A teherautó mentésért Európa-szerte magas árakat kérnek. A drágaságot részben igazolja, hogy a több százmilliós autómentők ritkán dolgoznak, és a beszerzési árnak meg kell térülni. Másrészt sokan visszaélnek a teherautó-vezetők szorult helyzetével, és elfogadhatatlanul sokat követelnek a kisebb munkákért is.
Kollégánk kamonja megsüllyedt egy szlovéniai parkolóban. A mentés mindössze abból állt, hogy egy 10-15 méteres szakaszon ki kellett vontatni járművét. Ez a munka 2.000 eurójába került. Nem csoda, hogy úgy érzi, az ár nincs arányban az elvégzett munkával. A kamionmentés Európa-szerte drága mulatság, ráadásul az sem megy ritkaságszámba, hogy visszatartják a helyszínen fizetni nem tudó sofőr járművét, áruját, korlátozzák a sofőr személyi szabadságát. Ha pénzről van szó, sokaknál megszűnnek a gátlások.
Mit tegyünk ha Szlovéniában mentésre szorulunk?
A szlovén törvények szerint a meghibásodott járműveket a leállósávról 2 órán belül el kell távolítani, az autópálya parkolóból pedig 72 órán belül. Az autópályákon és gyorsforgalmi utakon a 3,5 t feletti járművek vontatását csak a szlovén autópályakezelő, a DARS alvállalkozói végezhetik (bit.ly/dars_menteslista). Az autópálya-parkolóban veszteglő autó elvontatását is csak ők végezhetik. A saját járművel történő vontatásért büntetés jár!
A DARS alvállalkozói hivatalosan közzétett árakon dolgoznak, így a mentési – javítási költségről pontosan tájékozódni tudunk, a bit.ly/3moI6aB linken. A borsos vontatási díj elkerülése érdekében 3,5 t alatt is tanácsos a DARS vagy a szlovén autóklub (AMZS) mentési szolgáltatását használni. Az AMZS műszaki segélykérő telefonszáma: 1987. Itt beszélnek németül, angolul és magyarul is. A DARS segélykérő telefonszáma 00 386 1 5188-518 (belföldről az 1970-es).
Rögzítsük, mennyibe kerül a mentés!
A DARS alvállalkozóit onnan ismerjük meg, hogy a járművön szerepel a „DARS, Pogodbenik Dars Št” feliratú logó és az alvállalkozó azonosító száma. A DARS alvállalkozói kötelesek a DARS által megadott árakat alkalmazni, de munka előtt még így is érdemes tisztázni a fizetendő összeg nagyságrendjét. Magyarország Ljubljanai Nagykövetsége azt tanácsolja a magyar fuvarozóknak, hogy a mentés részleteiről a DARS munkatársának jelenlétében állapodjanak meg. A DARS emberének akkor is jelen kell lennie a Nagykövetség szerint, ha alvállalkozó végzi a vontatást. Csak azután írjuk alá a megállapodást, miután írásban rögzítették, hogy hova vontatják el autót és ez mennyibe kerül. A vontatást kérhetjük szakszervízbe, a vontató cég őrzött parkolójába vagy a telephelyünkre is. Kisebb javításokat el lehet végezni az autópályaparkolóban is, de erről a DARS munkatársa dönt (nem a vontatást végző vállalkozás). Amennyiben a szlovén autómentős bármit kíván tenni akaratunk ellenére, azonnal hívjuk a szlovén rendőrséget a 112 vagy 113-as vonalon! Visszaélés esetén az infodars@dars.si és a gp@dars.si címen is panaszt tehetünk.
Helyszínen fizetjük a mentési díjat
A munkáról a DARS alvállalkozójától számlát kapunk. Ezt ki kell fizetni, még akkor is, ha sokalljuk az összeget. Ellenkező esetben a szolgáltató visszatarthatja a járművet és az árut is, ehhez joga van.
Ha túl magasnak találjuk a mentési költségeket, akkor polgári peres eljárást kezdeményezhetünk. Bár hallottunk olyan példát is, amikor a gépkocsivezető nem kapott számlát, és az óriási összeg hallatán faképnél hagyta a mohó mentősöket, akik azóta sem jelentkeztek a nekik „járó” fizetségért.
A magyar mentős olcsóbb mint a külföldi
Tudja mindenki, hogy a szlovének drágán dolgoznak, de az autómentés egész Európában nagyon drága mulatság – állítják egybehangzóan a magyar mentősök. – A teherautó mentő járművek 350-400 ezer euróba kerülnek, és ezekkel az autókkal más munkát nem lehet végezni. A franciák még a szlovéneknél is drágábbak. Egy 30 kilométeres mentés akár 7.000 euróba is kerülhet! Stuttgart környékén pedig egy 12 tonnás magyar teherautót 3.200 euróért csörlőzött vissza az útra a német mentős.
Abban is egyetértenek a hazai mentősök, hogy Magyarországon jóval magasabb áron kellene dolgozniuk. – A környező országokban mindenkinek gyári, új mentője van. Magyarországon ez ritkaságszámba megy. Sok magyar mentős olyan kamionmentővel járkál, amit maga, házilag bütykölt meg, átalakítási engedélyekkel. Az autómentéshez sokféle szakmai ismeretre van szükség. Magyarországon mégis rengeteg a felkészületlen, kellő anyagi háttér nélküli szerencselovag. Az ilyen botcsinálta mentősök is tehetnek az „alacsony” hazai árak kialakulásáért.
A mentés módjától függ az ár
A magyarországi mentés olcsóbb a külföldinél. Egy komoly hazai autómentő cégnél például a kamionmentés alapdíja 118.000 Ft + áfa, szállítás esetén 550 Ft/km + pályadíj. De persze minden eset más, pontos összeget általában csak a helyszínen tudnak mondani. De tény, hogy ez az ár meg sem közelíti a szlovén árakat.
– Nálunk úgy működik a dolog, hogy akkor megy ki a mentő, ha sikerül megállapodni a bajba szorult sofőrrel. Ha nincs megállapodás, akkor a fuvarozó házon belül kénytelen megoldani a problémát. Sokan összecsapják a kezüket amikor meglátják a számlát, mert nem gondolnak a mentéssel kapcsolatos járulékos költségekre – mondják a magyar autómentősök. Itt van például a kármentés, ami egyáltalán nem olcsó dolog. Az ömlesztett árut össze kell szedni, az utat felszabadítani. Kell hozzá rakodó gép, esetleg zsákolás és főleg emberek! Ha éjszaka riasztják az autómentőst, akkor is perceken belül elő kell teremteni a munkásokat és meg kell fizetni őket. Légpárnás emeléskor a sérült karosszéria felvághatja a vásznat, amit ezután el lehet dobni. Egy légpárna többmillió forint.
Egy mentős azt is elárulta, hogy bizony ő is élt már néhányszor a jármű visszatartásával. – A tapasztalat megtanított rá, hogy előbb fizessen az ügyfél, aztán viheti az autót…- mondja.
Sokan külföldi mentést és hazaszállítást is végeznek. De tegyük hozzá, korántsem biztos, hogy a magyar mentős külföldön a hazai árakért dolgozik.
Kaibinger Tamás