Egy újabb index, ami hasznos lesz a fuvarozóknak

Az idei év a hasznos indexek éve. A NiT Hungary a Teherfuvarozók Európai Szakszervezetével közösen létrehozott egy indexet, ami azt mutatja meg, hogy mennyivel emelkedett egy év alatt a fuvarozó cégek bérköltsége, és várhatóan mennyivel fog az év során. Az új indexről kérdeztük Dittel Gábort, a NiT Hungary ügyvezető igazgatóját.

A hatósági ár a fuvarozásban nem járható út. A NiT Hungary azt vallja, hogy a díjképzést vállalkozási szinten kell felülvizsgálni. Az önköltség változásait folyamatosan követni kell. Így lehet korrekt fuvardíjakat alkalmazni, ami garantálja a tisztességes hasznot és a fejlődést. Egy alultervezett önköltség veszteséget termel, és hosszabb távon a vállalkozás fizetőképességét veszélyezteti.

A krónikus munkaerőhiány is húzza fel a költségeket

A fuvarozás két legnagyobb költsége az üzemanyagár és a személyi ráfordítások. Az üzemanyagárak körül kialakult helyzetet mindannyian ismerjük. A másik legjelentősebb költség a személyi ráfordítások, ami megközelítőleg 25-32%-os arányt képvisel a költségszerkezetben. 

A krónikus munkaerőhiány komoly munkabér-igényeket hozott létre. A gépkocsivezetők villámgyorsan döntenek, és már egy minimális többlet is mozdulásra ösztönzi őket. Könnyen váltanak munkahelyet, munkáltatót, hiszen a hiányuk növeli a munkaerőpiaci értéküket.

Az index egy erős érv lehet a tárgyaláson

A hosszabb távú szerződésekben rögzített fuvardíjak a béreknek ezt a mozgását eddig jellemzően nem követték le. És ez baj, mert így a megnövekedett bérköltséget a fuvarozók nem tudják a fuvardíjakban érvényesíteni.

Az indexálás egyik célja, hogy a fuvartenderek megpályázás vagy az ártárgyalások során segítse a fuvarozók érdekérvényesítését. Erős érvet adunk a kezükbe, csak élni kell vele.

Negyedévente jönnek ki a számok

Az index egy „tól-ig” határokon belül hitelesen mutatja meg az adott évi személyi költség mértékét és százalékos arányát. Az adatok elsősorban a tagságunktól származnak, ezeket elemezzük, értékeljük. Itt több száz adatról van szó. De szorosan együttműködünk a munkavállalói, szakszervezeti oldallal is, s az adatokat párhuzamba állítjuk az ő tapasztalataikkal is. Illetve terveink szerint kiegészítjük majd az aktuális munkaerőpiaci adatokkal, tehát az állásportálokról leszűrhető jövedelem kínálati adatokkal is. A módszertan természetesen változhat, a merítés bővülhet a jövőben.  

A személyi jövedelmek indexálását negyedévente adjuk ki, és félévente a széles közvéleményt is tájékoztatjuk róla. Megbízható, stabil, valamennyi fél számára hiteles adatokat fog tudni nyújtani a szerződő felek részére, legyen szó akár közvetlen megbízásokról, akár szállítmányozói szerződésekről. Emellett fontos bázisadata lesz a nemrég hasonló céllal publikált, de a fuvardíjak kérdését más elemekkel is kiegészítő, teljes iparági elemzés adó Közúti Fuvarozási Árindexnek, amely időben eltolva, egy hónapos ráhagyással lesz rendszeresen publikálva.

—————————————————————————————————————————————————————-

Az üzemanyag záradék mellett legyen bérköltség záradék is?

A NiT Hungary azt javasolja, hogy az üzemanyagár-záradék mellett 2022-től személyiköltség-záradékot is szerepeltessünk a fuvarszerződésekben, és azt a NiT Hungary által közzétett indexálások figyelembevételével rendszeresen alkalmazzuk. Az indexet a NiT tagok az  előző évi üzemanyagár-változásokat lekövető indexszel együtt a „SZAKMAI HÍREK” menüben találják meg.

forrás: nit.hu 


Sebestyén Szabolcs

Minden jog fenntartva!
Ha a cikkből idézni szeretne, vagy az adatait fel kívánja használni, kérjük, linkkel jelölje meg a forrást.
Ha az egész cikket közölni szeretné, kérjük, forduljon szerkesztőségünkhöz.

Ezek is érdekelhetik: