Két évbe telt, hogy a TSM rendszerben kapott büntetések úgy működjenek, mint a korábbi túlsúlybírságok. Ömlesztett áru esetén, ha a felrakó hibájából lesz túlsúlyos az autó, akkor a felrakónak kell a közigazgatási bírságot kifizetni. Elvileg, mert a törvény szövegébe bekerült egy kis csavar. Vagyis a gyakorlatban nem lesz olyan kedvező az új szabály, mint amilyennek látszik.
Hosszas előzetes egyeztetés után 2020. év végére egészítette ki a Parlament a közlekedési törvényt ezzel a kedvezménnyel. Valójában nem kedvezményről kellene beszélnünk, hanem a korábbi állapot visszaállításáról. A fuvarozásról szóló 261/2011-es kormányrendelet ugyanis születése óta ezt a megoldást tartalmazza.
Az általános szabályok szerint ömlesztett áru fuvarozása esetén a rakomány felrakójának tömegbizonylatot kell kiállítania. A tömegbizonylatot a felrakás helyén, hitelesített mérlegelés alapján kell elkészíteni és igazolható módon átadni a járművezetőnek. Ha mérlegelésre felrakáskor nincs lehetőség, akkor erről egy nyilatkozatot kell készíteni.
A rendelet szerint túlsúly megállapítása esetén a fizetendő bírság a tömegbizonylat vagy a nyilatkozat kiállítóját terheli. Ez a szabály ma is érvényben van, ám a TSM rendszer működésére a gyakorlatban nem alkalmazható. A túlsúlyra vonatkozó rendelet mellett ugyanis a TSM szabályait törvény rögzíti. Az automata mérőhelyek által mért túlsúly egy közigazgatási eljárást indít el. E közigazgatási eljárás szabályai pedig egyértelműek: az esetleges bírságot a tényleges járművezető vagy más személy azonosítása nélkül a jármű üzembentartója viseli. Közigazgatási bírság esetén tehát a hatóság az elmúlt két évben nem vizsgálta, nem is vizsgálhatta, hogy a túlsúly kinek a hibájából került a járműre. Bárki is hibázott, a büntetést az üzembentartónak kellett megfizetnie. Ezt utólag lehetett csak így-úgy követelni a felrakótól. Ezt akarta rendbe tenni a decemberi törvénymódosítás.
Ömlesztett áru: csak akkor lehet mentesülni, ha már a tömegbizonylat szerint is volt túlsúly
Az új szabály most a közlekedési törvénybe került be. Szövege majdnem ugyanaz, mint a korábbi rendeleté volt. Van azonban egy jelentős különbség, ami nem biztos, hogy a gyakorlatban ténylegesen használhatóvá teszi a fuvarozóknak szánt engedményt.
Az új eljárás eleje ugyanaz, mint eddig: a TSM mérése alapján a fuvarozó kapja a közigazgatási bírságot. Ez alól azonban mentesül, ha bemutatja a felrakó által kiállított tömegbizonylatot. Figyeljünk arra, hogy itt már nincs szó a bizonylatot helyettesítő nyilatkozatról, csakis a felrakott és mérlegelt súlyt is tartalmazó bizonylat szerepel a törvényben. A fuvarozó tehát mentesülhet a közigazgatási bírság alól, ha a felrakó eleve olyan tömegbizonylatot állított ki, mely alapján bizonyítható, hogy a jármű tömege már a felrakás időpontjában is meghaladta a megengedett össztömeget.
A törvény szövege így az ömlesztett rakománnyal kapcsolatos leggyakoribb problémát egyáltalán nem orvosolja. Valószínűleg nem sok olyan fuvarozó van, akinek szabályosan kiállítják a túlsúlyos autóról szóló tömegbizonylatot, ő meg elindul a túlrakott autóval. Sokkal gyakoribb probléma, hogy nincs lehetőség a mérlegelésre, a fuvarozó kap erről egy nyilatkozatot, a mérőponton meg kiderül, hogy túlrakott az autó. Ilyen esetben a jövőben sem fog mentesülni a bírság alól. Az új törvényszöveg alapján csak akkor mentesülhetünk a TSM bírság alól, ha bizonyítani tudjuk, hogy eleve törvénysértő módon indultunk el a járművel.
Továbbra sem hajlandók elfogadni más mérést a TSM-en kívül
Sajnos az új törvénymódosításba az MKFE és a NiT Hungary által kért változások sem fértek bele. Ők azt szerették volna elérni, hogy a TSM-bírság alól mentesüljenek azok, akik a felrakóhely statikus mérlegén kiállított tömegbizonylattal vagy mérlegjeggyel igazolni tudják, hogy a rakodás pillanatában a jármű nem volt túlsúlyos. Ez a változás nem került bele a törvény szövegébe. A hatóságok így továbbra sem fogadnak el semmi igazolást a TSM mérési eredményeivel szemben, hiába bizonygatjuk akár hiteles mérlegjeggyel, hogy nem volt túlsúlyos a TSM által annak tekintett jármű.
Forrás: 2020. évi 137. tv.
Nagy Csaba