A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

A jövőben Magyarországon, magyar hatóság fogja behajtani a külföldön kapott közlekedési bírságot. A szabálytalankodó autósok így nehezebben menekülhetnek el a büntetés elől. Nem számít, ha az osztrák rendőr éppen nem állítja meg az autóst. Ha a kamera felveszi, hogy a magyar sofőr átment a piros lámpán, akkor majd itthon, a NAV vagy a rendőrség jelentkezik az ausztriai bírság behajtásáért.


Az érintett országok belügyminiszterei már három éve megállapodtak a kérdésről, de még ma sem lépett hatályba a közlekedési bírságok behajtásáról szóló egyezség. Pintér Sándor belügyminiszter a napokban nyilatkozott a kérdésről: szerinte most már a végrehajtási kérdéseket is tisztázták, s csak az érintett országok parlamenti jóváhagyásán múlik a bevezetés.

Az osztrák, magyar, horvát és bolgár miniszterek még 2012-ben írták alá a bírságok behajtásáról szóló megállapodást. A megállapodás csak ezekre az országokra vonatkozik. Az egyezmény az 50 euró fölötti, közlekedési szabálysértésekért kapott bírságokat érinti. Konkrétan a következő 8 területet:
· sebességhatár túllépése
· biztonsági öv használatának mellőzése
· áthajtás piros lámpán
· ittas járművezetés
· kábítószer hatása alatt történő járművezetés
· bukósisak viselésének elmulasztása
· közlekedés tiltott sávban
· mobiltelefon vagy más kommunikációs eszköz jogellenes használata vezetés közben.

Az egyezményhez csatlakozó országok továbbra is saját szabályaik szerint hozzák a büntetéseket, szó sincs a közlekedési szabályok egységesítéséről. A megállapodás csak arra vonatkozik, hogy a másik országban kiosztott bírságot itthon a saját hatóság fogja behajtani a hazatérő autóson. A pénz abban az országban marad, amelyiknek a hatósága beszedi azt. Így a magyar hatóságok is érdekeltek lesznek abban, hogy eredményesen behajtsák az Ausztriában vagy Horvátországban megítélt büntetéseket.

Az egyezményről 2012-ben már írtunk, akkor úgy tűnt, sokkal gyorsabban lehet napi gyakorlatra fordítani a miniszteri megállapodást. Mégis három év telt el, mire az érintett országok miniszterei a részletszabályokat is tisztázták. Most már csak parlamenti jóváhagyásokra van szükség, s élesben is elindulhat az országhatárokon átnyúló behajtási rendszer.