A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Életbe lépett a Brexit

Január elsején új szakaszba lépett az Egyesült Királyság távozása az Európai Unióból. Jogi értelemben már tavaly megtörtént a Brexit, de csak január elsejétől vált érezhetővé. A napi gyakorlatban most kell megtanulnunk az új szabályokat. 

A Brexit feltételrendszere nem egyszerű, s ma még nem is teljesen átlátható. Az EU és a távozó Egyesült Királyság megállapodott ugyan a távozás feltételeiben, ám ez az ezer oldalnál is hosszabb dokumentum csak a legfontosabb kérdéseket tartalmazta. Így jócskán számíthatunk arra, hogy egyes kérdésekben a későbbiekben megváltoznak a szabályok. Vagy azért, mert később értelmezik a megállapodás egyes részleteit, vagy azért, mert újabb részletkérdéseket tárgyalnak meg a felek. A beutazás, tartózkodás, egészségügy, áruszállítás alapjait megismerhetjük, a későbbi változásokra azonban továbbra is álljunk készen! Sajnos, a hivatalos tájékoztatók ma is nagyon sok kérdésben csak azt közlik, hogy az új rendelkezések a folyamatban lévő tárgyalások eredményétől függnek és amint lehet, frissítik a tájékoztatókat. A két fél közötti megállapodás a 4 éves halogatás ellenére is kapkodva született meg, így ki sem tértek benne a részletszabályok pontosítására.  

Akár magáncéllal, akár fuvarozóként utazik valaki az EK területére, azt javasoljuk, utazás előtt mindenképpen tekintse át a legfrissebb tájékoztató oldalakat. Irányadónak semmiképpen se a sajtóhíreket tekintsük, sőt, a magyar kormányoldalak, nagykövetségi oldalak is gyakran tartalmaznak elavult információkat. Legfontosabb hírforrásnak a brit kormányhonlapokat tekintsük. Fuvarozóként a legfontosabb információkat ezen az oldalon találjuk meg magyar nyelven: bit.ly/brexit-fuvaros. Ennek a tartalomnak elérhető egy nyomtatásra szánt, pdf változata is, annak használatát azonban nem javasoljuk, mert a változások nem jelennek meg benne. A magyar kormány tájékoztató oldalait a brexit.kormany.hu oldalon találjuk.

Beutazás

A határellenőrzést visszaállították, ám uniós állampolgárok egyelőre a korábbi feltételek szerint léphetnek be az országba. Tudni kell azonban, hogy az Egyesült Királyság január elsejétől vízumkötelezettséget vezetett be az EU-állampolgárokkal szemben is. Ez a rövid idejű tartózkodásokat nem érinti, a 6 hónapnál hosszabb kinttartózkodáshoz kell vízumot kiváltani.

A beutazás ma útlevéllel vagy személyi igazolvánnyal lehetséges. Október elsejétől a személyit már nem fogják elfogadni, akkortól csak útlevéllel léphetünk be az országba.

Jogosítvány, autó papírjai

A vezetői engedélyek terén nincs változás, az eddigiekhez hasonlóan használhatjuk a jogosítványunkat. Nemzetközi jogosítványra nincs szükség, bár a brit kormány javasolja ennek kiváltását. Az autó biztosítását igazolni kell, ehhez a saját biztosítónktól kérhető zöldkártya.

Fuvarozói engedélyek

Szerencsére az Egyesült Királyság távozása megállapodás alapján történt, így az uniós fuvarozói engedélyek érvényesek maradnak. Jelenleg tehát nem kell külön engedély ahhoz, hogy magyar fuvarozó árut szállítson Nagy-Britanniába, az a megszokott uniós fuvarozói engedély birtokában végezhető.

Áruszállítás

Az EU és az Egyesült Királyság között vámhatár jött létre. A szállított árunak megfelelő dokumentumokkal kell rendelkeznie, a sofőrnek pedig be kell nyújtania a szükséges vámáru-nyilatkozatokat.

A más országokban megszokott határátlépésektől eltérően az Egyesült Királyság az országhatártól beljebb, úgynevezett belföldi határátkelő létesítményeket hozott létre (hivatalos rövidítésük IBF). Ennek az a célja, hogy az iratok ellenőrzése és a vámkezelés ne közvetlenül a kikötői forgalmat terhelje. Az árut szállító belépő és kilépő járműveknek ezeken az IBF-eken kell a határátkeléssel járó ügyintézést elvégezniük. Az említett weboldalon megtalálhatók ezek az IBF-ek és az egyes helyeken nyújtott szolgáltatások felsorolása (bit.ly/brexit-fuvaros).

Az áruszállításhoz vámot nem kell fizetni, de a belépésnél vámeljárásokra szükség van. A szállított termékekről vámáru-nyilatkozatot kell tenni, ebből egy példánynak a sofőrnél kell lennie. Az ügyintézés a belföldi határátkelési pontokon zajlik, de közvetlenül a belépés után is ellenőrizhetik a járművet és a rakományt.

A szállítással kapcsolatos folyamatok részletes leírását megtaláljuk a brit kormány tájékoztatójában: bit.ly/brexit-fuvaros. Az oldalt folyamatosan figyeljük, mert a beviteli szabályok változni fognak áprilisban és júliusban is.

Vezetési és pihenőidők

Az Egyesült Királyság már nem az EU tagja, így elvileg az 561 helyett az AETR szabályait kellene betartani. Ám korábban aláírták az 561-es rendelet alkalmazására vonatkozó egyezményt. Így az EU területéről induló szállítások során az uniós fuvarozóknak továbbra is kötelező az 561-es rendelkezéseinek a betartása.

Telefonálás

Az elmúlt években az EU területén a szolgáltatók nem számolnak fel roaming-díjakat. Ha külföldön, az EU területén használjuk a telefonunkat, akár fogadjuk a hívást, akár mi tárcsázunk, az itthoni tarifát fizetjük nemzetközi barangolási díjak nélkül. Számítanunk kell arra, hogy ez az Egyesült Királyság esetén megváltozik, hiszen már nem EU-tagok. A díjak változása a szolgáltatótól függ.

Uniós egészségbiztosítás

Erről ellentmondásosak a hírek. A korábbi tájékoztatás szerint a sürgősségi ellátást nem érinti a válás, az európai egészségbiztosítási kártya alapján továbbra is jár a sürgősségi ellátás az EK területén. A Konzuli Szolgálat tájékoztatója azonban ezzel éppen ellentétes: az ott olvasható információk szerint az európai egészségbiztosítási kártya már nem jogosít egészségügyi ellátásra. A beutazáshoz azt javasoljuk, hogy a sofőr rendelkezzen érvényes utazási biztosítással. Ellenkező esetben elképzelhető, hogy meg kell téríteni a sürgősségi ellátások árát is.

Hazafelé nem jöhet a sonkás szendvics

Hozzá kell szokni ahhoz is, hogy az Európai Unió már az Egyesült Királysággal szemben is érvényesíti rendkívül szigorú korlátozásait az élelmiszerek behozatalával kapcsolatban. Állati eredetű terméket, továbbá bizonyos növényi anyagokat, magokat nem szabad behozni az EU-ba személyes cikkek között sem. Ez azt jelenti hogy még a szendvicsben sem lehet hús és tejtermék, azaz például a sonka, tojás vagy sajt is tiltás alá esik.

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu