Március 15-től emelkednek a teherautók után fizetendő útdíjak, autópálya-díjak Magyarországon. Az emelés minden kategóriában 2-3 forint kilométerenként, ami 2,5-3,3 százalékos árváltozást jelent.
2013 óta kell a megtett úttal arányos útdíjat fizetni a teherautók után. A díjak azóta két alkalommal változtak: 2015-ben az infláció mértékével korrigálták a díjakat, 2019 elején pedig a díjemelés mellett megváltoztatták a környezetvédelmi kategóriák alapján járó kedvezményeket is. Ezekhez most nem nyúltak, a 2020-as díjemelés csak az alapdíjakat érinti. Nagyjából a hivatalosan mért inflációval módosították a díjtételeket.
Egy kilométerre fizetendő alap útdíj áfával (Ft) (J2 = 2 tengelyes, J3 = 3 tengelyes, J4 = 4 tengelyes) |
||
2019 |
2020. március 15-től |
|
J2 gyorsforgalmi út* |
55,44 |
57,32 |
J2 főút |
23,58 |
24,28 |
J3 gyorsforgalmi út* |
77,78 |
80,42 |
J3 főút |
40,83 |
42,22 |
J4 gyorsforgalmi út* |
120,40 |
124,49 |
J4 főút |
75,10 |
77,65 |
*: Gyorsforgalmi út: autópálya, autóút
A ténylegesen fizetendő díjak a környezetvédelmi besorolás alapján eltérnek a táblázatban szereplő összegektől. A rosszabb besorolású járművek ennél többet, a jobbak kevesebbet fizetnek az alábbi szorzók szerint:
EURO I: J2 és J3 kategória az alapdíj 1,15-szöröse, J4 az alapdíj 1,2-szerese
EURO II-III-IV: alapdíjat fizet
EURO V és jobb: az alapdíj 0,85-szöröse.
Mi az a külsőköltség-díj?
Az útdíjakról szóló rendeletben találunk egy furcsaságot. Van egy része a díjnak, ami azóta nulla forint, hogy a használatarányos útdíjat bevezették Magyarországon.
Az útdíjakról szóló miniszteri rendelet szerint az úthasználat után fizetendő alapdíjak két részből tevődnek össze:
- az infrastruktúra-használati díjból és
- a külsőköltség-díjból.
Az infrastruktúra használati díj maga az útdíj, amit a táblázatban is közöltünk. Ez az utak építésének, fenntartásának, felújításának a költsége. A külsőköltség-díjat az EU elvárásai alapján illesztették a rendszerbe. Ez lenne a fedezete a zaj- és levegőszennyezés miatt felmerülő költségeknek. Azaz ebből a pénzből kellene az államnak az úthasználat miatti zajcsökkentésre és a levegőtisztaság növelésére pénzt költenie.
Az EU elvárásainak azzal látszólag eleget tett a kormány, hogy ezt a díjat beillesztették a díjrendszerbe. A külsőköltség-díj azonban 2013 óta 0 forint, nem kell fizetni, ami azt mutatja, hogy nem akarnak foglalkozni ezzel a területtel.
Forrás: 25/2013 NFM rendelet
Nagy Csaba