A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Európa északi és déli országai között az egyik legfontosabb közúti közlekedési útvonal Ausztria Tirol tartományán keresztül vezet. A helyiek azonban már évekkel ezelőtt megelégelték az otthonukon átdübörgő kamionok ezreit, Ausztria ezért egyre szigorúbb korlátozásokat vezetett be a tranzitforgalommal szemben. Mára ott tartunk, hogy a tiroli szabályokkal Európa egyik legfontosabb szállítási útvonalát blokkolják következmények nélkül. 

Olaszország és Németország már egységesen lép fel Ausztria ellen az Európai Bizottságban, egy kötelezettségszegési eljárás elindítását követelve – olvashatjuk a trans.info közlekedési portálon. Szerintük az ország intézkedései aránytalanok és diszkriminatívak – azaz aránytalanul előnybe hoznak egyes csoportokat másokkal szemben. Az előny itt a tiroli vállalkozásoknál van, amelyekre nem vonatkoznak a szállítási korlátozások például a Brenner-hágó használata során.

Ausztria az elmúlt években korlátozásokat vezetett be, így egyes árucsoportokat csak vasúton lehet szállítani, közúton nem. Kezdetben ez 8 árucsoportra vonatkozott, melyeket 2020 elején további eggyel bővítettek. Így ma közúton nem lehet a tartomány főbb autópályáin a következő rakományokkal tranzit forgalomban közlekedni:

– hulladékok

– kő, föld, sitt

– farönkök és parafakéreg

– motoros járművek (segédmotorkerékpár, motorkerékpár, quad, személygépkocsi, 3,5 tonna össztömeget meg nem haladó tehergépjármű)

– fémércek és vasércek

– acél (kivéve a résfalakat és az építési acélt)

– márvány és travertíno (édesvízi mészkő)

– kerámia lapok

– papír és karton

– folyékony kőolajtermékek

– cement, mész, gipsz

– csövek és üreges profilok.

A szektorális korlátozás bevezetése után egy évvel, 2020-ban Németország készített egy tanulmányt a tiroli intézkedések hatásairól. Eszerint Tirol ezzel a korlátozással blokkolta a Brenner-hágót az összes német teherautó kétharmada számára, s kitiltották a Tirolon átvezető teherforgalom kétharmadát.

Ausztria más, szigorú intézkedésekkel is igyekezett csökkenteni a Németországból Olaszország felé irányuló kamionforgalmat. Az úgynevezett blokkosított határátkelés az osztrákok szerint hatalmas siker lett, de a németek alig bírták kezelni a feltorlódott járműforgalmat.

A blokkosított határátlépés azt jelenti, hogy az osztrák hatóságok egyes napokon nem engedik át folyamatosan a kamionokat a határon, hanem csak óránként 300-at. Ha az átlépők száma eléri a meghatározott mennyiséget, akkor megállítják a forgalmat és csak a következő órában engedik át újra a járműveket. A blokkosítás mellett még azzal is számolni kell, hogy Tirol nyaranta megtiltja a tranzitforgalmat az alsóbbrendű utakon, s egyes napokon teljes korlátozást vezet be a 7,5 tonnát meghaladó tehergépjárművek számára. A kamionok még tankolni sem hagyhatják el a számukra kijelölt autópályákat – miközben a helyi vállalkozások járműveire ezek a korlátozások nem érvényesek.

Jelenleg ott tartunk, hogy Ausztria továbbra is tartja magát a korlátozásokhoz, míg Olaszország és Németország az EU beavatkozását kéri a helyzet rendezéséhez. Tavaly a koronavírus-járvány miatti felfordulásban kevesebb figyelmet kapott a tiroli helyzet. Idén nyáron azonban valószínű, hogy újra előkerül a tiroli kérdés. Az uniós  politikában ezzel kapcsolatban erősödő vitákra, a tiroli autópályákon és a német, olasz határátkelőkön pedig visszatérő torlódásra és korlátozásokra számíthatunk.

Nagy Csaba