A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Közzétette a NAV az eddig megismerhető hivatalos információkat az Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszerről (EKAER). Már elérhető az adóhatósági információs honlap a kötelezettségekkel kapcsolatban. Ugyanakkor két héttel a rendszer bevezetése előtt még mindig nincs kész a végrehajtási rendelet és nem jelent meg a kockázatosnak minősülő termékek hivatalos jegyzéke sem.

Az ekaer.nav.gov.hu internetcímen lehet elérni az adóhatóság hivatalos honlapját az EKAER rendszerrel kapcsolatban. (Ugyanakkor itt jegyezzük meg, hogy a több helyen is hivatkozott ekaer.hu honlap nem a rendszer hivatalos lapja. Ez egy magánvállalkozás által működtetett oldal.)

Szintén a NAV oldala mutatja be a regisztráció és a későbbi bejelentkezések folyamatát. Mindkettőt csak ügyfélkapus hozzáféréssel lehet elindítani. Aki olyan tevékenységgel foglalkozik, hogy szüksége lesz az EKAER bejelentésekre, annak előbb regisztrálnia kell. Ezt cégként kell megtenni, tehát olyan személy végezheti el, aki jogosult a cég nevében aláírni is. Bejelentkezni, regisztrálni december 20-tól lehet az ekaer.nav.gov.hu címen.

Még hatályba sem lépett, de máris módosultak a szabályok

December 16-án még elfogadott a parlament néhány jelentős módosítást – az EKAER már ezekkel fog hatályba lépni január elsejével.

Kinek kell bejelenteni a szállítást?

Az első módosítás néhány jelentős könnyítés azzal kapcsolatban, hogy kinek kell bejelenteni a szállítást.

Az eredeti tervek szerint minden szállítást be kellett volna jelenteni, ami útdíjköteles járművel történt. Ez azzal is járt volna, hogy ha valaki egy raklapnyi árut rakat még fel egy egyébként más áruját szállító kamionra, akkor neki az egy raklapnyi áru miatt kellett volna EKAER számot igényelnie. Ezen enyhítettek.

A végleges, új szabályok szerint mentes a bejelentés alól a rakomány, ha az egy fuvarozás keretében szállított, nem kockázatos termékek súlya nem éri el a 2,5 tonnát, vagy a 2 millió forint áfa nélküli áruértéket.

Továbbra is mentes a bejelentés alól a szállítás, ha
· kockázatos élelmiszer a rakomány, de a súlya nem éri el a 200 kilogrammot, vagy a 250 ezer forint értéket,
· egyéb kockázatos termék (nem élelmiszer) a rakomány, de a súlya nem éri el az 500 kilogrammot, vagy az 1 millió forint áruértéket.

Nem kell bejelenteni a jövedéki termékek szállítását sem (alkohol, dohány, üzemanyag).

Megerősítették azt a szabályt, hogy ha az erre kötelezett elmulasztja a szállított termék bejelentését, akkor az az áru igazolatlan eredetűnek fog minősülni – azaz nem lehet forgalomba hozni. A NAV ilyen esetben az áru értékének 40 százalékát szabhatja ki bírságként.

Kockázati biztosíték

Enyhül az eredeti tervekhez képest a kockázati biztosíték alóli mentesség is. Biztosítékot annak kell felmutatnia, aki kockázatosnak minősülő termékeket szállíttat. A biztosíték összeg a szállítást megelőző 60 nap átlagában az összes EKAER alá tartozó szállítás értékének a 15 százaléka. Ez a szám folyamatosan változik, tehát mindig figyelni kell a megfelelő biztosíték összegére is. Nem kell biztosíték annak a vállalkozónak, vagy cégnek, amely
· legalább 2 éve működik és
· szerepel a köztartozásmentes adózók adatbázisában és
· adószáma nincs felfüggesztve.

Ez is egy enyhítés, a korábban megjelent szöveg ugyanis 2 éves köztartozásmentes múltat írt elő a mentességhez. Akinek a cége tehát 2 éve szabályosan működik, és most jelentkezik be az adatbázisba, ő is mentesülhet a biztosíték megfizetése alól.

Hányszor kell adatot bejelenteni?

A hírek az EKAER szám igénylésének kötelezettségéről szólnak, ám ennek a számnak az igénylése és ügyintézése három különböző bejelentést takar. Egy sima, semmivel sem túlbonyolított belföldi szállítást tehát három esetben kell jelenteni:
· igényelni kell egy EKAER számot (a feladónak)
· be kell jelenteni az indulás pontos időpontját és a szállító jármű adatait (a feladónak, aki ezt a szám igénylésekor is megteheti, ha már ismeri az adatokat)
· be kell jelenteni a szállítmány megérkezésének időpontját (a címzettnek vagy a feladónak).

Mi a fuvarozók dolga?

A fuvarozónak nem kell semmit sem bejelentenie! A fuvarozónak három fontos kötelessége van.

Pontosan kell tudnia, hogy a szállítmány az EKAER alá tartozik-e, vagy nem. A rakodást nem lehet elkezdeni addig, amíg nincs EKAER szám. Az indulás időpontját jelenteni kell. Az érkezés időpontját jelenteni kell. Egy ellenőrzés során a sofőrnek tudnia kell, hogy a rakománynak azért nincs-e EKAER száma, mert erre a szállításra nem kell, vagy azért, mert elfelejtették.

A fuvarozókat komolyan fel kell készíteni arra, hogy mi tartozik az EKAER alá és mi nem. Nem lesz könnyű ezt eldönteni! Több dologra kell egyszerre figyelni:
· Milyen autóval szállítunk? Ugyanazt a rakományt útdíjköteles autóval be kell jelenteni, 3,5 tonna alattival nem kell – kivéve a kockázatos termékeket.
· Mi a termék? (nem kockázatos terméket 2,5 tonna alatt nem kell bejelenteni, kockázatos élelmiszert már 250 kg-tól igen.
· Mi a szállítás célja, ez az értékesítési folyamat melyik pontját jelenti? Csak az első forgalomba hozatalt kell bejelenteni, a következőket már nem.

Megjósolható, hogy ezek a szempontok együtt elég nagy kavarodást fognak okozni. Egy fél raklapnyi áru is bármikor elérheti a 2 milliós értéket (pl. egy értékes műszer). Ha egy furgonba teszem, nem kell jelenteni, ha egy 5 tonnás teherautóra, a többi rakomány mögé, akkor már külön papírmunkát igényel.

A fuvarozónak mindent tudnia kell a rakományról. Egy ellenőrzés során a sofőrnek nyilatkoznia kell a rakomány tulajdonosáról és a lerakás helyéről is. A bejelentésre kötelezett megrendelő súlyos büntetésre számíthat, ha a sofőr nyilatkozata eltér az EKAER-be bejelentett adatoktól.

A fuvarozónak sokkal nagyobb a felelőssége az út közbeni változásokkal kapcsolatban. Előfordul, hogy valamiért menet közben változik a lerakóhely, vagy a felrakóhely. Elképzelhető, hogy át kell rakni az árut egy másik autóra. Ennek lehet műszaki hiba, baleset, vagy csak egyszerű gazdaságossági kérdés is az oka. Az EKAER-be minden ilyen változást be kell jelenteni, erről nem szabad megfeledkezni. A megrendelőt tehát azonnal tájékoztatni kell olyan adatokról is, amiket eddig nem kellett azonnal közölni.

A három kötelesség mellett a fuvarozók számíthatnak arra is, hogy jelentősen meg fog nőni az ügyintézés miatti várakozási idő. Nem kezdhetik el a rakodást, amíg nincs még EKAER szám… Egy terítőfuvar esetén ez a bejelentés még bonyolultabb lesz. Az autó megy 5-6 helyre, mindegyikre letesz 2-3 raklap árut. Az egyik 2,5 tonna alatti lesz, azt nem kell bejelenteni, a másik 2501 kg, azt már be kell. Az egyik nem kockázatos élelmiszert visz, abból 2 tonnát sem kell bejelenteni, a másiknak cukor megy, abból már a 250 kilót is regisztrálni kell.

Véleményünk: kijátszható az EKAER

Sajnos, minden bonyolultsága ellenére a rendszer teljesen értelmetlen, alkalmatlan arra a célra, amire szánják. Nem lehet vele nyomon követni a termékmozgásokat, csak rengeteg felesleges munkát okoznak vele a kereskedőknek, fuvarozóknak. Hogy miért?

A rendszerbe csak az első adóköteles termékértékesítést kell bejelenteni. Import esetén ez az első hazai lerakót jelenti. Bejön 20 tonna szlovák cukor, étolaj. Rendben bejelentik. De aztán az első cég eladja a következőnek, s még vagy 5-6 cégen keresztülmegy a szállítmány, mire a boltokba kerül. Ezeket a szállításokat már sehol sem kell bejelenteni, nem lehet követni. Így év végére majd csak annyit lehet tudni, hogy ennyi és ennyi millió tonna áru bejött az országba, ennyi ment ki, de azt már nem lehet látni, hogy mi lett azzal, ami itthon maradt. A rendszer végén marad egy jó nagy kérdőjel. Ahhoz képest viszont túl drága és túl bonyolult lesz az előírt adminisztráció.