A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Durván emeltek egyes önkormányzatok a behajtási engedélyek díján

Úgy tűnik, néhány önkormányzat besokallt az átmenő forgalom miatt: durván megemelték a behajtási engedélyek díját. Ezt főleg Budapest vonzáskörzetében tapasztalhatjuk, de egy-két vidéki településnél sem árt tájékozódni indulás előtt.

Megteheti az önkormányzat? 

A válasz: igen. Az önkormányzatok a saját tulajdonukban álló közutakkal azt csinálnak, amit akarnak: fákat, virágokat ültethetnek mellé, súlykorlátozó táblákkal és villogó karácsonyfadíszekkel rakhatják körbe, sőt, akár kátyúzhatnak is.

A behajtási engedélyek drágításával valószínűleg a fő céljuk a forgalom visszafogása, az utak állapotának megóvása és az útfelújítások költségeinek előteremtése. A szabályokról az önkormányzatok honlapján vagy az Önkormányzati rendelettárban találhatunk részeleteket (or.njt.hu). A bátrabbak pedig egy adott rendelet mellékleteire görgetve ijesztő táblázatokat és hajmeresztő számokat láthatnak… Nézzünk szét pár településen!

Az egyik Pest-megyei község nemrégiben emelt, nem is kicsit. Az eseti behajtás

– 10-24 tonnáig 8.000 forint,

– 24 tonna felett pedig 12.000 forint.

(Plusz ugye a háromezer forintos ügyintézési díj.) Heti és havi “bérlet” nincs, a következő fokozat az éves engedély. Ennek díja többszöri ránézésre, pislogásra és hüledezésre sem változott:

– 10-24 tonnánál 240.000 forint,

– felette 360.000 forint.

De nyugalom, van kedvezmény! Akinek helyben van a telephelye, és oda fizeti az iparűzési adót, 20%-kal olcsóbban ússza meg az utat.

A Balaton-parton sem örülnek a teherautóknak. Az egyik településen

– 7,5-22 tonnáig 8.000 forint,

– 22-30 t-ig 25.000 forint,

– 30-35 t-ig 30.000 forint,

– 35-40 t-ig pedig 50.000 forintba kerül egy nap(!).

Itt viszont bőkezűbbek a helyiekkel, szintén telephelyhez és adóhoz kötötten 50% kedvezménnyel számolhatunk.

Egy nagyvárosban is hasonló összegeket láthatunk: 3,5 tonnától 40 tonnáig arányosan öt sávot határoztak meg, 4.500-tól 15.000 forintig terjed a napi összeg. Itt lehet

– 7 napra is befizetni a hozzájárulást (7.650 forint – 30.000 forint),

– 30 napra (10.125 forint – 78.750 forint)

– és 1 évre (67.500 forint – 675.000 forint).

A helyiek szintén szerencsések, hiszen 50% kedvezményt kaphatnak.

Az engedélyeket szinte mindenhol rendszámra adják ki. Tehát 2 kocsinál lehet szépen 2-vel szorozni. Ha az egyiket nem tudjuk küldeni, mert például nem ért vissza, műszaki baja adódott stb., akkor a másik csak akkor mehet, ha kinyögtük arra is a sarcot. Rendszámot módosítani nem lehet.

A kérelmezés is macerás, nem beszélve arról, ha megszegjük a szabályokat

A gondot nem is mindig a borsos díjak okozzák. Egy költözködés valószínűleg egy napos, és belefér még plusz párezer forint. Az építkezések, felújítások is legtöbbször elbírnak még ennyi plusz költséget. De sajnos sokszor nincsenek extra napjaink, amíg malmozgatva az engedélyre várunk.

Az engedély kiadását a Polgármesteri Hivatalokban kell kérelmezni. S hiába nézünk kedvesen, általában nem számíthatunk villámgyors ügyintézésre: a legtöbbször 8 napos, 5 munkanapos határidőkkel találkozunk, de van 8 munkanapos is. Gondoljunk bele, ez majdnem két hét! Ami annyit jelent, hogy egy gyors fuvarnál esélyünk sincs beszerezni.

Az ellenőrzés a legtöbb helyen a rendőrség és a közterület-felügyelet dolga. Sajnos elég vastagon foghat a ceruzájuk: magánszemélyeknél 200.000 forintig, cégeknél 2.000.000 forintig terjedő bírsággal jutalmazhatnak, ha benézzük a szabályokat.

Ha célforgalomba megyünk, akkor mindenképpen ki kell fizetnünk a hozzájárulást. Ha csak azért mennénk át a településen, hogy levágjuk az utat, akkor nem éri meg a behajtási engedélyekkel szórakozni. (Sőt, általában ki sem adják tranzitra.) Egy 10 km-es szakasz autópályán

– J2-ben (kéttengelyessel) 471-638 forint,

– J3-ban 661-895 forint,

– J4-ben 1.023-1.445 forint, környezetvédelmi kategóriától függően.

Az engedély meg 8 ezer, és két hétig várni kell rá. Valószínűleg éppen az a települések célja, hogy ez ne érje meg, s megszabaduljanak a tranzitforgalomtól.

Kis Zsuzsanna

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu