A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Érdemes figyelni az e-kereskedelemre

A fuvarozás jövője

2020-ban sok dolgot tett tönkre a járvány, de az e- kereskedelem nem tartozott ezek közé. Már az év elején is növekedést jósoltak a területnek, de a várakozást harmadával felülmúlva mára a teljes kiskereskedelem 16 %-át teszi ki. Az e feladathoz alkalmazkodó, újfajta logisztika új munkalehetőséget is jelenthet, így érdemes odafigyelnünk rá.

A webáruházakban rendelt termékek jókora része Kínából és Indiából érkezik. Javarészt az olcsó, tengeri úton, ami nem túl gyors. Kínának érdekévé vált, hogy termékei gyorsan az európai piacra jussanak. 2013-ban be is jelentették az „Egy övezet, egy út” (One belt, one road!) programot, ami gyakorlatilag az ősi Selyemút feltámasztását jelenti. Kína pénzt és időt nem sajnálva támogatja az Ázsiát Európával és Afrikával összekötő vasúti és közút-hálózat kiépítését (például hitelekkel, mint a Budapest-Belgrád vasút-vonalnál is). A keletről induló kereskedelmi útvonalra a másik tömeggyártót, Indiát is felfűzik.          

A selyemút mai megfelelője (Forrás Index.hu)

A lengyel bumm

Az új Selyemút gazdaságos működéséhez megfelelő létesítményekre van szükség: utakra, vasutakra, repülőterekre, kikötőkre, na és a különböző szállítási módoknak könnyű kapcsolatot biztosító központokra. Az intermodális, vagyis a fuvarozási módot váltó központok egyben komoly elosztó központok is. Lengyelországban gombamód szaporodnak is az ilyen létesítmények, ezek kétharmada vasúti/közúti. A kombinált fuvarozás pedig már komoly konkurenciát jelent a tisztán közúti fuvarozásnak. A lengyel logisztikai központokból már minden Európai célországba gazdaságosan el lehet juttatni az árut.

Újfajta logisztika 

Az intermodális központokban osztják szét a beérkező árut. Ehhez megfelelő raktárakra van szükség, és raktárirányítási, logisztikai rendszerekre. A regionális raktárak ellátása, és a fogyasztóhoz történő végső kiszállítás a további részei ennek az újfajta logisztikának. Az e-kereskedelem fejlődésével az intermodális központok szerepe biztosan növekedni fog.

Az e-kereskedelem logisztikája

Jelenleg a hazai webáruházak többsége a külföldiektől eltérően még nem logisztikai szolgáltatókat bíznak meg a termékeik szétosztására. Igaz, elég kevés ilyen profilú cég van még Magyarországon. Leginkább saját maguk merészkednek olyan terepre, amihez sok esetben kevés tapasztalattal rendelkeznek. Így számukra jelentős terhet jelent a logisztikai folyamatok megalkotása és hatékony működtetése. A rosszul összeállított szállítások, a határidőcsúszás, a házilag barkácsolt raktárirányítási rendszer, a saját flotta felállítása számtalan problémát okoz.

Ezeket a problémákat képes jól kezelni a külföldön már elterjedt ún. fulfillment szolgáltatás. Lényege, hogy egy webshop egy erre szakosodott, profi szolgáltatót bíz meg a logisztikai feladatokkal: ők intézik a beszerzéshez kapcsolódó szállítást, az ő raktárukba kerül a termék, és ők intézik a csomagok kiszállítását is. Ez a szolgáltató sok-sok webshop raktározási gondjait képes egyszerre megoldani a saját központi raktárában, ráadásul úgy, hogy a megrendelt árut pontosan és gyorsan, 24 órán belül, de akár azonnal is útnak tudja indítani. A kiszállítást általában a megbízott futárcégek teljesítik. Előbb utóbb valószínűleg nálunk is elterjed ez a megoldás.

Egy hazai példa

Szántó Lajos, a Trans-Sped szállítmányozási igazgatója (Forrás: Trans-Sped) 

Magyarországon a Trans-Sped Kft. az egyik fulfillment szolgáltatást nyújtó cég. Az új, e-kereskedelmi logisztikát támogató szolgáltatásuk leveszi a logisztikai feladatokat a kereskedők válláról. Amellett, hogy az áruk egyenesen a Trans-Sped raktárába érkeznek, az ő csapatuk végzi a rendelések feldolgozását, a csomagolást, kiszállítást, és az utánvétes csomagoknál a számlakezelést is.

– Csaknem 250 alvállalkozói autóval dolgozunk. Zömében FTL-re (teljes rakományos fuvarra) szerződünk velük, és főként ponyvás és hűtős nyerges szerelvényekre van szükség  – magyarázza Szántó Lajos, a cég szállítmányozási igazgatója. Az ideális trans-spedes alvállalkozónak tehát 40 tonnás, nyergese van. Van néhány kisebb kategóriás eszköz is, de elenyésző számban. Egyelőre nem is tervezik furgonos flotta felállítását.

– Magyarországon a kiscsomagos kiszállítást lefedik a futárcégek. Akkor tartom elképzelhetőnek saját fuvareszközök beszerzését, vagy akár alvállalkozói kör bevonását, ha nagyobb igény lesz a speciális áru kiszállításra – mondja Szántó Lajos.

És hogy érdemes-e fuvarozóként a furgonos vonalra ráállni? – Az e-kereskedelem nagyon gyorsan változik, nehéz megmondani, hogy mire lesz igény. A még fejletlen hazai piacon a következő időszakban azok tehetnek szert előnyre, akik tudatosan figyelik az e-kereskedelmi piac mozgását. Azt tanácsolom a fuvarozóknak, hogy mindig a munkához ruházzanak be eszközökre, és ne fordítva tegyék! Annál rosszabb nincs, ha a megvásárolt eszköz nem termel, vagy ár alatt kell dolgozni, hogy a veszteségeket minimalizálja.

Őri András

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu