Jelentős mérföldkőhöz érkezett a nemzetközi áruszállítás: a magyar kormány engedélyezte a digitális CMR használatát. Az időigényes papíralapú adminisztrációt a fuvarozásban is kiszorítja az elektronika.
Nemzetközi fuvarban 2024. november 26-tól a hazai fuvarozók is használhatják az e-CMR-t, melynek alkalmazása egyszerűsíteni és gyorsítani fogja a fuvarozással kapcsolatos adminisztrációt (197/2024. kormányrendelet).
A napi szintű használata még várat magára
Az, hogy Magyarország ratifikálta a CMR Kiegészítő Jegyzőkönyvét, önmagában még nem jelenti, hogy az e-CMR holnaptól el fog terjedni – mondja Árvay Tivadar, az MKFE főtitkára. Most elsősorban arra van szükség, hogy az e-CMR-t alkalmazni kívánó szolgáltatók tudják, hogy milyen technikai feltételeknek kell megfelelni a használatához. A digitális fuvarlevél gyakorlati alkalmazása egy háromszereplős történet. Egyrészről van egy e-CMR szolgáltató, aki rendelkezésre bocsátja az e-CMR használatához szükséges szoftvert (platform, alkalmazás formájában). Aztán van a szállítmányozóból, fuvarozóból, megbízóból és címzettből álló fuvarozói lánc, aki használja ezt.
És végül van az ellenőrző hatóság, pl. adóhatóság, rendőrség, közúti ellenőrök, akiknek tudniuk kell ellenőrizni az e-CMR tartalmát. Ez úgy néz ki, hogy a gépkocsivezető a mobiltelefonjáról megmutathatja a CMR-t, az ellenőrző hatóság beolvassa a QR kódot, így a saját tabletjén is megjelenítheti a dokumentumot. A magyar hatóságok már rendelkeznek erre alkalmas eszközökkel.
Nem mindenhol használható
Az e-CMR-rel akár ma is el lehet indulni az EU-ba fuvarozni, de figyelembe kell venni, hogy azokban az országokban, melyek még nem írták alá a Kiegészítő Jegyzőkönyvet, az elektronikus változat még nem használható. A jegyzőkönyvet eddig 30 ország írta alá, ezek között 23 uniós tagállam van. Az Unión belül Írország, Görögország, Málta és Ciprus adós még a jegyzőkönyv aláírásával. Ezekben az országokban papíralapú CMR-re van szükség. De az aláíró országok között is vannak még páran – hazánkhoz hasonlóan –, akik bár már aláírták a jegyzőkönyvet, de egyelőre még tesztelik a programokat, ezért a platformot még a vállalkozók sem láthatják. Amelyik országban elérhető az e-CMR platform, ott már biztos, hogy használhatjuk a digitális fuvarlevelet, ahol a platform nem található, ott a régi CMR-t használjuk!
Lesz hazai e-CMR is, de egyelőre tesztüzemmel indul
E-CMR platform egyébként számos nemzetközi honlapon elérhető. A legismertebbek a TransFollow és a Pionira, utóbbi főleg a kelet-európai és a Benelux országokban népszerű. De lesz magyar fejlesztésű változat is. A NiT Hungary, az MKFE, a Magyar Szállítmányozók Szövetsége és az i-Cell Mobilsoft Zrt. még 2021-ben létrehozta az e-CMR Europe Kft.-t a digitális fuvarlevél bevezetésének a megkönnyítésére. A kft. honlapján hamarosan elérhető lesz a hazai e-CMR platform (www.ecmr.hu/home). Árvay szerint magyar kézben lévő e-CMR platformra azért van szükség, mert a teljes hazai fuvarozás adatbázisának nemzetközi kézbe adása aggályos lenne.
Pekár János, az MSZSZ főtitkára elmondta, hogy az e-CMR Europe szoftvere 2025-ben fog elindulni, elsőként csak “teszt” üzemmódban, néhány kis- és nagyvállalkozó bevonásával. A teszt időszakban papír és elektronikus okmányokkal egyszerre indulnak majd el az autók. Erre azért van szükség, mert az e-CMR még az EU-ban sem működik önmagában. Mivel több tagállam még nem vezette be, egyelőre szükség van a papírra is. A párhuzamos használat ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a felhasználók a gyakorlati oldalról is megismerjék a használatát.
Egyelőre még az is nyitott kérdés, hogy mennyire fogadják el a vállalatok a digitális fuvarlevelet – teszi hozzá az MSZSZ főtitkára. A „magyar e-CMR” fogadására egyébként nem kell külön felkészülniük a külföldi partnereknek, a nemzetközi elektronikus CMR rendszer megérti a CMR adatokat tartalmazó programunkat. Az e-CMR Europe Kft. szoftvere tehát használható lesz az EU bármely országában, hiszen a CMR adatok mindenhol azonosak.
A gyors elterjedés az EU-tól függ
Jelen pillanatban mindenki arra vár, hogy az EU mikor élesíti be az elektronikus áruszállítás információs rendszerét az eFTI-t. Az eFTI elsősorban egy hatósági ellenőrzéseket kiszolgáló rendszer, amely az unió ígérete szerint a fuvarozás összes kísérő okmányát digitalizálná. Használata nem lesz kötelező, csak a hatóság részéről lesz kötelező az elfogadása abban az esetben, ha valaki a hatóság felé az eFTI-ben feltöltött dokumentummal szeretne elszámolni. Nagyjából tehát minden ország ott tart, ahol mi. Amint megismerjük az eFTI szabályait, és kiderül, hogy hogyan függ össze az e-CMR és az eFTI, akkor majd mindenki egyszerre kezdi el használni az e-CMR-t, és cunamiszerű gyorsasággal indul meg a digitális fuvarlevél használata. Ezért érdemes a magyar vállalkozók számára is időben felkészülni a gyors indulásra, nehogy lemaradjanak a versenytársaktól – javasolja Pekár János.
Ahogyan az eFTI, úgy az e-CMR használata sem lesz kötelező egyelőre, tehát a fuvarozók a jövőben is használhatják a papíralapú CMR-t – mondja Árvay, hozzátéve, hogy aki megtapasztalja a digitális fuvarlevél előnyeit, az ragaszkodni fog hozzá.
Mire van szükség az e-CMR használatához?
A digitális fuvarlevél használathoz egy internetes platformra és egy applikációra lesz szükség. A platformon lehet elvégezni az e-CMR teljes dokumentumkezelését és a folyamat áttekintését, vagyis kezelni valamennyi, az e-CMR-rel végzett fuvarozáshoz kapcsolódó ügyet. Ide tartozik a reklamációtól kezdve a dokumentum feltöltésig vagy az útközben történő események rögzítéséig az összes fuvarozási esemény. Ezt a platformot a fuvarozó számítógépére kell telepíteni. A másik elem az applikáció, amit a gépkocsivezető a telefonjára telepít. A mobiltelefonos szoftveren nincs szükség teljes adatkezelésre. A járművezetőnek az útközben történő eseményeket kell rögzíteni, amilyen pl. az elindulás, érkezés, lerakodás, áruátvétel megtörténte.
A legtöbb cégnek van már valamilyen számítógépes vállalatirányítási rendszere, ami a fuvarozással kapcsolatos dolgokat is intézi. A fuvarozónak tanácsos beépíteni az e-CMR használatához szükséges platformot a vállalatirányítási rendszerébe, hogy az adatokat automatikusan lehessen átvinni az egyik rendszerből a másikba. Azoknak a kis cégeknek, melyeknél csak egy-két teherautó működik, elég rögzíteni a fuvarfeladat adatait az internetes platformon, letölteni az e-CMR-es applikációt a gépkocsivezető eszközére, és már használni is lehet élesben.
Lesz digitális belföldi fuvarlevél?
A magyar fuvarozóknak már belföldön sem kellene feltétlenül papíralapú fuvarlevelet használniuk. Az MKFE úgy látja, hogy a nemzetközi elterjedéstől függetlenül is lehetne használni belföldön az e-CMR-t. Ez elvileg lehetséges is, semmi nem tiltja a CMR elektronikus változatának a belföldi forgalomban történő használatát. Legfeljebb arra lenne még szükség, hogy a belföldi fuvarozást szabályozó 261/2011-es kormányrendeletbe is bekerüljön az elektronikus fuvarlevél említése. Akkor elkezdhetnénk belföldön is használni.
Ez nem azt jelenti, hogy belföldi fuvarozóink belépnének az e-CMR uniós rendszerébe, hanem azt, hogy a belföldi fuvarozásban is lenne egy digitális fuvarlevél. A CMR és a belföldi fuvarlevél adattartalma majdnem teljes egészében megegyezik. Az e-CMR egy belföldi fuvarozáshoz használt, elektronikus adattartalommal rendelkező, belföldi dokumentumként (is) szerepelhetne, melynek használatával a belföldi gépkocsivezetőink mentesülnének a papíralapú adminisztráció jelentős terhétől.
Kaibinger Tamás