Jövőre Európa-szerte többet kell fizetni
Jövőre valamennyi tagországnak alkalmazni kell az útdíjrendszerre vonatkozó EU-s irányelveket, többek között be kell építeni az útdíjakba a szén-dioxid-kibocsátás alapján fizetendő tételeket. Elsőként Németország lépett. Ott már december 1-től az új díjtáblázat szerint kell fizetni az útadót a 7,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik után.
Jobban kell büntetni az útdíj-rendszereknek a szén-dioxid kibocsátást
Az EU a nehézgépjárművek szén-dioxid kibocsátását 2025-től 15 százalékkal, 2030-tól pedig 30 százalékkal kívánja csökkenteni a 2005. évihez képest. Az uniós cél eléréséhez változtatni kell többek között az útadószámítás rendszerén. Eddig az infrastruktúrára fordított kiadások, valamint a levegőszennyezés és a zajterhelés miatt felszámolt összegek épültek be az útadóba. Ehhez jövőre már a CO2 illetéket is hozzá kell számítani.
Az új útdíjrendszer kedvezményben részesíti az alacsony vagy zéró kibocsátású járműveket, a környezetszennyezőket viszont egyre magasabb tarifákkal bünteti. A környezetkímélő teherautók az új számítás bevezetésétől 2025. december 31-ig nem fizetnek útadót. 2026. január 1-e után pedig a CO2-illetéket 75 százalékos csökkentéssel kell fizetniük. Az EU ezzel a kedvezménnyel szeretné ösztönözni a klímasemleges teherautók vásárlását.
2023-ban még csak Németország vezeti be a CO2-illetéket, de jövőre már valamennyi EU tagállamnak meg kell ezt tennie.
Ha még az inflációt is beszámítjuk, akkor drasztikus útdíj-emelésre számíthatunk
Sok tagállam attól tart, hogy az új útadó áremelési lavinát indíthat el. Drasztikus áremelésre főleg azokban az országokban kell számítani, ahol Magyarországhoz és Ausztriához hasonlóan az inflációt is beszámítják az útadóba. Az osztrákok szerint a legnagyobb útadót Ausztriában kell fizetni, de a németek is maguknak tulajdonítják ezt a kétes dicsőséget, sőt hasonlóan nyilatkoztak egyes magyar szakértők is. A végeredmény kihirdetésével meg kell várni a jövő márciusi határidőt.
Németország lesz az első
Németország eminens tanulóként már 2023-ban bevezeti a CO2-kibocsátással összekapcsolt útdíjfizetést. December 1-től már az új díjtáblázat szerint kell fizetni az útadót a 7,5 tonnát meghaladó tehergépkocsik után.
A fizetendő díjat a jármű Euro besorolása, tömege, 18 t felett a tengelyszáma, valamint a CO2 kibocsátási-osztálya határozza meg. Ez utóbbi besorolás az útdíjszolgáltató végzi el a forgalmi engedély, a COC bizonyítvány és az ügyfél-információs dokumentum (CIF) alapján. A CO2 illetékkel növelt útadó Németországban egyes teherautóknál az autó károsanyag-kibocsátási besorolásától függően 83 százalékkal is drágulhat. Az új útdíjakat a Toll Collect oldalán tekinthetjük meg, ami elérhető a bit.ly/Nemetut24 linken.
Az alábbi táblázatban a 18 tonnánál nagyobb, 4 vagy több tengelyes Euro 4, 5 és 6-os járművek jelenlegi és december 1-től érvényes útdíjait hasonlítottuk össze.
Euro besorolás | Össztömeg és tengelyszám | Útdíj 2023.01.01-től cent/km | Útdíj 2023.12.01-től cent/km | Az útdíj változása centben | Az útdíj változása százalékban | |||||
szén-dioxid kibocsátási osztálya | infrastruktúra díj | légszennyezés | zajterhelés | szén-dioxid-kibocsátás | autópálya-díj összesen | |||||
Euro 6 | >18 t 4 tengelytől | 25,4 | 4 | 15,5 | 2,3 | 1,2 | 6,8 | 25,8 | 0,4 | 1,57% |
Euro 5 | >18 t 4 tengelytől | 22,9 | 4 | 15,5 | 6,2 | 1,2 | 6,8 | 29,7 | 6,8 | 29,69% |
Euro 4 | >18 t 4 tengelytől | 19 | 4 | 15,5 | 8,7 | 1,2 | 6,8 | 32,2 | 13,2 | 69,47% |
Euro 6 | >18 t 4 tengelytől | 19 | 3 | 15,5 | 2,3 | 1,2 | 12 | 31 | 12 | 63,16% |
Euro 5 | >18 t 4 tengelytől | 22,9 | 3 | 15,5 | 6,2 | 1,2 | 12 | 34,9 | 12 | 52,40% |
Euro 4 | >18 t 4 tengelytől | 25,4 | 3 | 15,5 | 8,7 | 1,2 | 12 | 37,4 | 12 | 47,24% |
Euro 6 | >18 t 4 tengelytől | 19 | 2 | 15,5 | 2,3 | 1,2 | 12,8 | 31,8 | 12,8 | 67,37% |
Euro 5 | >18 t 4 tengelytől | 22,9 | 2 | 15,5 | 6,2 | 1,2 | 12,8 | 35,7 | 12,8 | 55,90% |
Euro 4 | >18 t 4 tengelytől | 25,4 | 2 | 15,5 | 8,7 | 1,2 | 12,8 | 38,2 | 12,8 | 50,39% |
Euro 6 | >18 t 4 tengelytől | 19 | 1 | 15,5 | 2,3 | 1,2 | 13,4 | 32,4 | 13,4 | 70,53% |
Euro 5 | >18 t 4 tengelytől | 22,9 | 1 | 15,5 | 6,2 | 1,2 | 13,4 | 36,3 | 13,4 | 58,52% |
Euro 4 | >18 t 4 tengelytől | 25,4 | 1 | 15,5 | 2,3 | 1,2 | 13,4 | 32,4 | 7 | 27,56% |
Az új útdíjakat a Toll Collect https://bit.ly/Nemetut24 linken elérhető oldalán tekinthetjük meg.
A fuvarozószervezetek tiltakoznak
A német kormány az intézkedéssel szeretné felgyorsítani az átállást a klímasemleges üzemmódra. A megnövekedett útdíjbevételt többek között a vasúti infrastruktúra fejlesztésére fordítanák. A drasztikus útdíjemelés a Verkehrsrundschau portál szerint elemi tiltakozást váltott ki a német fuvarozói szervezetekből. Egyrészt azt mondják, hogy így a német fuvarozókkal fizettetik meg más ágazatok fejlesztését is, másrészt kétségbe vonják, hogy a kitűzött környezetvédelmi cél ezzel a módszerrel elérhető lenne. Nagyon alacsony még a kibocsátásmentes teherautók száma. Németországban mindössze 2.500, Európában pedig 4.000 klímasemleges teherautót helyeztek forgalomba 2022-ben. Másrészt még éveket kell várni az európai töltőállomások és az energiaellátó hálózat kiépítésére. A Német Gazdasági Intézet szerint bölcsebb lenne addig várni az útadó-törvényjavaslat életbe léptetésével, amíg az kibocsátásmentes járművek jobban elterjednek az utakon. A törvénytervezet figyelmen kívül hagyja a vállalkozók költségeit és túlzott áremelést irányoz elő – állítják a bírálók. A német fuvarozók kiadásai az emelés miatt kamiononként évi 20.000 euróval drágulhatnak, ezt pedig sok kisfuvarozó nem tudja majd kigazdálkodni.
Kaibinger Tamás