Július elsejétől lerövidült a számla kiállítására vonatkozó határidő – az eddigi 15 helyett 8 napon belül kell a teljesítés után a számlát kiállítani. Mennyiben érinti ez a fuvarozókat, tudjuk-e tartani a számla kiállítására vonatkozó határidőt?
Korábban az áfatörvény általános szabályként azt írta elő, hogy a számlát a teljesítés időpontját követő 15 napon belül kell kiállítani. Ez a határidő július elsejétől 8 napra csökkent.
Teljesítés időpontjaként a lerakodás időpontját kell a számlán szerepeltetni – pontosabban a fuvarozott küldemény rendeltetési helyen történő átvételének az időpontja lesz a teljesítés időpontja. A számla kiállítására az áfatörvény két esetet különböztet meg:
– normál esetben a teljesítéstől számítva 8 napon belül kell kiállítani a számlát
– az uniós szolgáltatásnyújtás alá eső ügyletek esetén viszont továbbra is a teljesítést követő hó 15. napjáig kell a számlát kiállítani (2007. évi CXXVII. tv. 163.§).
A belföldi fuvarozásban áfásan számolunk, tehát a 8 napos határidőt kell betartanunk. A teljesítés időpontja után 8 nappal ki kell állítani a számlát. Belföldön ebből nem lehet gond, ennyi idő alatt a fuvarlevél is beérkezik a cég központjához.
A nemzetközi fuvarozásban más a helyzet. Itt a 8 nap nem lenne elég arra, hogy a teljesítés után elkészítsük a számlát és átadjuk azt a megrendelőnek. Aggódnunk azonban nem kell, mert az uniós fuvarokra nem a 8 nap érvényes. Uniós szolgáltatásnyújtás esetén a tárgyhó utáni hónap 15. napjáig kell számlázni – tehát a teljesítés időpontjától függően legalább 15, legfeljebb 45 napunk van arra, hogy a papírok célba érjenek.
Így is előfordulhat, hogy a számlázásra nyitva álló határidő nehezen tartható. Könnyen lehet, hogy a kirakodás után a jármű még hetekig nem jön vissza Magyarországra. Egy nemzetközi fuvarokat teljesítő vállalkozásnál egyáltalán nem ritka, hogy az autókat 3-4 hetente hozzák csak haza. Egy hónap végi teljesítés után nem biztos, hogy 15 napon belül visszaér az autó a papírokkal.
A megbízók egy része még ragaszkodik az eredeti papírokhoz. A számlához mellékelni kell a CRM eredeti példányát, rajta az áru átvételének igazolásával, az átvevő aláírásával. Ez a papír nem jut vissza a cég magyarországi központjába mindaddig, amíg az autó külföldön jár. Tehát a megszokott rend szerint addig a számlázás sem kezdődhet el. Csakhogy mire a szerelvény a 3-4 hetes európai útjait befejezve hazatér, addigra már jócskán kifuthatunk a számlázásra nyitva álló határidőből. Mit tegyünk hát?
Használjunk elektronikus dokumentumot!
Olyan megoldást kell találni, ami képes kezelni a helyzetet a papírok fizikai közlekedtetése nélkül. Ilyen az elektronikus dokumentumok használata. Ha a megbízó ragaszkodik a CMR-hez a számla befogadása során, akkor ezt az igényt úgy tudjuk kielégíteni, hogy a dokumentum elektronikus változatát csatoljuk.
Tökéletes megoldást az e-CMR rendszer nyújthat majd a problémára. Az e-CMR rendszerben az adatok már a megbízás pillanatától kezdve csak digitálisan léteznek. A sofőr is elektronikus eszközön fér hozzá, nem használ papírt a munkája során. Az áru átvételének szignálása is elektronikus aláírással történik. Nincs időveszteség, az átvétel aláírása abban a pillanatban megjelenik a megbízó és a fuvarozó rendszerében is.
Csakhogy ilyen teljes egészében elektronikus, mindenki által elfogadott CMR rendszer még nem létezik. Folynak tesztek, kísérleti programok, és úgy tűnik, európai szinten már politikai szándék is van a rendszer bevezetésére. Ehhez azonban egész Európára kiterjedő hálózatot kell építeni, amire még pár éven belül nem számíthatunk. Ma még más megoldást kell találni.
Léteznek e-CMR rendszerek, de nem hivatalos, európai szinten. Ez azt jelenti, hogy akkor tudunk ilyen program használatára berendezkedni, ha azt a megbízó is ismeri és elfogadja. Például a WebEye már 2017-ben kiadott egy 14 országra honosított rendszert. A sofőrök az áruátvétel után azonnal digitalizálhatják az okmányokat, fotózhatják az esetleges árukárokat és pillanatok alatt feltöltenek mindent a szerverre. Egy ilyen program használata a leggyorsabb megoldás, ha ezt a megbízó is elfogadja.
Egyszerűsített megoldás lehet, ha az áru átvétele után a sofőr lefényképezi a CMR-t, és átküldi a cége központjába. Ott hitelesítik a lefotózott anyagot az AVDH használatával. Az AVDH az Azonosításra Visszavezetett Dokumentum Hitelesítés rövidítése. Ez egy állami program arra, hogy digitális aláírással lássák el, így elektronikusan hitelesítsék a feltöltött dokumentumokat. (Voltaképpen olyan ez, mint amikor egy lemásolt iratra ráírjuk, hogy az eredetivel megegyezik, és aláírjuk.) A programot a kormány biztosítja, használata ingyenes, csak ügyfélkapus azonosításhoz kötött. A niszavdh.gov.hu oldalon lehet elérni. A dokumentumot fel kell tölteni pdf formátumban, a program pedig ráteszi a digitális aláírást. Így is megoldható a fuvarokmányok digitalizálása, ha a megbízó hajlandó elfogadni ezt a megoldást. A megrendelő közreműködése, beleegyezése nélkül ma még nem tudunk digitálisan adatokat adni, mert nincs erre használható hatósági rendszer.
Nagy Csaba