A német környezetvédelmi intézet (DUH) mérései szerint az Euro 6 besorolású teherautóknak csupán a 46 százaléka felelt meg a károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Megállapították azt is, hogy nem megfelelő a hatósági ellenőrzés sem, a német rendőrségnek még eszköze sincs, amivel ellenőrizhetné a károsanyag-kibocsátás megfelelőségét. Pedig szándékos visszaélések is vannak.
Néhány fuvarozó például egy emulátornak nevezett kis fekete dobozt épít be a kamionjaiba, ami megszünteti az AdBlue fogyasztást, miközben a jármű fedélzeti számítógépe normál AdBlue felhasználást jelez. A magas AdBlue árak mellett nyílván megéri nekik az eszköz beszerelése, csakhogy ennek súlyos környezetszennyezés az ára. Az emulátorral közlekedő autók kipufogófüstje a megengedett értéknél jóval több szennyező anyagot tartalmaz.
A német közlekedési hatóság (BAG) tavaly az ellenőrzés alá vont teherautók 4,1 százalékánál talált beépített emulátort, de a környezetvédelmi szakemberek szerint a valós arány jóval nagyobb lehet. A különleges mérőműszerrel végzett ellenőrzések során minden ötödik járműnél találtak fekete dobozt vagy üzemképtelen részecskeszűrőt.
Németországban 100-120 eurós bírság szabható ki az emulátorért. Ez a BAG szerint túl kevés, Dániában például 2000 eurót fizetnek az elkövetők. Az alacsony német bírságot azonban ellensúlyozzák a további büntetések: a tetten ért kamionos nem mehet tovább, bevonják a forgalmi engedélyét, azonkívül a manipulált kipufogó-rendszerrel rendelkező járművekre a legmagasabb német útdíjat lehet kivetni, akár visszamenőleg is. A hatóság tehát visszamenőlegesen is meghatározhatja azt az időszakot, amire az emelt útadót ki kell fizetni.
Kaibinger Tamás