A koronavírus okozta pánik miatt sajnos már ott is fertőzésveszélyt látunk, ahol erre nem lenne okunk. Érzik ezt a sofőrök is, akikre sokszor úgy tekintenek, mint akik a vírust hozzák, nem pedig a kenyeret. Pedig a járvány kapcsán a közutakon, a lerakókon, több olyan szigorú biztonsági intézkedés lépett életbe, ami a sofőrök egészségét védi. Nézzük a legfontosabbakat!
Biztonság útközben
Márciustól naponta kétszer fertőtlenítik az autópálya pihenők WC épületeit, szeméttárolóit és bútorait. A tranzitútvonalak pihenőin és benzinkútjain ennél is gyakrabban, 4-5 óránként fertőtlenítenek – tájékoztatja újságunkat a Magyar Közút munkatársa.
Németország is törődik a fuvarozók biztonságával. Az autópályák TANK & RAST jelölésű benzinkútjain és pihenőhelyein ingyen biztosítják a kézfertőtlenítőt. A német fuvarozók szövetsége most azon dolgozik, hogy ez minden nagyobb benzinkúton elérhető legyen. A francia kormány térképes összefoglalót készített a sofőrbarát benzinkutakról és éttermekről (bit.ly/Francia30). A térképen jelölt helyeken lehetőség van kézmosásra, kézfertőtlenítésre és elviteles élelem beszerzésre is.
Útközben sarkalatos pont az étkezés. A legjobb a kabinban vagy szabad levegőn étkezni. Utóbbi esetben figyeljünk a helyes távolság betartására (1-1,5 m) és arra is, hogy az ételt, az evőeszközt, a poharat és a mobiltelefonunkat hova tesszük le. Legjobb, ha egy szalvétára. A kamionos parkolókban kerüljük a közeli kontaktust a kiszolgáló személyzettel vagy a sofőr kollegákkal – olvashatjuk az Európia Bizottság ajánlásában.
A határellenőrzésnél nem kell kiszállni a kabinból. A lehúzott ablakon keresztül mérik a lázat, ellenőrzik az okmányokat. Az uniós iránymutatás szerint az egészségügyi nyilatkozatokat vagy más iratokat is a fülkében kell kitölteni.
Biztonsági intézkedések a lerakón
Szinte minden országban védő intézkedéseket léptettek életbe. Mint a NiT Hungarytól megtudtuk, a maszk és a kesztyű kötelező viselése mellett a sofőr a legtöbb helyen le sem szállhat a kamionról, nem mehet be a lerakó épületébe, nem kerülhet fizikai kapcsolatba az ott dolgozókkal. A védőszemüveg több országban ajánlott. A fuvarokmányok átadása zacskóban vagy „ablakos” rendszerben történik. A lerakó munkatársai rakodnak, majd távoznak a jármű közvetlen közeléből. A sofőr csak ezután szállhat le ellenőrizni a rakomány mennyiségét és elvégezni a rakományrögzítést. Amennyiben a sofőrnek mégis irányítania kellene a rakodást, azt csak védőfelszerelésben és a védőtávolságok betartásával teheti meg.
Fontos még a fuvarokmányok aláírásának a kérdése
Az Európai Bizottság ajánlása szerint törekedni kell az elektronikus dokumentumok használatára (ugyanezt ajánlják az olasz, a dán és a belga logisztikai szervezetek). Ha mégis papír alapú fuvarlevelet kell használni, akkor ezeket tilos csupasz kézzel megfogni! A fuvarokmányokat mindig saját tollunkkal írjuk alá, és védőkesztyűt viselve tegyük a kijelölt helyre. Ezután a megrendelő is aláírja saját tollával, és kesztyűs kézzel leválasztja a saját példányát. Ugyanez a követendő eljárás, ha tableten kell az elektronikus dokumentumot aláírni: az eszközt letesszük az asztalra, hátralépünk, majd a másik fél ellenőrzi, kitölti és kesztyűs kézzel aláírja. A fuvarokmányok tárolására is fordítsunk nagyobb figyelmet, tartsuk lezárt műanyag iratgyűjtőkben! Csak így kerülhető el, hogy a papír felületén esetlegesen megtapadó vírussal megfertőződjünk.
Veszélyforrást jelenthetnek a raklapok, hordók és egyéb göngyölegek is. Ezeket legjobb targoncával, békával lerakodni (aki saját telephelyén végez rakodást figyeljen erre). Ha ez nem megoldható mindig védőkesztyűvel nyúljunk hozzájuk!
Gyakran felvetődő kérdés, hogy a sofőr használhatja-e a lerakó mellékhelyiségeit, vagy az előtérben levő automatákat. Általában ezek használatát nem korlátozzák, sőt fokozottan takarítják. Sofőrök visszajelzései alapján azonban van egy-egy olyan hely, ahol ezt a fertőzésveszélyre hivatkozva megtiltják. Ez sajnos a sofőrök negatív megkülönböztetése a járvány kiváltotta pánikban. – Ebben a rendkívüli helyzetben a legjobb, ha a sofőrök még indulás előtt tájékozódnak, hogy a lerakón vagy annak közelében milyen különös helyi előírások vannak érvényben (védőfelszerelés, okmánykezelés, le- és felrakás stb.) és milyen szociális helyiségeket tudnak igénybe venni – tanácsolja a NiT Hungary.
Több országban szabályozták a postai, internetes áruházakból rendelt küldemények kézbesítésének kérdését is. A csomagokat a ház kapuja elé vagy a lépcsőházba helyezzük (ha a megrendelő otthon van) majd a kézbesítést elektronikusan dokumentáljuk.
Érdemes még megállni a négykezes vezetés kérdésénél. Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban csak akkor engedélyezik, ha a kabinban a két járművezető között biztosított a legalább 1 méteres távolság. A négykezes útra indulóknak javasolt, hogy gyakran szellőztessék át a kabint és az út alatt is viseljenek maszkot a sofőrök.
Arany Edit