A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Szeptember 19-én élesedett a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer és életbe lépett az új bírságolási gyakorlat is. Az automata állomások mérései alapján év végig még nincs büntetés, de akit a forgalomból is kiterelnek súlymérésre, annak az új bírságokkal kell számolnia. Tolerancia nincs, az első kiló túlsúlyt is büntetik.

A tengelysúlymérő rendszer 89 mérési pontot jelent szerte az országban, az autópályákon és a főutakon. Ezeket most fokozatosan kapcsolják be. A teljes rendszer működése év végére várható. Valójában – a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleménye szerint – a rendszer már március óta működött és „súgott” a közúti ellenőröknek. Az automaták méréseit nem használhatták hivatalosan ellenőrzésre, de a tesztelés alatt álló mérőhelyek jelzéseit rendszeresen felhasználták ahhoz, hogy melyik autókat válasszák ki kiterelésre és súlymérésre.

A rendszerindítás előtt néhány nappal tartott a NiT Hungary a minisztérium részvételével egy tájékoztatót a rendszer bevezetéséről. Itt elhangzott, hogy a súlymérő rendszer a személyautókat nem érinti, azokat nem fogják vizsgálni. Kizárólag azok az autóbuszok és teherautók lesznek érintettek, melyeknek a ténylegesen mért adatai meghaladják a forgalmi engedélyben és a műszaki nyilvántartásokban szereplő értékeket.

A minisztérium képviselője azt is megerősítette, hogy az automata mérés alapján történő bírságolás egyáltalán nem érinti a 20 tonna össztömeg alatti járműveket (ezt nevezik egyébként objektív ágnak, amikor nem terelik ki az autót, csak az automata mérés alapján büntetik a túlsúlyos járművet). Tehát 20 tonna össztömeg alatt bármilyen autót akkor fenyeget csak büntetés, ha az automata mérés jelzése alapján az ellenőrök kiterelik a forgalomból.  Akit nem terelnek ki (20 tonna alatt), annak nem kell utólagos bírságcsekktől tartania.

Szigorúan veszik a mérési eszköz befolyásolásának szándékát is, ezért külön büntetés jár. Minden olyan manővert befolyásolási szándéknak tekintenek, ami megváltoztathatja a mérés eredményét. Ide tartozik, ha valaki ki akarja kerülni a mérőhelyet, vagy a mérőpont felett fékez, rágyorsít, tiltott helyen előzni kezd.

Fontos tehát, hogy mostantól két rendszer alapján is történhet a túlsúlyos autók közlekedésének a szankcionálása. Lehet

  • teljesen automata mérés és büntetés (egyelőre, ebben az évben büntetés helyett csak figyelmeztetést küldenek ki). Ez a 20 tonna feletti teherautókra és buszokra vonatkozik;
  • az automata mérés jelzése alapján a mérőhely után az ellenőrök kiterelik az autót és a helyszínen bírságolják. Az autó akkor folytathatja az útját, ha a túlsúlyt átrendezéssel vagy átrakodással megszüntetik. Ez minden teherautót és buszt érint.

A mostani időszakot hivatalosan tesztidőszaknak tekinti az üzemeltető. Ez a jogszabály mai szövege szerint év végéig tart és januártól már élesben küldik ki a büntetéseket is.