Egy debreceni cég telephelyén új és használt dízel tehergépkocsikat alakítanak át elektromos meghajtásúvá. A 13 tonnás kisteherautóktól, a 26 tonnás kukásautókon át a 40 tonnás nyergesvontatóig, sokféle járművet lehet zöldíteni a magyar cég által kifejlesztett műszaki megoldással. Bántó Rubennel, az Electromega Kft. operatív igazgatójával beszélgettünk a dízel tehergépjárművek elektromos átalakításáról, és hogy kinek ajánlja.
Névjegy
Bántó Ruben operatív igazgató az Electromega Kft. értékesítéséért, marketingért felelős vezetője
Electromega Kft.: Már csaknem 15 év tapasztalattal rendelkeznek az elektromos hajtáslánc területén. Első kukásautóik 2016 óta róják Hajdú-Bihar megye városainak útjait. Első elektromos nyergesvontatójuk a győri Audi partnerénél teljesít szolgálatot 2020 óta.
Új és használt dízel teherautók átalakítása
Az elektromos hajtáslánc létjogosultságára a kukásautók példáját hozza Ruben. Ezek munka közben folyamatosan elindulnak és megállnak ezért több gázolajat használ fel a jármű. A fékezések miatt több fékbetét kopik, magasabb fordulatszámon kell pörögni a dízelmotornak, hogy a hidraulikus rendszernek elegendő energiát biztosítson, és ez többletfogyasztást okoz. Az átalakítás során a kukásautókat egy 150 kW-os, 204 lóerős villanymotorral szerelik fel. A megálláshoz nem kell használni a féket, mert a villanymotor retarder funkcióban képes üzemelni: lassítja a gépjárművet és a mozgási energia átalakításával vissza is tölti az akkumulátort. A dízelhez képest ez a konstrukció egyszerűbb ezért a meghibásodás lehetősége is kisebb. Csak 25 kopó-forgó alkatrészt tartalmaz a hagyományos motorok 6.000 alkatrészével szemben, az üzemeltetési költségek így jóval kedvezőbbek, mint a hagyományos dízel változatoké.
Az operatív igazgató hozzáteszi: a nyergesvontatóknál is lehet találni olyan logisztikai feladatokat, ahol ez a technológia beválik. Ilyen lehet a gyártóközpont és egy raktár közötti rövidebb táv rendszeres megtétele, akár egész nap. Ők nem azt állítják, hogy „a dízel most már megy a levesbe”, és csak az elektromos a jó megoldás. Ehelyett amellett érvelnek, hogy léteznek olyan feladatok, amikre az elektromos meghajtás alkalmasabb, mint a dízel. Eddig több mint 20 valós feladatot betöltő járművet alakítottak át. A kukásautók már több mint 60 ezer, a vontatók több mint 50 ezer kilométert tettek meg ügyfeleiknél napi használatban.
120-160 km-es egyszeri hatótávra ajánlják
Rövid távú munkafeladatokhoz alkalmas rendszert alkottak meg, ami figyelembe veszi, hogy a töltőállomások kiépítettsége még hiányos. Az elektromos hajtáslánc 120-160 km-es táv többszöri megtételére tökéletesen alkalmas, alkalmanként 40-80 literes gázolaj fogyasztást vált ki, és jobb megoldás, mint egy hagyományos dízel kamion.
A károsanyag-kibocsátás csökkentése mellett más érvek is szólhatnak az elektromos átalakítás mellett. Nagyon fontos a működési zaj csökkentése. A sofőrök pedig a kisebb fizikai erőkifejtéssel vezetik az autókat, nem használnak kuplungot, és a dízelmotor féle rezgést sem érzékelik.
Hová kerülnek új alkatrészek?
A technológiát magyar mérnökcsapat fejlesztette ki, és szabadalmaztatta. Ruben elmondja, hogy elsősorban a hajtáslánc elhelyezkedésében különböznek más megoldásoktól. A dízelmotor helyére az akkumulátorok kerülnek, az üzemanyagtartály helyére a vezérlőegység. A kapcsolószekrény helyén, a létravázon helyezkedik el a villanymotor, a fülkében pedig egy 14 colos képernyőn jelennek meg az elektromos hajtás szükséges információi.
A villanymotor és a hátsó híd között nincs sebességváltó, hanem direkt hajtással küldi a rendszer az energiát a kerékre. Az autókat 32 és 64 amperes fedélzeti töltővel látják el, vagyis, ha egy cégnél ezek rendelkezésre állnak, akkor saját hálózatból tölthetik a járműveket. De lehet a járműveket utcai töltőállomáson is tölteni, ehhez 15 kW-os fedélzeti töltővel látják el az autókat, ha az ügyfél kéri.
Az alábbi táblázatban összefoglaljuk az általuk forgalmazott, átalakított új autók paramétereit.
Electromega Kft. új járművek
típus | alváz típusa | össztömeg | Hajtáslánc | akkumulátor | töltési infrastruktúra | töltési idő (10%) | hatótáv (valós*) |
Electromega MIDI | Renault | 13 tonna | 150 kW | 192,3 KWh | 400 V 32/64A | 12/6 óra | 140 km |
Electromega URBAN | MAN/Renault | 18 tonna | 120 Km | ||||
Electromega MEGA | MAN/Renault | 26 tonna | 110 Km | ||||
Electromega SENI 40 | Scania N320 | 40 tonna | 236 kW | 400 V 64A | 6 óra | 150 Km** |
*munkavégzés közben **általános
Leselejtetezésre szánt autót érdemes átalakíttatni
A használt járművek átalakítása azért célszerű, mert ekkor az alváz jelentős részének a költségét meg lehet spórolni, és ez a néhány ezer euró a mai világban nem elhanyagolható tétel. Az Electromega Kft. azt javasolja, hogy a nemzetközi fuvarozásban már nem használható, leselejtezésre szánt járműveinket alakíttassuk át. Így az újrahasznosítás kétszeresen környezetkímélő, hiszen egyrészt megmentünk egy régi alvázat a roncsteleptől, nem kell új alvázat használni, a régi dízel motor helyére pedig villanymotor kerül.
A használt vontatók átalakításának feltétele, hogy egy független műszaki állomás átvizsgálja az alvázat, és az általuk javallott szervizmunkát elvégezzék. Nyilván megrendelőként nekünk kell eldöntenünk, hogy egy-egy alvázon előírt munka költsége megéri-e nekünk az átalakítást.
Feladatra szabott megoldások, szervizszolgálat
Az átalakítás azzal kezdődik, hogy felmérik az ügyfél igényeit, illetve a rendelkezésre álló technikai paramétereket, és ehhez igazodnak. Ezután kezdődik az autó megépítése. Minden engedélyeztetési és egyéb adminisztrációt átvállalnak, vagyis az egykor hagyományos rendszámmal beguruló járművet már zöld rendszámmal, forgalomba helyezve adják át a megrendelőnek. Testre és útvonalra szabva.
Később pedig, ha valami elromlik, akkor akár két óra alatt a műszaki csapat a helyszínen terem, és igyekeznek orvosolni a problémát. Saját és partnereik tapasztalatai szerint a szervízköltségek eddig elhanyagolhatóak.
Drágább, mint az új dízel, de belátható időn belül megtérülhet
Az elektromossá alakítás 1,7-2-szeresével kerül többe, mint új dízel kamiont venni. Persze ez mindig az egyedi átalakításoktól, az igényektől függ. A finanszírozáshoz is tudnak segítséget adni. Számításaik szerint az elektromos kamionná átalakítás a használati körülményektől függően 3-8 év alatt térül meg.
Sebestyén Szabolcs