Évek óta azt tapasztaljuk, hogy a hivatali ügyintézés évekkel le van lemaradva a világ technikai fejlettsége mögött. A boltban már nem is bankkártyával, hanem a telefonunkkal fizethetünk, a hatósági ügyintézésben viszont még mindig papírokkal és kézírásos szignókkal kell foglalkoznunk. Miért ne lehetne a számlákat, a fuvarokmányokat végig digitálisan kezelni, ha egyszer vannak már erre alkalmas módszerek és berendezések?
A fuvarokmányokra vonatkozó szabályozás Magyarországon évek óta nem változott. Elektronikus változatot a fuvarozást szabályozó kormányrendelet csak a saját számlás közúti áruszállítást végző teherautók esetén tesz lehetővé. A fuvarlevél esetén a rendelet pontosan rögzíti az okmány előírt tartalmát, használatának módját, de egyetlen szót sem ejt arról, hogy az okmányt elektronikus formában is lehet-e vezetni.
Az e-menetlevél használatát még 2012-ben tették lehetővé. A szabályozás azóta semmit sem változott, holott az elmúlt 8 évben több generációnyit változtak az elektronikus eszközeink. Itt lenne az ideje a változásnak.
A digitális fuvarlevél bevezetése azonban nem annyira egyszerű, mint a menetlevélé. A menetlevelet a sofőr vezeti, az autó pillanatnyi használóján kívül másnak nem kell bele adatokat írni. A fuvarlevél azonban más, ahhoz több ember közreműködése szükséges. Ezt csak akkor lehet digitálisan vezetni, ha az összes érintett fél, eladók, vevők és fuvarozók is egyformán képesek lesznek használni. Ezért valódi fuvarlevél-megoldások csak akkor fognak elterjedni, ha azt állami szándék is segíti.
Az is fontos, hogy az európai országok ne kezdjenek el külön-külön megoldásokat kidolgozni, hiszen az ellehetetleníti a nemzetközi szállítást. Az elektronikus fuvarlevélnek az EU területén egységesnek kell lennie, máskülönben csak belföldön használható. A csak belföldi használatért meg nem éri meg milliárdokat ölni a fejlesztésbe.
Valójában egy e-fuvarlevélhez hasonló megoldás volt már az EKAER rendszer létrehozása is. Szó is volt róla, hogy teljessé teszik a használatát, kiterjesztve a teljes áruforgalomra. Ez lett volna az Elektronikus Közúti Szállítási és Menetlevél Okmány rendszer, hivatalos rövidítése szerint az EKSZMO. Két éve szó volt a létrehozásáról, azóta nem hallani felőle.
Uniós kezdeményezés a digitális okmányok elfogadására
Az európai kezdeményezések azonban folytatódtak, és elindult az e-fuvarlevél bevezetésének kísérlete. Ez az eCMR nevű rendszer. 2017 januárjától működik hivatalos dokumentálási módszerként, de csak néhány országban próbálkoznak vele. Igaz, az eCMR félmegoldás, mert csak a vállalkozások közötti szállítási szerződéseket ülteti át digitális formába, miközben a járművezető munkaidejének a rögzítéséhez és más nyilvántartásokhoz továbbra sem nélkülözhető a papír.
Az EU időközben olyan előírások kidolgozására törekedett, amik segítik a digitális okmányok elfogadását. Magukat a rendszereket informatikai cégek fogják kialakítani, ehhez nem kell az uniós törvényhozás közreműködése. Az Uniónak azokat a feltételeket kell megteremtenie, hogy a tagállamok mindegyike elfogadja a digitális okmányokat. Úgy nem lehet átállni a digitális okmányokra, ha azt nem fogadja el az EU összes országa.
A fuvarlevél mellett kulcsfontosságú a járművezetőkre vonatkozó dokumentációk kérdése is. Fokozatosan egyre több ország kényszerítette rá a nemzetközi fuvarozókra a helyi foglalkoztatási szabályok alkalmazását. Így a vállalkozásnak külön-külön meg kellett felelnie a német, francia stb. bejelentési szabályoknak, miközben minden ország más típusú dokumentációt várt el a belépő fuvarozóktól. Ebben a hamarosan végleges formájába kerülő mobilitási csomag tesz majd rendet. Az új szabályozás szerint egy egységes felületen kell majd digitálisan feltölteni a járművezető adatait, s ellenőrzéskor sem kell majd a papír alapú munkaszerződést és más iratokat bemutatni.
Az EU most egy olyan rendelet elfogadása előtt áll, ami szerint az illetékes hatóságoknak uniós szinten egységes keretben kell majd elfogadniuk a digitális információkat. Ezt ki akarják terjeszteni minden iratra, igazolásra, amit csak az egyes tagállamok a fuvarozóktól megkövetelnek. A rendeletet az EU Tanácsa április végén elfogadta, még a Parlamentnek kell egy utolsó szavazáson megerősítenie.
Ami biztos: a jogi akadályok végre elhárulhatnak, s a fuvarozással kapcsolatos ügyintézés is hamarosan felzárkózhat a mindennapi életben már megismert és megszokott szintre. Hamarosan minden hatóság köteles lesz elfogadni az elektronikusan bemutatott információkat is, miközben továbbra is lehetővé kell tenniük a papír alapú ügyintézést is azok számára, akik nem akarnak élni a digitális lehetőségekkel.
A rendelet elfogadása után változásra még nem egyik napról a másikra számíthatunk, ez hosszabb időt vesz majd igénybe. Fel kell építeni egy egységes, európai digitális felületet az információk tárolására. Ennek a műszaki szabványait az új szabályok hatályba lépése után 30 hónapon belül kell kidolgozni. Így talán 3 évet is várni kell még arra, hogy az egységes digitális felületet használni lehessen a fuvarozásban.
Nagy Csaba