A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A rapid módon bevezetett e-útdíjhoz hasonlóan az EKAER részletszabályai is a használat során alakulnak. Alig van olyan kérdés, ami egy az egyben a papírforma alapján megoldható lenne. A bonyolultabb egyedi ügyekben pedig többnyire találhatnak, hogy az általuk kitalált megoldás vajon jó lesz-e a NAV-nak, vagy kockáztatják a bírságot.

Az EKAER működésének egyik fő jellemzője ma még az információhiány. A rendszer működésének ismerete csak lassan jut el az áru mozgatását ténylegesen végző személyzetig: a rakodók, sofőrök ismerik meg a legkésőbb azokat a szabályokat, melyek szerint dolgozniuk kell. A valódi tudást sokszor a találgatások, a „parkolói oktatások” helyettesítik. A valahol felszedett pletykákból így nagyon gyorsan lesz hitelesként elfogadott információ.

De nézzünk néhány gyakori tévhitet, melyek rendszeresen felbukkannak az EKAER-kapcsán.

Az EKAER csak a fuvarozókat érinti.

Nagy tévedés lenne azt gondolni, hogy az útdíjhoz hasonlóan, csak a fuvarozók számára jelent feladatot az EKAER használata. Az EKAER teljesen átszövi az ország gazdasági életét, szinte nem lesz olyan, árut is mozgató vállalkozás, melynek néha ne lenne dolga vele. Aki árut rendel, árut ad el, vagy csak mozgatja egyik helyről a másikra, annak mind foglalkoznia kell az EKAER szabályaival. Sok vállalkozó meg van győződve arról ,hogy ez őt nem fogja érinteni – egészen addig, míg át nem gondolja saját cégének a folyamatait, s rá nem jön, hogy bizony ő is benne van a sűrűjében.

Az EKAER-be a fuvarozónak kell az árut bejelentenie.

Nem igaz, nem a fuvarozónak kell az árumozgást regisztrálnia. A bejelentésre kötelezett az áru tulajdonosa: belföldön és külföldre kiszállításkor a feladó, külföldről Magyarországra szállításnál a magyar címzettnek kell az adatokat bejelentenie. A fuvarozónak soha nincs ilyen kötelezettsége. Sőt, ha a bejelentésre kötelezett fuvaroztató szeretné is ezt a „tisztességet” átadni a fuvarozónak, nem teheti meg. A bejelentési kötelezettséget nem lehet átadni. az adóbevallásunkat sem csináltathatjuk meg egy másik céggel szívességből. Más nevében bejelentést tenni nem lehet, az ugyanolyan jognyilatkozatnak számít, mint egy adóbevallás.

Az EKAER csak a 3,5 tonna feletti autókra vonatkozik, aki kisebb autóval szállíttat, annak nincs vele dolga.

Igaz, de csak részben. Alapszabálya szerint az EKAER valóban az útdíjköteles járművekkel végzett közúti szállításra vonatkozik. Csakhogy a törvényhozók kiválasztották az úgynevezett kockázatos termékeket, melyeket már sokkal kisebb mennyiségek esetén is jelenteni kell. Egy kockázatos élelmiszert tartalmazó rakományt 200 kg fölött, más kockázatos terméket 50 kg fölött kell bejelenteni. Márpedig 200 kg burgonya már egy személyautóval is elszállítható, mégis kötelező rá a bejelentés.

A saját számlás szállításokra az EKAER nem vonatkozik.

Az EKAER rendszer nem így tesz különbséget a szállítások között. A törvény három esetet ír le, amikor szükséges a bejelentés:
· Magyarországról EU-ba kiszállítás bármilyen célból
· EU-ból Magyarországra szállítás bármilyen célból
· Magyarországon belüli, első adóköteles termékértékesítés.

Mind a három típus előfordulhat fuvarozásként is és saját teherautó használatával is. Ha például egy bútorgyár eladja a termékét, s azt a saját autójával szállítja ki a vevőhöz, akkor ez saját számlás szállításnak minősül. Az EKAER mégis vonatkozik rá.

A fuvarozóknak is kötelező regisztrálniuk a rendszerben, EKAER-számot kell kérniük.

Nem kell regisztrálniuk. Az EKAER-szám igénylésekor a szállítást végző eszközök (autó és pótkocsi) rendszámát kell csak megadni. A szállítmányozók és fuvarozók regisztrálhatnak a rendszerben, s ha erre a bejelentőtől jogosultságot kapnak, akkor az EKAER-szám érvényessége alatt a szállító jármű rendszámát tudják módosítani. Más adathoz nem férnek hozzá.

Az EKAER-szám utólag is kérhető.

Nem igaz, semmiféle utólagos ügyintézésre nincs mód. A bejelentést legkésőbb a rakodás megkezdéséig kell megtenni. A szám élesítése jelenti a rakodás megkezdését. Az erre kötelezett rakományoknak útközben szabályosan kiadott EKAER-számmal kell rendelkezniük. Ha nincs, vagy egy ellenőrzés során kiderül, hogy nincs minden adat pontosan bejelentve, akkor a bejelentős súlyos bírságra számíthat.

Az azonosítószámot az autóra kell kérni.

Nem igaz. Az EKAER-szám nem az autót, hanem egy termékegységet azonosít: amit egy megrendelő, egy vevőnek, egy autóval szállít. A rakományt másik autóra is át lehet rakodni, attól az EKAER-száma még ugyanaz marad, csak a rendszámot kell módosítani.

Más címre is át lehet irányítani az autót.

Súlyos hiba lenne! A napi munkavégzés során lehet, hogy az EKAER ebben hozza a legnagyobb változást. Nem lehet az autót másik címre átirányítani! Ha igen, akkor le kell zárni az EKAER-számot (érvényteleníteni kell), kérni kell egy újat, az új címmel. Ha ez megvan, az autó csak akkor folytathatja az útját. A sofőr addig nem fogadhat el címváltozásról szóló utasítást, amíg az új EKAER-számot meg nem kapta.