A bioetanol kérdése úgy robbant be 2019 végén a közbeszédbe, mintha soha nem hallottunk volna korábban a bio-üzemanyagokról. Pedig ezt tankoltuk eddig is, csak valamivel kisebb arányban. Most viszont még több bio-összetevőt tartalmaz a benzin és a gázolaj. Árt ez az autónak, vagy használjuk tovább minden változtatás nélkül?
Nagy a pánik, mert lehetetlen egyértelmű információhoz jutni. Bármilyen benzines autóba is töltjük az etanolt, az menni fog vele. Senki nem tud látványos videót készíteni arról, hogy „lám-lám, etanolos benzint tankoltam és leállt az autóm“. A gondok, ha lesznek, csak 3-4 év múlva jelentkeznek.
Csökkenteni kell a szén-dioxid-kibocsátást
Magyarország 2020-tól tette kötelezővé a biokomponensek arányának növelését az üzemanyagokban. A biokomponensek olyan összetevők, melyek nem kőolajszármazékok, hanem megújuló alapanyagokból készülnek. Nálunk ez az etanol, amit főleg kukoricából állítanak elő. Az intézkedés célja a kőolaj-származékok felhasználásának, és ezzel együtt a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése. Az etanol elégetésekor is felszabadul szén-dioxid, de ez más. Az etanol forrását jelentő növény a szén-dioxidot korábban megkötötte a légkörből, s most ugyanaz kerül vissza. Összességében tehát nem növeli a légkör szén-dioxid-tartalmát, szemben a kőolajjal, aminek elégetésekor évmilliókkal ezelőtt megkötött szén kerül vissza a légkörbe.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentését a kormány nemzetközi egyezményekben vállalta. Ennek részeként találkozunk kisebb-nagyobb intézkedésekkel. A lakóházak szigetelésének támogatása, ezzel az energia-felhasználás csökkentése éppen úgy ennek az intézkedés-sorozatnak a része, mint az üzemanyagok biotartalmának a növelése. Ez tehát a háttér.
Valójában nem 10, hanem 6,1 százalék
Az intézkedés most január elsejétől él, s a lényege, hogy az eddigi 5 helyett 10 százalékra kell növelni a benzin etanoltartalmát. A kutakon látható E10, korábban E5 jelzés tehát azt mutatja, hogy az üzemanyag hány százalékban tartalmaz etanolt. Valójában ez nem 10, hanem legalább 6,1 százalék. Az üzemanyagoknak átlagosan kell 8,2 százalék bioüzemanyagot tartalmazniuk. Ebből a 95-ös benzinben az etanolnak 6,1 százaléknak kell lennie. Ez az előírás december 31-ig szól, a 2021-től érvényes szabályt még nem ismerjük.
A benzin egyéb tulajdonságai nem változtak, változatlan az oktánszáma, s az esetleg belekerülő egyéb adalékanyagok is. A benzin Magyarországon 95-ös vagy 100-as oktánszámú. Az egyes helyeken forgalmazott Top Extra és hasonló elnevezésű üzemanyagok többsége is 95-ös, csak az égést javító adalékokat tettek bele. Forgalmazható továbbra is olyan benzin, amiben nincs etanol, de csak prémium üzemanyagként.
A nagy kérdés, ami foglalkoztatja az autósokat: árt-e a motornak a 10 százalékos etanol-tartalom?
Tíz éve pozitívabbak voltunk
Érdekes hogy az etanol kérdése ma elsősorban veszélyforrásként merül fel, míg egy évtizede inkább az előnyeit vettük észre. Az etanol hivatalosan 2008-ban lett elfogadott üzemanyag Magyarországon. Az ezt követő 4-5 év sikertörténet volt. Előbb csak pár kút merte megkockáztatni, hogy külön etanolos töltőoszlopokat állít üzembe, néhány hónap elteltével azonban a nagy hálózatok mindegyike megkezdte a forgalmazását. A kutakon E85-ös jelzéssel találtuk meg az etanolt. Az E85 nem az oktánszámot jelölte, hanem az üzemanyagok arányát: a keverék 85 százalék etanolt és 15 százalék benzint tartalmazott.
Az etanol az olcsóságának köszönhette népszerűségét. Az E85-ös üzemanyagot kezdetben bioüzemanyagként nem terhelte jövedéki adó. Így több mint 100 forinttal volt olcsóbb a benzinnél. A tisztán etanolos üzemben használt autó fogyasztása körülbelül 20 százalékkal nőtt, de még így is megérte.
Bevezetésekor az etanolt 230, a benzint 335 forint körüli áron lehetett tankolni. Egy akkoriban benzinből 7,5 litert fogyasztó személyautóval így 2.512 forint volt 100 kilométer, etanollal, a megnövekedett fogyasztással is csak 2.070, ami csaknem 20 százalékos megtakarítást jelentett. Az etanol népszerűsége aztán pár év alatt elmúlt, de nem azért, mert károsította az autókat. Hanem azért, mert a kormány erre is kivetett előbb 40, majd 70 forint jövedéki adót. Így már nem érte meg az etanolos autózás. 2012-ben pár hónap alatt tűntek el az alkoholos kutak.
Az E85-ös bevezetésekor a mostaninál józanabbul zajlottak le azok a viták, hogy árt-e a motornak a bioetanol használata. Pedig akkor nem a 10 százalékos keverési arányról kellett meggyőzni az autósokat, hanem arról, hogy van-e létjogosultsága a tisztán etanolos használatnak. Röviden a kialakult vélemények: aki fele etanollal, fele benzinnel használja az autót, annak valószínűleg semmilyen káros következménnyel nem kell számolnia. Aki tisztán etanolos üzemben akarja járatni a motort, annak szüksége van egy kisebb átalakításra, hogy az ne károsodjon.
Árt az autónak az etanol?
Az etanol alkohol. Mások az égési tulajdonságai, és képes feloldani olyan anyagokat is, amiket a benzin nem. Ezekből következnek azok a hátrányok, amik a motort érhetik. A leggyakoribb problémák:
- nehezebb indulás, főleg télen,
- az üzemanyagtartály korróziója,
- a feloldott szennyeződésektől elduguló szűrők,
- tönkremennek egyes műanyag- és gumialkatrészek, tömítések,
- megromlik az üzemanyag.
A nehezebb téli indítással azért kell számolni, mert az etanol a benzinnél kevésbé párolog. Főleg hidegben érezni a különbséget, nehezebben robban be az alkohol-levegő keverék. A hosszú indítózások mellett néha lefulladó motorokkal is számolni kell.
Az üzemanyag-tartályok egy része régebben fémből készült. Az alkohol a vízmegkötő tulajdonságai miatt hozzájárul a vele érintkező fémalkatrészek rozsdásodásához. Főleg régebbi autók esetén kell ezzel számolni.
Az alkohol jobb oldószer is, mint a benzin. Ennek köszönhetően a tartályból, az üzemanyag-pumpából, csőrendszerből, befecskendezőkből olyan szennyeződéseket kezd leoldani, melyek évekkel ezelőtt rakódtak le, és eddig semmi problémát nem okoztak. Régebben azt javasolták, hogy az első néhány száz kilométernyi etanolos autózás után cseréltessük ki az üzemanyag-szűrőket a feloldott szennyeződések miatt. Utána már nem lesz ilyen probléma.
Az alkohol hatására máshogy viselkednek a műanyag- és gumialkatrészek is. Ez főleg a tömítések esetén gond. A gumi megnyúlik, vagy éppen ellenkezőleg, rideggé, töredezetté válik, ettől pedig szivárgás indul meg az üzemanyag-rendszerben. Annak idején az etanolos átalakításnak az egyik fő eleme éppen az volt, hogy az üzemanyaggal érintkező gumielemeket alkoholtűrő anyagúra kellett cserélni.
Végül számolni kell azzal is, hogy a bioüzemanyag nem örök életű, néhány hónap alatt egyszerűen megromlik, megváltozik a kémiai szerkezete és gyantás lerakódásokat okoz a vezetékekben. Ez egy folyamatos használatú autó esetén nem jelent gondot, probléma lehet viszont a télre leállított autók, motorok vagy kisgépek számára. A télre eltett fűnyírókból, motoros kapákból érdemes leengedni az üzemanyagot, hogy a megromlott alkohol miatt elkerüljük a motor károsodását.
Kinek kell etanolmentes üzemanyagot tankolni?
Az etanol felfutása a kétezres évek elejére tehető. Ekkortól már elvárták az autógyártóktól, hogy a járművek viseljék el károsodás nélkül az etanolos használatot. Tehát nagyjából a 2000 után gyártott autók mindegyikének megfelel már ez a benzin. Néhány kivétel azért akad: a közvetlen befecskendezéses motorokhoz nem ajánlott egyáltalán ez az üzemanyag. Más motoroknál a benzin-levegő keverése a szívócsőben történik, ezekben viszont közvetlenül az égéstérbe porlasztják be az üzemanyagot. Ezek a motorok sokkal nagyobb üzemanyag-nyomással dolgoznak (3-5 bar helyett 50-200 bar között). Az etanol miatt feloldódó szennyeződések a magasnyomású üzemanyag-szivattyút teszik tönkre, ezért nem ajánlott e motorok számára az alkoholos üzem. Kevés ilyen autó van, gyártónként általában egy-egy típus tartozik ebbe a körbe.
Az EU országai közül több is évek óta gond nélkül alkalmazza a 10 százalékos keverési arányt. A legtöbb autót nem károsítja ez a csekély mennyiség. A 20 évesnél idősebb járművekre és a közvetlen befecskendezésű motorokra kell odafigyelni. A motorok, kapálógépek, fűnyírók esetén pedig a téli leállítással legyünk óvatosabbak, és engedjük le a benzint!
Kicsit növelheti a fogyasztást
Nem hallgathatjuk el, hogy az etanolos üzemnek vannak ellenzői is. Sokan azzal érvelnek, hogy mivel az etanol miatt nő a fogyasztás, így az etanolos keverék csak kevéssel szorítja vissza a hagyományos üzemanyagok fogyasztását.
Ha tisztán használjuk az etanolt, akkor az körülbelül 20-25 százalékkal növeli meg az autó fogyasztását (az egyéb hátrányokról, kopásokról most ne beszéljünk). Valamennyire az E10-es üzemanyag is növelni fogja a fogyasztást, valószínűleg pár százalékkal. Ha 3 százalékkal számolunk, akkor az az autó, ami korábban fogyasztott 8 litert, most 8,24 litert fog. Ennek eddig 95, most 90 százaléka lehet a benzin, tehát korábban 7,6 liter benzin fogyott el, most meg 7,4 liter.
Aminek viszont kétségkívül jót tesz az etanol: az állami bevételeknek. Az etanol lényegesen olcsóbb, mint a benzin. A keverési arány változásával azonban nem lett olcsóbb a benzin, azaz ma benzináron vásároljuk meg az etanolt is. Sőt, míg az etanol jövedéki adója 70 forint literenként, addig a benziné 120 forint. S mivel nem keveréket vásárolunk, hanem a bekevert etanol a szabványos benzin része, ezért a teljes mennyiségre a literenkénti 120 forint adót kell megfizetni.
Mi a helyzet a dízellel?
Legtöbbet ma a benzines autók problémájáról olvasunk, pedig a dízel bioalkotórészeinek arányát is meg kellett növelni 2020-tól. A gázolaj eddig is tartalmazott biodízelt. Eddig 6,4, most 8,2 százalékot kell bekeverni. Eddig a dízelt B7-es jelöléssel forgalmazták, most ez is B10-es címkét kapott. Ahol kapható tiszta biodízel, ott B100-al jelölik. (Ritkán, de találkozhatunk az XTL jelöléssel is, ez nem nyersolajból készült, teljesen szintetikus üzemanyagot jelent.)
A tiszta biodízel használata Magyarországon elsősorban mezőgazdasági kérdés. A kétezres évek elején indultak nagy állami programok a biodízel felfuttatására (a legtöbb üzem építése csak az alapkő letételéig jutott). A cél soha nem az volt, hogy a kamionok repceolajjal fussanak az utakon, hanem az, hogy a mezőgazdaság termelje meg a saját szükségletét. A program nem sikerült, s később a biodízel népszerűsége is lehanyatlott. Igaz, világszerte csökkent iránta az érdeklődés. Kiderült, hogy nem is annyira környezetbarát, mint gondolták. Az üzemanyag-előállítás miatt ugyanis annyi erdőterületet vágtak ki és ültettek be kukoricával, hogy az több kárt okozott, mintha nem is termeltek volna bio-üzemanyagot.
A biodízel népszerűsítése továbbra is mezőgazdasági kérdés Magyarországon. A kötelező részarány növelés egyik hivatalos indoka is az volt, hogy kedvezzen a gabona- és kukoricatermelőknek. Kaderják Péter, az ITM államtitkára tavaly nyáron a változást úgy ismertette, hogy Magyarország teljes egészében itthon termelt repcével és takarmánykukoricával valósítja meg az etanol és a biodízel részarányának a növelését, s ez versenyelőnyt jelent a magyar gazdáknak az EU-ban. A megtermelt takarmánykukorica így itthon maradhat, nem kell alacsony áron külföldön értékékesíteni. A termelők azzal is jól járnak, hogy a növények olajos tartalmának kipréselése után visszamaradó préspogácsákat állati takarmány előállításához hasznosítják.
A dízelmotorok többsége probléma nélkül működik a biodízellel. Igaz, a legegyszerűbb motorok még használt sütőolajjal is elmennének, legfeljebb erős rántotthús-szagot árasztanak. A korszerű motorok többsége nagyjából 20 százalékos keverési arányig észre sem veszi, hogy más üzemanyagot kap, mint korábban.
Korábbi tesztek szerint a tisztán biodízeles használat körülbelül 10 százalékkal emelné meg az üzemanyag- és az AdBlue fogyasztást annak köszönhetően, hogy a bio üzemanyagok valamivel kisebb fűtőértékűek. A magasabb fogyasztás mellett kisebb lesz a motor teljesítménye is az alacsonyabb energiatartalom miatt. Ezek a mérések azonban 100 %-os biodízeles üzemelés mellett készültek. A 10 % alatti biotartalom nem valószínű, hogy érezhető eltérést okoz a teljesítményben vagy a fogyasztásban.
Tankolhatunk-e biokomponens nélkül?
A biodízel és az etanol tankolása ma már nem választható kérdés. Mindkettő része a szabványos üzemanyagnak. Benzinből elvileg lehet forgalmazni etanolmentes terméket is, csak nem 95-ös oktánszámmal. Egyes kutakon tehát elképzelhető, hogy a 100-as benzint még etanol nélkül árusítják.
Prémium üzemanyagként pedig továbbra is forgalmazható bioadalék nélküli benzin és gázolaj. Gázolajból például a MOL hozta forgalomba az XXL Diesel nevű prémium üzemanyagát, amit ma is biodízel nélkül árulnak, a megszokott gázolajnál magasabb áron.
Nagy Csaba