Április és június között emelkedtek a fuvardíjak, de még mindig nem sikerült behozni az elmúlt időszak költségnövekedéseit – derül ki a legfrissebb KFX iparági elemzésből, amelyet a DigiLog Consulting közölt.
Jobban nőtt a költség, mint a fuvardíj
Az elmúlt egy évben a nemzetközi fuvarozásban 6,6 a belföldi fuvarozásban pedig 14,7%-kal emelkedtek a fuvardíjak a DigiLog Consulting számai szerint. Ez azonban a fuvarozóknak még mindig veszteséget jelent, hiszen a költségeik sokkal drámaibban emelkedtek: a nemzetközi fuvarozásban 12,2%-kal, míg a belföldi fuvarozásban 19,1%-kal. Ez azt jelenti, hogy belföldön csaknem 5%-kal, nemzetköziben 6%-kal maradt el a fuvardíj növekedése a költségekétől.
Az összköltségek növekedésének legnagyobb részéért, csaknem 2/3-áért a használatarányos útdíj drágulása a felelős. A hazai tarifák átlagosan 50-60%-kal drágultak. De a nemzetközi fuvarozás számain is meglátszik a német útdíjak 80-85%-os, és az osztrák útdíjak 8-12%-os növekedése.
A többi költség is érezhetően nőtt, együttesen 3-4%-os növekedést adva az összköltségekhez: az üzemanyag 10, a gépjárművezetői bérek 8-12, az amortizáció 5-8 és a lízingkamatok 15-21%-kal emelkedtek az elmúlt egy év alatt.
Jó hír, hogy a második negyedévben már nem folytatódott az extrém költségnövekedés. A belföldi fuvarozás költségei 0,4 %-kal emelkedtek, a nemzetközi fuvarozásé 1,3%-kal a közúti fuvarozási árindex szerint.
A jelenlegi díjakon nem éri meg fuvarozni
A jelentős díjemelések ellenére sem sikerült a vállalkozásoknak teljesen áthárítani az elmúlt egy év 12,2-19,1%-os költségemelkedését. Ehhez a nemzetközi fuvarozásban még 4,4, a belföldi fuvarozásban további 5,6%-os díjemelésre lett volna szükség. A fuvarpiacot meghatározó kapacitástöbblet miatt azonban nem tudtak tovább emelni a fuvarozók. Ezért szorult helyzetükben jelentősen javították hatékonysági és termelékenységi mutatóikat, csökkentették kapacitásukat és a fajlagos költségüket is. Apró szépségtapasz, hogy a forint gyengülése kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét.
Kevés az áru
A gazdaság visszaesése miatt lecsökkent a szállítandó árumennyiség is. Ugyan a hazai GDP még 1,3%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában, de az előző negyedévhez viszonyítva már 0,2%-os visszaesés mutatható ki. Hosszú idő után először teljesítettünk gyengébben, mint az EU27 átlaga.
A kiskereskedelmi forgalom ugyan 3,1%-kal növekedett negyedéves átlagban, de az ipari termelés 2,3%-kal elmaradt 2023 azonos időszakának teljesítményétől. Különösen a német gazdaság gyengélkedése húzza vissza az ipari termelésünket, aminek következtében a negyedéves export mennyisége 4,3, az import forgalom pedig 5,8%-kal maradt el az egy évvel korábbi mértéktől. Így nem csoda, hogy az áruszállítási teljesítmény is visszaesett, egyszerűen nincs annyi áru, mint eddig. Az árutonna-kilométerben mért szállítás már 2,7%-kal elmaradt az előző negyedévtől.
A második félévben a belső kereslet lassan, de biztosan tovább javulhat, akár el is érheti a 2021-es számokat, de elmaradhat a 2022-es csúcstól. A kiskereskedelmi forgalom lassú beindulása fellendítheti a belföldi fuvarpiaci keresletet. A nemzetközi fuvarozásban azonban csökkenő keresletre számíthatunk az ipari termelés gyengélkedése miatt. Javulást a szakértők leghamarabb az év végére, jövő év elejére várnak, így a fuvarozók kénytelenek lesznek fuvarkapacitásukat tovább csökkenteni az év hátralévő részében.
További díjemelések várhatóak
Rövid távon a szakértői elemzés a fuvardíjak további növekedését jelzi. A fuvarozók nem tudták megemelkedett költségeiket teljesen áthárítani a megrendelőkre, ezért a veszteségüket csak úgy minimalizálhatják, ha csökkentik a közlekedő járműveik számát.
A folyamat felgyorsulását jól jelzi, hogy a második negyedévben 4,3%-kal esett vissza az először forgalomba helyezett vontatók száma. Sok mikrovállalkozás csődbe ment, ami szintén hozzájárult a kényszerű kapacitáscsökkenéshez.
Sebestyén Szabolcs