A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Március 15-től emelkednek a teherautók után fizetendő útdíjak, autópálya-díjak Magyarországon. Az emelés minden kategóriában 2-3 forint kilométerenként, ami 2,5-3,3 százalékos árváltozást jelent.

2013 óta kell a megtett úttal arányos útdíjat fizetni a teherautók után. A díjak azóta két alkalommal változtak: 2015-ben az infláció mértékével korrigálták a díjakat, 2019 elején pedig a díjemelés mellett megváltoztatták a környezetvédelmi kategóriák alapján járó kedvezményeket is. Ezekhez most nem nyúltak, a 2020-as díjemelés csak az alapdíjakat érinti. Nagyjából a hivatalosan mért inflációval módosították a díjtételeket.

Egy kilométerre fizetendő alap útdíj áfával (Ft)

(J2 = 2 tengelyes, J3 = 3 tengelyes,

J4 = 4 tengelyes)

2019

2020. március 15-től

J2 gyorsforgalmi út*

55,44

57,32

J2 főút

23,58

24,28

J3 gyorsforgalmi út*

77,78

80,42

J3 főút

40,83

42,22

J4 gyorsforgalmi út*

120,40

124,49

J4 főút

75,10

77,65

*: Gyorsforgalmi út: autópálya, autóút

A ténylegesen fizetendő díjak a környezetvédelmi besorolás alapján eltérnek a táblázatban szereplő összegektől. A rosszabb besorolású járművek ennél többet, a jobbak kevesebbet fizetnek az alábbi szorzók szerint:

EURO I: J2 és J3 kategória az alapdíj 1,15-szöröse, J4 az alapdíj 1,2-szerese

EURO II-III-IV: alapdíjat fizet

EURO V és jobb: az alapdíj 0,85-szöröse.

Mi az a külsőköltség-díj?

Az útdíjakról szóló rendeletben találunk egy furcsaságot. Van egy része a díjnak, ami azóta nulla forint, hogy a használatarányos útdíjat bevezették Magyarországon.

Az útdíjakról szóló miniszteri rendelet szerint az úthasználat után fizetendő alapdíjak két részből tevődnek össze:

  • az infrastruktúra-használati díjból és
  • a külsőköltség-díjból.

Az infrastruktúra használati díj maga az útdíj, amit a táblázatban is közöltünk. Ez az utak építésének, fenntartásának, felújításának a költsége. A külsőköltség-díjat az EU elvárásai alapján illesztették a rendszerbe. Ez lenne a fedezete a zaj- és levegőszennyezés miatt felmerülő költségeknek. Azaz ebből a pénzből kellene az államnak az úthasználat miatti zajcsökkentésre és a levegőtisztaság növelésére pénzt költenie.

Az EU elvárásainak azzal látszólag eleget tett a kormány, hogy ezt a díjat beillesztették a díjrendszerbe. A külsőköltség-díj azonban 2013 óta 0 forint, nem kell fizetni, ami azt mutatja, hogy nem akarnak foglalkozni ezzel a területtel.

Forrás: 25/2013 NFM rendelet

Nagy Csaba