Az egyéni vállalkozóknak október elsejétől nem az Általános Nyomtatványkitöltő Programot kell használniuk a vállalkozással kapcsolatos ügyeik intézésére. A vállalkozás indítását, megszűnését, szüneteltetését, továbbá az adatváltozásokat is kizárólag a Webes Ügysegéd nevű szolgáltatáson keresztül lehet bejelenteni.
Az egyéni vállalkozás indítását és a további adatváltozásokat elektronikusan eddig az adóbevallások beküldésére is használt nyomtatványkitöltő program használatával az ügyfélkapun keresztül kellett beküldeni. Személyesen is el lehetett indítani a vállalkozás bejegyzését, ekkor a helyben illetékes kormányhivatalhoz kellett fordulni.
Október elsejétől a vállalkozói nyilvántartást eddig is vezető Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) indított egy új szolgáltatást. Már 2 éve, 2013 óta működik a Webes Ügysegéd nevű internetes alkalmazás. Ezen keresztül évről-évre egyre több szolgáltatást lehet elérni. Ma az Ügysegéd a következőket teszi lehetővé:
• erkölcsi bizonyítványok igénylése, ellenőrzése, tájékoztatás kérése a tárolt adatokról
• gépjárművekkel kapcsolatos ügyintézés: tulajdonváltozás bejelentése, forgalomból történő ideiglenes kivonás, visszahelyezés
• személyi igazolvány elvesztésének, ellopásának bejelentése, pótlása
• útlevél elvesztésének, ellopásának bejelentése
• külföldön történő letelepedés szándékának bejelentése
• külföldön élő állampolgár lakóhely-változásának bejelentése
• lakcímbejelentéshez a szállásadó hozzájárulása.
A szolgáltatások részben fizetősek (pl. erkölcsi bizonyítvány igénylése, vagy iratok pótlása) – ilyen esetben a díjak kifizetése is lehetséges elektronikusan, a programon belül.
A Webes Ügysegéd a www.nyilvantarto.hu/ugyseged oldalon érhető el. A program használatához mindenképpen az ügyfélkapu is szükséges, regisztráció nélkül nem lehet használni a szolgáltatásokat.
Ez a 2013 óta létező felület egészül most ki az egyéni vállalkozók ügyintézésével. A hatóságtájékoztatása szerint október elsejétől csak ezen a felületen keresztül lehet elvégezni a következő feladatokat:
• tevékenység megkezdésének bejelentése
• adatváltozás bejelentése
• tevékenység szüneteltetésének bejelentése
• szüneteltetett tevékenység folytatásának bejelentése
• tevékenység megszüntetésének bejelentése
• egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő saját adatok megtekintése.
Továbbá ezen a felületen keresztül kell igényelni a vállalkozói igazolványt és a vállalkozás adatait tartalmazó hatósági bizonyítványt, melyeket postai úton fog a hatóság a vállalkozóhoz eljuttatni.
Az internetes program alkalmazása azért jobb, mint az eddigi módszer, mert a bejelentések gyorsabban megtörténnek. Eddig a vállalkozás indítója elküldte az űrlapot, amit a hatóság néhány napon belül feldolgozott. Most viszont nincs közbeiktatott űrlap, a program használatával a bejelentések azonnal rögzítődnek. A bejelentésről szóló visszaigazolásoknak egy-két percen belül kell megérkezniük.
További újdonság, hogy a vállalkozók a Webes Ügysegéd alkalmazásával lekérdezhetik a nyilvántartásban szereplő saját adataikat, s erről hatósági igazolás kiállítását is rögtön kérhetik.
Ügyelni kell arra, hogy a bejelentésre szolgáló, korábbi űrlapok október 1-től már nem használhatóak! A régi űrlapon beküldött bejelentéseket a hatóság nem fogja elfogadni.