A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Építőanyag-szállítás: nincs már áruhiány, de a korlátozások maradnak

Az árnövekedés megállt, és augusztus végén gyakorlatilag nem volt már építőanyag-hiány Magyarországon. Úgy tűnik, a kijelölt építőanyagokra vonatkozó teljes kiviteli tilalmat nem fogja bevezetni a kormány, nincs rá szükség. Az eddigi korlátozások azonban megmaradnak: előzetes bejelentés kell a külföldre szállításhoz, és EKAER szám a külföldre szállítás mellett az első belföldi értékesítéshez is. 

Az év első felében tapasztalható építőanyag-áremelkedést akarta leállítani a kormány azzal, hogy augusztusban bejelentés-kötelessé tette az egyes építőanyagok szállítását. Ezzel együtt elővásárlási jogot is kikötött a külföldi szállításokra – azaz az állam megtilthatja az építőanyagok külföldre szállítását, és a külföldi partner helyett ő maga vásárolhatja meg az árut. Úgy tudjuk, ennek a jognak az alkalmazására egyetlen esetben sem került sor. 

Az építőanyagok ára valamennyire csökkenni kezdett, főleg a nemzetközi piacokon. A hazai kereskedőknél ez még nem mindig érezhető. Akik nagyobb készletet vásároltak a nyári magas árakon, nem fogják most olcsóbban eladni a termékeket. Így ha az árcsökkenés tartós lesz, akkor is csak hosszabb idő alatt válik általánosan érzékelhetővé. 

A árcsökkenés persze nem a magyar intézkedések miatt következett be. Ahogyan az áremelkedést is a nemzetközi gazdasági folyamatai indították el, úgy az áruhiány enyhülése is főleg a világpiacnak volt köszönhető. Egyszerűen utolérték magukat a gyártók, s nyár végére már képesek voltak kielégíteni a vásárlói igényeket. Szeptember elejére ennek köszönhetően a fa, a műanyagok és az acél már jóval olcsóbban is beszerezhető volt, mint a nyár közepén, a magyar intézkedések bevezetésekor. 

Az építőanyag-szállítások ellenőrzése mellett a kormány a forgalmazással foglalkozó vállalkozások alapos ellenőrzésébe is belevágott a nyáron. Gazdasági Versenyhivatal, fogyasztóvédelem, NAV egyaránt célba vette az építőanyag-kereskedőket. Volt is miért: szinte minden vállalkozásnál találtak valami szabálytalanságot, például nem volt rendben az árak feltüntetése. Jelentős visszaéléseknek ugyanakkor nem bukkantak a nyomára. Mint kiderült, szó sincs arról, hogy egy-egy nagy cég erőfölénye tartaná irreálisan magasan az árakat. 

A nyári intézkedések bevezetése előtt szó volt arról is, hogy az egyes építőanyagokra a kormány teljes kivitelei tilalmat rendelne el, hogy ezeket egyáltalán ne lehessen külföldre szállítani. Akkor ezt azért nem vezették be, mert ezt a lépést az EU-val is egyeztetni kellene. Nagyjából szeptemberre jósolták, hogy lezárulnak az egyeztetések és bevezethető a szigorítás. Ma azonban már egyáltalán nincs szó erről a lépésről – valószínűleg már nincs rá szükség. 

Marad a bejelentés és az EKAER

Ami számunkra lényeges: bár a hírekben az anyaghiány megszűnéséről, esetleg az árak csökkenéséről is olvashatunk, az építőanyagok szállítása továbbra is bejelentésekhez kötött. A regisztrációs kötelezettséget nem törölték el. Jelenleg a 2022. január 3-ig tervezett szállításokat kell bejelenteni. Két kötelezettséggel kell továbbra is számolnunk: egyes építőanyagok kiviteli korlátozás alá esnek, a külföldre szállításhoz megfelelő dokumentáció kell, aminek ott kell lennie a sofőrnél is. A másik, hogy EKAER számot kell igényelni az építőanyagok szállításához. 

A visszaigazolást vinnünk kell

A külföldre szállítást előzetesen be kell jelentenie annak, aki külföldre akar szállíttatni: az áru eladójának vagy a tulajdonosának. A bejelentés után megvizsgálják, hogy az állam akar-e élni az elővásárlási jogával, majd az eredményről küldenek egy visszaigazolást körülbelül 10 napon belül. Csak ezt követően szállítható ki az országból az építőanyag. 

Ennek a visszaigazolásnak követnie kell az árut, ezt a megrendelőnek át kell adni a sofőrnek. A sofőrnek a járműben kell tartani ezt az iratot. A rendőrség és a vámhatóság az ország egész területén ellenőrizheti. A hatóságok közvetlenül hozzáférhetnek a bejelentéseket tartalmazó adatbázishoz, onnan kapják meg az adatokat. 

Ilyen bejelentésre a sóder, szigetelőanyagok, vas- és acéltermékek, faanyagok külföldre szállítása esetén van szükség. A pontos terméklistát a 402/2021 kormányrendeletben találjuk meg. 

EKÁER: belföldi szállításnál akkor kell, ha most kerül forgalomba

A kiviteli bejelentés mellett EKAER szám is kell az építőanyag-szállításokra. EKAER-kötelessé az alábbi termékek váltak: 

  • kavics, sóder, zúzott kő (vtsz 2517)
  • cementfélék (vtsz 2523, 3816)
  • egyes faanyagok, rostlemezek, rétegelt lemezek, asztalosipari termékek (vtsz 4407-4415, 4418, 4421)
  • szigetelőanyagok (vtsz 686)
  • vasból, acélból készült építkezési alapanyagok, huzalok, csövek, alumíniumtermékek (vtsz 7208-7214, 7216-7217, 7219-7223, 7225-7229, 7301, 7408, 7411-7413, 7608-7609)
  • fából készült előre gyártott épület (vtsz 9406).

A részletes terméklistát az 51/2014-es rendelet mellékletében találjuk meg. 

A felsorolt termékek bejelentése annyiban tér el a többi bejelentésköteles szállítástól, hogy ezek szállítása esetén nem kell kockázati biztosítékot letétbe helyezni. Bejelentésre tehát szükség van, biztosítékra azonban nincs ezeknél a termékeknél. Az EKAER többi feltétele itt is érvényes. Azonosítószámot ugyanazokban az esetekben kell kérni, mint más termékeknél:

  • EU-ból Magyarországra, vagy Magyarországról EU-ba történő bármilyen célú szállítás esetén 
  • belföldön az első adóköteles értékesítés esetén, 
  • ha a szállított mennyiség meghaladja az 500 kg-ot vagy értéke az egymillió forintot. 

Ha 3,5 t alatti autóval viszünk ilyen értékű vagy súlyú árut, azt  is be kell jelenteni.

Továbbra sem kell azonosítószámot kérni a belföldi szállításokra, ha a terméket egyszer már forgalomba hozták. Több olvasónk számára is kérdéses, hogy ha az építőanyag-kereskedőtől szállítja az árut a megrendelőhöz, akkor kell-e neki EKAER-rel foglalkoznia. Ha ez a szállítás belföldön történik, akkor nem kell. A bejelentés alá eső terméket a nagykereskedő vásárolta meg a gyártótól, vagy hozta be az országba – EKAER azonosítót e szállítás során kellett kérni. Amikor a nagykereskedőtől vásárolunk, akkor a termék már forgalomban van belföldön, így ez nem számít első adóköteles értékesítésnek. Tehát nem kell rá EKAER azonosítószám. 

Nagy Csaba

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu