A belföldi fuvarozói napidíjat 3-ról 9 ezer forintra emeli a kormány, a nemzetközit pedig a ma adható 60-ról 85 euróra változtatják – jelentette be közleményében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium.
A Gazdaságfejlesztési Minisztérium jelentetett meg egy közleményt, melyben jelezték: megemelik a napidíjakat. Adómentesen a jövőben belföldön 3 helyett napi 9 ezer forintot, nemzetközi fuvarozásban pedig 60 helyett 85 eurót kaphatnak a sofőrök napidíj címén. A bevezetés határidejét nem ismerjük, egyelőre jogszabály nem, csak a tárca közleménye jelent meg a témában.
A versenyképesség helyreállítása miatt is fontos
A tárca közleménye kiemeli, hogy a háború és az elhibázott szankciók olyan károkat okoztak a hazai fuvarozóknak, hogy uniós rangsorban a 8. helyről a 12-re csúsztunk vissza néhány év leforgása alatt. A tárca a további piacvesztés megakadályozása érdekében nyúl a napidíjak emelésének eszközéhez. Szerintük a magyar cégek napidíja ezzel régiós összevetésben a legmagasabbak közé fog tartozni.
A sofőrhiány miatt a hazai vállalkozásokon egyre nagyobb béremelési kényszer. S bár a folyamatos munkaerőhiány más országokban is emeli a béreket, azokkal a magyar vállalkozók nem tudnak versenyre kelni, főleg akkor, ha ott alacsonyabbak az adók. A napidíjak összege utoljára 2016-ban változott, miközben a versenytárs országokban ezt rendszeresen felülvizsgálták. A lemaradás főleg a két nagy versenytárssal, Romániával és Bulgáriával összehasonlítva szembetűnő. A belföldi napidíj nálunk jelenleg 3 ezer forint, Romániában és Bulgáriában 8-8 ezer, Szlovákiában, Litvániában, Csehországban 6-6 ezer forint körüli összeg. Nem ekkora, de jelentős az eltérés a külföldi kiküldetés napidíjánál is: a magyar 60 euró mellett a román napidíj 87,5 euró, a bolgár pedig kereken 100 eurót fizet egy napra a járművezetőnek.
A fuvarozói érdekvédelmi szervezetek üdvözlik a döntést
A fuvarozó szervezetek a versenyképesség megőrzése érdekében hozott, stratégiai fontosságú döntésként értékelik a kormány napidíj emeléséről hozott döntését– emelik ki közös közleményükben. – A Gazdaságfejlesztési Minisztérium koordinálásával zajló szakmai egyeztetéseink célja a hazai fuvarozó vállalkozások versenyképességének javítása: a napidíj mellett a kamionstop rend felülvizsgálata és a gépjárművezetői képesítési igazolvány (GKI) megszerzésének könnyítéséről is egyeztetünk. A napidíj ezek között prioritást élvezett, hiszen azonnali, hatékony támogatást jelent az alágazatnak – reagált Barna Zsolt az MKFE elnöke.
Nagy Csaba