A járvány miatt az elmúlt hónapokban igencsak ingadozott a fuvarmegbízások száma a nemzetközi és belföldi árufuvarozással, valamint raktározással is foglalkozó Happ Kft.-nél. A 75 járművet üzemeltető vállalatnál a kialakult helyzetet átcsoportosításokkal sikerült megoldani – árulta el Happ Olivér. Az ügyvezető igazgatót várakozásairól és a kisteherautós fuvarozás jövőjéről is kérdeztük.
– Hogyan érintette Önöket a koronavírus-járvány tavasszal, és mire számítanak az őszi hullám során?
– Az első hullám idején voltak olyan hónapok, amikor több fuvarunk volt, mint az előző év azonos időszakában, és voltak hónapok, amikor kevesebb. Ha az első 8 hónapot hasonlítjuk össze, akkor az összforgalmunk nem változott,. A vevői körünk sokszínű, ennek köszönhetően könnyebben vészeltük át az időszaki leállásokat. Szállítunk élelmiszert, napi fogyasztási cikkeket, elektronikai termékeket. Amikor egyes vevőinknél visszaesést tapasztaltunk, akkor a más iparágban tevékenykedő vevőinknél emelkedett fuvarigénnyel szembesültünk. Furcsa kettősséggel találtuk szemben magunkat, de erőforrásaink folyamatos átcsoportosításával megoldottuk a helyzetet. Összességében nézve a teljes szállított mennyiség enyhe emelkedést mutat. Arra számítunk, hogy ez az irány folytatódni fog és a kilengések is csökkennek.
– A járvány idején megszaporodtak az online rendelések. A lakossági igények kielégítése fontos területe lesz a szállítmányozásnak?
– Az internetes e-kereskedelem rohamosan fejlődik. Egyre jobban közelít a bolti értékesítés szintjéhez, és ezt a járvány időszaka tovább segítette. Megkérdőjelezhetetlen, hogy ez folytatódni fog a jövőben is.
– Milyen előnyei és nehézségei vannak a kisteherautós szállítmányozásnak?
– Kevesebb kötelező szabályt kell betartani azoknak, akik 3,5 tonna alatti járművekkel dolgoznak. Pont ezért többen is vágnak bele, és sokkal kiélezettebb a verseny is, mint a nagyobb teherautók piacán. Hogy ennek ellenére érdemes-e belevágni azt mindenkinek magának kell eldöntenie.
A kiélezett verseny mellett a legnagyobb nehézség az, hogy a kisteherautós szállítások döntő része határidős, időre érzékeny szállítás. Jellemzően expressz vagy futárpostai feladatot, illetve gyógyszer vagy élelmiszer szállítást teljesítenek ezek az autók. Ha a járműnek műszaki hibája adódik, a szokásosnál sokkal gyorsabban kell reagálni.
– Milyen jövője van ennek a területnek?
– A mobilitási csomag következményeként várhatóan zsugorodni fog a belföldi és az expressz piac. Mivel 2026 júliusától a 3,5-2,5 tonna közötti nemzetközi szállítást végző kisteherautókat is fel kell szerelni tachográffal, korlátozottan lesznek alkalmasak expressz szállításra. Felfutás inkább a csomag- és házhozszállítás területén várható.
– Érdemes egy vállalkozásnak vegyes autóparkot kialakítania?
– Igen, ha megalapozott vevői igény van rá. A kisteherautós fuvarozásban állandó megbízások nélkül sokkal nehezebb érvényesülni. Ha nem rendszeres a vevői igény, akkor érdemesebb más partnerekkel együtt dolgozni.
– Hogyan látja, mikor rendeződhet a logisztika, fuvarozás helyzete? Hol lesznek fejlődési, növekedési lehetőségek?
– Azt gondolom, a fuvarpiac megtisztulása várható. A hitelmoratórium feloldása után várhatóan azok a versenytársak, akik eddig kizárólag az alacsony díjaikkal próbáltak versenyelőnyhöz jutni, most bajban lesznek. A megerősödés után viszont a talpon maradt fuvarozó vállalkozásoknak lesz tere a bővülésre. Közgazdasági alapvetés, hogy minden visszaesést fellendülés követ. Ezt kell most alaposan figyelni, és a leghamarabb reagálni rá. Mi ezt az időszakot erőgyűjtésre és tartalékképzésre használtuk annak érdekében, hogy ha újra eldördül a rajtpisztoly, akkor megerősödve az első sorból induljunk.
Szilágyi Katalin