Számos díjat, bírságot is módosított most megjelent több rendeletével a kormány. Nőnek a közlekedési szabálysértési bírságok és az adóbírságok, jövőre az útdíj infrastruktúra részére rakódik rá az infláció, és csak két óráig lesz érvényes a viszonylati jegy.
A díjemelésekhez nem fűztek külön magyarázatot. Valószínű, hogy részben az infláció miatt korrigálják a büntetési tételeket, részben pedig azért, mert a költségvetés állapota miatt az államnak plusz pénzt kellene beszednie. Az intézkedések külön érdekessége, hogy az Ukrajna elleni háború miatti veszélyhelyzetre hivatkozva, a törvényeket is kormányrendelettel módosították.
Újra inflációkövető lesz az útdíj
Még 2021-ben módosította a kormány úgy az útdíjtörvényt, hogy automatikussá tette a későbbi díjemeléseket. A kormány szerint az inflációkövető megoldás egy kiszámítható, tervezhető jövőképet ad a vállalkozásoknak, az évi díjemelés senkit nem ér váratlanul, pontosan, előre tudják a fuvarozók, hogy mire számíthatnak.
Valójában ezt az inflációkövető megoldást csak nagyon rövid ideig alkalmazták. Mire megszoktuk volna, addigra a kormány teljes egészében átalakította a díjakat a ma használatos rendszerre 2024 elejétől. Arra nyilván nem számíthattunk, hogy az állandó infláció mellett ezek változatlanok maradnak. Most meg is jelent a módosításról szóló rendelet.
Az új szabályok szerint 2025 januárjától az útdíjnak az infrastruktúradíj része évente az inflációval fog automatikusan emelkedni. Az áremelkedés mértékét az előző év augusztusában az azt megelőző év augusztusához mért infláció fogja meghatározni. A díjak ezt követően minden évben január elsején fognak az inflációnak megfelelően emelkedni. Az új díjakat a NÚSz Zrt. fogja a honlapján közzétenni, új rendeletet nem kell kiadni. A díjaknak a hatályba lépés előtt egy hónappal, azaz december elejéig kell a cég honlapjára felkerülniük. A külsőköltség-díjakat a módosítás nem érinti.
Gyakorlatilag vége a viszonylati jegynek
A használat-arányos útdíj fizetés bevezetésekor a közlekedők nagy része alkalmazta a viszonylati jegyet. Ez az arány évről-évre csökkent. Mára gyakorlatilag a hazai fuvarozók közül szinte senki nem így fizeti a díjakat, s az országon áthaladó külföldiek is egyre inkább rászoknak az OBU-ra. Bár konkrét adatok erről nincsenek, valószínű, hogy mára elenyészővé vált a viszonylati jegy alkalmazása.
A kormány most a viszonylati jegy mellett megmaradt fuvarozókat is igyekszik rászorítani az OBU használatára azzal, hogy erősen korlátozza a viszonylati jegy használhatóságát. Eddig ugyanis a jegy érvényessége a megváltását követő nap végéig szólt, sőt, korábban előre is meg lehetett váltani egy meghatározott időpontra. A most megjelent rendelet azonban mindössze két órára (!) korlátozza a viszonylati jegy érvényességét. Előre váltani nem lehet, az érvényesség a váltás időpontjától számított 120 perc. Ez a módosítás 2025 februárjában lép hatályba.
Felemelt közlekedési bírságok
Alaposan megemelték az egyes kiemelt közlekedési szabálysértések büntetését. A változások egyelőre azokat a szabálysértéseket érintik, melyeket nem közigazgatási, hanem szabálysértési bírsággal sújtanak. Így például a gyorshajtás büntetése egyelőre nem lett magasabb, a kisebb szabályszegéseké azonban kivétel nélkül emelkedett. Ezek többnyire néhány tízezer forintos büntetések. A növekedés büntetési tételenként általában 4-5 ezer forint, de találkozunk duplázással is.
Néhány példa a bírságtételek változására (helyszíni bírság esetén az itt szereplő összeg felét szabhatja ki az intézkedő rendőr):
Eddig büntetés szabálysértési eljárás esetén | 2024. augusztus 1-től hatályos bírság | |
Enyhe fokú ittas vezetés (0,30 g/l véralkohol-szint vagy a kilégzett levegőben 0,15 mg/l szint alatt) | 39.000 | 46.800 |
Ittas vezetés (0,30 g/l véralkohol-szint vagy a kilégzett levegőben 0,15 mg/l szint felett, ha még nem éri el a bűncselekmény szintjét) | 52.000 | 62.400 |
Elsőbbségre vonatkozó szabályok megsértése | 26.000 | 52.000 |
Közlekedés 3-6 hónapja lejárt műszakival | 52.000 | 62.400 |
Közlekedés 6-12 hónapja lejárt műszakival | 65.000 | 78.000 |
Közlekedés több mint egy éve lejárt műszakival | 78.000 | 93.600 |
Megkülönböztető jelzés engedély nélküli felszerelése (kék lámpa és sziréna) | 52.000 | 62.400 |
a megkülönböztető fényjelzés vagy a hangjelzést adó készülék közterületen lévő gépjárműben engedély nélküli birtoklása | 39.000 | 46.800 |
Megállás „megállni tilos“ hatálya alatt | 26.000 | 31.200 |
Várakozás a „várakozni tilos“ hatálya alatt | 26.000 | 31.200 |
Jogosulatlan várakozás mozgáskorlátozott parkolóhelyen | 130.000 | 156.000 |
Megállás autópályán leállósávon | 53.000 | 65.000 |
Megállás gyalogos átkelőhelyen, vagy előtte 15 méteren belül | 65.000 | 78.000 |
Az aktuális bírságok teljes táblázatát a 63/2012 kormányrendelet mellékletei tartalmazzák.
Szabálytalan tárolási hely
Módosul a járművek tárolási helyével kapcsolatos büntetési tétel is. Ha kiderül, hogy a korábban kiadott jegyzői okirat ellenére a tárolási hely mégsem felel meg az előírt feltételeknek, és a jegyző felszólítására sem szüntetik meg a helyszínen a járművek tárolását, akkor a fuvarozóra eddig 650 ezer forint közigazgatási bírságot szabhattak ki eddig. Ez augusztustól 780 ezer forintra emelkedik.
Duplájára emelkednek az adóbírságok
Sok vállalkozást érinteni fog a NAV-hoz kapcsolódó bírságok rendkívüli növekedése is. A mostani csomagban megjelent rendelet szerint az általános adóbírság maximuma a kétszeresére emelkedik. Magánszemélyt eddig maximum 200 ezer forintra, vállalkozást 500 ezerre lehetett büntetni adózási szabályok megsértése miatt. Ez magánszemély esetén 400 ezer forintra, vállalkozásnál egymillióra emelkedik augusztus elsejétől.
Szintén duplázódik a be nem jelentett alkalmazott miatt kiszabott bírság is. Aki be nem jelentett dolgozót foglalkoztat, azt eddig egymillió forintig terjedő büntetéssel lehetett sújtani. A kiszabható maximum mostantól kétmillió forint lesz. Ugyancsak kétmilliós bírság kapható akkor is, ha a vállalkozó nem ad számlát vagy nyugtát a vásárlójának.
Szigorodik az új belépők szochokedvezménye
Szigorodik annak az adókedvezménynek a megítélése is, melyet a munkaerőpiacra most belépő, új dolgozók után vehetünk igénybe. A foglalkoztatás első két évében a minimálbér után, a harmadik évben a minimálbér fele után nem kell szociális hozzájárulási adót fizetni azok után, akik megfelelnek a feltételeknek. A feltétel, hogy az új dolgozónak az elmúlt 275 napon, azaz 9 hónapon belül nem volt összesen 92 napnál több munkaviszonya. Ezt a feltételt mostantól nem 9 hónapra, hanem egész évre kell vizsgálni. Azaz csak az után vehetjük igénybe a kedvezményt, akinek az elmúlt 365 napban nem volt 92 napnál több munkaviszonya. Ez a változás is augusztus elsejétől érvényes.
Nagy Csaba