A túlsúlyos járművek miatt hamarabb tönkremennek az utak, gyakrabban kell azokat javítani, felújítani. Ezért az EU azt várja a tagállamoktól, hogy tegyenek lépéseket a túlpakolt járművek kiszűrése érdekében. Ez pedig azt jelenti, hogy Európa szerte egyre több, a hazai TSM rendszerhez hasonló automatikus mérőpont létesülhet. Készítettünk Önöknek egy körképet arról, hogyan ellenőrzik, s milyen összegekre büntetik a túlsúlyt az egyes országokban.
EU irányelv teszi kötelezővé az ellenőrzést
A nemzetközi forgalomban közlekedő teherautók és buszok össztömegét és tengelyterhelését egy EU-s irányelv szabályozza. (Ez a 96/53/EK irányelv, amelynek 1. számú mellékletében olvashatóak a konkrét értékek: bit.ly/össztömeg.)
Az irányelv szerint az egyes tagországok 2021. május 27-ig kötelesek különleges eszközöket bevezetni a járművek súlyának ellenőrzésére. Ezt kétféle módon tehetik meg.
– az útba épített automatikus eszközökkel (ilyen a hazai TSM rendszer),
– a járműre telepített, fedélzeti mérőberendezésekkel (OBW).
Tavaly óta már a fedélzeti mérőberendezésekre is létezik egységes műszaki előírás, így elvileg az is bevezethető lenne. Csakhogy az EU irányelv szerint a tagállamok a külföldi járművektől nem követelhetik meg a fedélzeti mérőműszer beszerelését, így a külföldi fuvarozókat nem lehetne ellenőrizni. Nem csoda, hogy a legtöbb ország az első lehetőség mellett döntött.
Németország
Melyik szerv ellenőrzi a túlsúlyt? A rendőrség és az Áruszállítási Hivatal (BAG).
Tolerancia: 7,5 tonna alatt 5%, felette 2%.
Bírságolás: A sávosan emelkedő bírságot a sofőrre és a tulajdonosra is kiróják. Ezen túl még büntetőpontot is kioszthatnak. Cégek is kaphatnak büntetőpontot. A vállalkozásoknak ugyan nincs jogosítványuk, amit elveszíthetnének, de ha a pontokból látszik, hogy egy cég rendszeresen megsérti a szabályokat, akkor a hatóságok nem bánnak vele kesztyűs kézzel.
A szándékosságot külön „díjazzák”. 30% feletti túlsúly esetén már számíthatunk arra, hogy a hatóság szándékosnak minősíti az esetet, függetlenül attól, mi volt a CMR-be írva. Ilyenkor plusz büntetést is adhatnak, ami akár a szállítmány teljes bevételének elvesztésével is járhat. (Ezt elvileg minden szabálysértésnél kiszabhatják, de inkább csak a kirívóan súlyos, szándékos szabálysértésnél alkalmazzák. A büntető-pontok száma is nyom a latba.)
Túlsúly bírság | |||
Túlsúly mértéke | Járművezető | Tulajdonos | |
7,5 t alatti jármű | 5-10 % | 10 € | 10 € |
10-15 % | 30 € | 30 € | |
15-20 % | 35 € | 35 € | |
20-25 % | 95 € + 1 büntető pont | 95 € + 1 büntető pont | |
25-30 % | 140 € + 1 büntető pont | 140 € + 1 büntető pont | |
30 % felett | 235 € + 1 büntető pont | 235 € + 1 büntető pont | |
7,5 t feletti járművek | 2-5 % | 30 € | 35 € |
5-10 % | 80 € + 1 büntető pont | 140 € + 1 büntető pont | |
10-20 % | 110 € + 1 büntető pont | 235 € + 1 büntető pont | |
20-25 % | 190 + 1 büntető pont | 380 + 1 büntető pont | |
25-30 % | 285 + 1 büntető pont | 425 + 1 büntető pont | |
30 % felett | 380 + 1 büntető pont | 425 + 1 büntető pont |
(Forrás: Trans.info)
Lengyelország
Melyik hatóság ellenőrzi? A rendőrség, az adóhatóság és a közlekedési minisztérium (GITD).
Tolerancia: Nincs. Ha a jármű tengelyterhelése vagy a tényleges össztömeg átlépi a megengedett mértéket, már bírságolnak.
Bírság:
0-10 %-os túllépésnél 500 Zloty (120 €)
10-20 % túllépés esetén 2.000 Zloty (480 €)
20 %-os túlterhelés felett 15.000 Zloty (3500 €). Ez a legmagasabb kivethető bírság.
Franciaország
Melyik hatóság ellenőrzi? A rendőrség, az adóhatóság és a közlekedési minisztérium.
Tolerancia: Nincs.
Ellenőrzés: Kitereléses mérések vannak, de jövőre elindul az automatikus, menet közbeni mérés is. Jelenleg 28 hagyományos mérleg működik az országban. A gyanús járművet megállítják, megmérik a súlyukat, majd egy kontrollponton ellenőrzik a mért adatokat. Csak ezt követően bírságolnak. 2019-től tesztelik azt a tengelysúlymérő rendszert, ami menet közbeni méréseket tesz lehetővé. Ezt 2021-ben vezetik be, automatikusan fogja dokumentálni a túlsúlyt, és a bírságot postán kapjuk kézhez.
Bírság 3,5 t felett | ||
Túlsúly | Bírság | Továbbutazás feltétele |
0-5% | 135 € |
|
5-20 % | 135 € | a túlsúly megszüntetése |
20 % fölött | 1500 € + a sofőr és a szállítmányozó feljelentése | a bírság megfizetése és túlsúly megszüntetése |
Kedvezményt kapunk, ha 3 napon belül kifizetjük a bírságot. Ekkor 135 euró helyett csak 90-et kell fizetnünk. 45 nap után viszont a fizetendő összeg 375 euróra emelkedik.
A 3,5 t alatti kisteherautóknál, ha a túlterhelés meghaladja az 500 kg-ot, akkor a büntetés 270 euró. Ha pótkocsit vontatunk, akkor annak a súlya a vontató súlyának 1,3-szorosánál nem lehet nagyobb. Ha ezt túllépjük, akkor a bírság: 135 euró / minden 10%-os túlsúlyért. (Ha például a pótkocsi súlya 1,5-szöröse a vontató súlyának, akkor a bírság: 2*135 € = 270 €.)
Belgium
Ellenőrző hatóság: rendőrség, adóhatóság, közlekedési minisztérium.
Tolerancia: Nincs.
Ellenőrzés: 8 mérőállomás működik az E42, E25, E411 utak mentén, és vannak mobil mérőberendezések is.
Bírságok | ||
tengelysúly | összsúly | |
0-5% | 250 € | 500 € |
5-10 % | 500 € | 500 € |
10-15 % | 1000 € | 1000 € |
15-20 % | 1500 € | 2000 € |
20-30 % | 2000 € | 3000 € |
30-40 % | 2500 € | 4000 € |
40-50 % | 3000 € | 5000 € |
50-60 % | 3500 € | 5000 € |
60 % felett | 4000 € | 5000 € |
A fenti büntetési összegeket a következő szorzókkal kell csökkenteni:
- 3,5 t alatt: 0,2
- 3,5-12 t: 0,5
- 12-32 t: 0,8
A helyszíni bírság megfizetéséig visszatartják a járművet.
(forrás: Wallonie.be)
Hollandia
Ellenőrző szerv: rendőrség, ellenőrzési hatóság (ILenT).
Tolerancia: 5 %-os össztömeg túllépésig, 10 %-os tengelysúly túllépésig.
Ellenőrzés, bírságolás: Csak kitereléses mérés alapján bírságolnak. Az összsúly 10, a tengelysúly 20%-os túllépése esetén már nem engedik meg a továbbhaladást.
Az országban a főbb útvonalakon vannak automata mérőműszerek is. Ezekkel szűrik ki azokat, akik rendszeresen túlpakolt autókkal dolgoznak. A legnagyobb kárt okozó cégeknek a rendszer automatikusan küld egy figyelmeztetést, amiből megtudhatják, hogy 3 hónapon keresztül a hatóság célkeresztjében lesznek. Ez azt jelenti, hogy ha a cég valamelyik autóját túlsúlyosnak méri az automata, akkor jelzést küld az ellenőröknek, akik kiterelik a gyanús járművet. Ha itt a mérés túlsúlyt állapít meg, akkor már nincs kegyelem, büntetnek ( akár 10 ezer EUR-ra is). A külföldi gépkocsiknál más a helyzet. Mivel nem szerepelnek a holland járműnyílvántartásban, a külföldi fuvarozók nem kapnak automatikus levelet, de az adatokat a hollandok megküldik a külföldi végrehajtó hatóságoknak.
Bírság | ||
összsúly túllépés | tengelysúly túllépés | |
5-9 % | 360 € | – |
10-14 % | 500 € | 360 € |
15-19% | 800 € | 500 € |
20-24% | 1100 € | 800 € |
25-29% | 1800 € | 1100 € |
30-34% | 2700 € | 1800 € |
35-49% | 2700 € | 2700 € |
50% felett | 3600 € | 3600 € |
A négy legmagasabb kategóriában 5 éven belüli ismétlés esetén először 50, másodjára 100 %-kal nő a büntetési tétel. Harmadjára már bírósági idézést adnak át.
Olaszország
Ellenőrző hatóság: rendőrség, adóhatóság, infrastrukturális minisztérium.
Tolerancia: Az össztömegre van 5 % tolerancia.
Ellenőrzés: Az autópálya-kapuknál előszűrik a járműveket. Akit túlsúlyosnak mérnek, azt kiterelik és újra megmérik. Ha tényleg túlsúlyos az autó, akkor kiszabják a bírságot.
Bírságolás: A túlsúly meghatározása más a 10 t alatti és az efeletti járműveknél.
– a 10 tonna alatti járműveknél azt nézik, hogy hány %-os a túlsúly. Példának vegyünk egy 7300 kg megengedett össztömegű járművet, amit 8400 kg-os súllyal csípnek el. Először kiszámolják, hogy a tűréshatárral együtt mennyi lehetne a súlya: 7.300 kg x 1,05 = 7.665 kg. Ezt még fel is kerekítik 7.700 kg-ig. Eddig nem büntetnek. Majd kiszámolják, hogy mennyi a túlsúly: 8.400 kg – 7.700 kg = 700 kg. És legvégül meghatározzák a %-os túlsúlyt: 700 kg / 7.300 kg x 100 = 9.6 %. A büntetést a 9,6%-os túlsúly alapján szabják ki.
– 10 tonna feletti járműveknél már nem a túllépés százaléka szerint büntetnek, hanem a plusz tonnákra kell a bírságot kifizetni. Például egy 26 000 kg megengedett tömegű járművet 29 400 kg-mal mérnek be. Itt is megnézik, hogy az 5 %-os toleranciát figyelembe véve mekkora lehetne a súlya: 26.000 kg x 1,05 = 27.300 kg. Majd kiszámolják a túlsúlyt, vagyis a mért és a még tolerált súly közötti különbségét: 29.400 kg – 27.300 kg = 2.100 kg. A büntetést a 2,1 t alapján szabják ki.
A sofőrnek büntetőpont is jár a túlsúlyért. Ha a túlsúly több mint 10%, akkor a jármű nem folytathatja az útját addig, amíg nem sikerül azt 10 % alá csökkenteni. A veszélyes árut (ADR) szállító teherautókra magasabbak a bírságtételek.
Bírság:
10 t alatti járművek A túlsúly nagysága az 5%-os tolerancia felett |
10 tonna feletti járművek
A túlsúly nagysága az 5%-os tolerancia felett |
Normál jármű | Büntető pont | ARD jármű | Büntető pont |
10 % -ig | 1 tonna alatti | 41-169 € | 1 | 82-338 € | 4 |
10-20 % | 1-2 tonna közötti | 85-338 € | 2 | 170-676 € | 4 |
20-30 % | 2-3 tonna közötti | 169-680 € | 3 | 338-1360 € | 4 |
30 % felett | 3 tonnát meghaladó | 422-1697 € | 4 | 844-3394 € | 4 |
A bírságot az fizeti, akinél a forgalmi engedély van, azaz a sofőr. Bizonyos esetekben eltekintenek a helyszíni kifizetéstől, és azt levélben kézbesítik a tulajdonosnak.
Csehország
Ellenőrző hatóság: rendőrség, adóhatóság.
Tolerancia: A mérést számítógéppel végzik. Az eredménybe beszámítják a mérők esetleges eltérését is.
(Forrás: denik.cz)
Ellenőrzés: Jelenleg két működő dinamikus mérleg van, amik mozgó autókat tudnak mérni. Az egyik a D5-ös út 105-ös kilométerénél, a másik D8-as út 5 kilométerénél, de épül egy a D 35-ös úton is. Ezen kívül mozgó mérőállomásokat használnak a legnagyobb forgalmú főutakon.
Bírság:
- sofőr: 5000-15.000 cseh korona ( ̴ 67- 200 E Ft)
- fuvarozó: tonnánként 9.000 korona, legfeljebb 500 ezer korona ( ̴ tonnánként 120 E Ft, legfeljebb 6,7 M Ft)
(Forrás: Pardubuice.cz)
Ha a túlterhelés valóban nagy, akkor a sofőrnek át kell rakodni a túlsúly megszüntetése érdekében.
Szlovákia
A túlsúly mérésére jogosult szerv: nemzeti autópálya társaság (NDSAS).
Tolerancia: Nem ismeretes.
Ellenőrzés, bírságolás: A mobil mérőkocsik mellett 6 fixen telepített mérőhelyen végeznek kitereléses méréseket. Ezen felül van 12 dinamikus, azaz menet közben mérő eszköz is, de azokat csak előszűrésre használják.
A túlsúlyra helyszíni bírságot vetnek ki, ami legfeljebb 650 euró. Ha ezt nem fizetjük ki, akkor a közlekedési felügyeletnek adják át az ügyet. Ők közigazgatási eljárást indítanak, ahol 150-800 euró lehet a bírság. Ha a sofőr 12 t-nál nehezebb járművel megy súlykorlátos útra, akkor legfeljebb 1000 eurós helyszíni vagy 1500 eurós közigazgatási bírságot kaphat.
(Forrás: rtbf.be)
Románia
Mérésére jogosult szervek: infrastrukturális minisztérium (CNADNR) és a közlekedési hatóság (ISTCR).
Tolerancia: Nem ismeretes.
Ellenőrzés, bírságolás: Egyelőre csak kitereléses mérőpontokon mérnek. (Vannak hírek arról, hogy vizsgálják a menet közbeni mérést lehetővé tévő rendszereket. De nincs információnk arról, hogy ezek működnének, vagy szabnának ki bírságokat ilyen mérések alapján.) Magánszemélyek és egyéni vállalkozók 1.305-2.900 lejes büntetést kaphatnak a túlsúly miatt ( ̴ 98- 217 ezer Ft). Jogi személyek már 3.045-14.500 lejt ( ̴ 228- 1085 ezer Ft).
(Forrás:Playtech.ro)
Ausztria
Ellenőrző szerv: rendőrség.
Tolerancia: az összsúlyra 2, a tengelysúlyra 6%-os tűréshatár van érvényben.
Ellenőrzés: Kitereléses méréseket csinálnak, vannak fix mérőhelyek és mobil mérőeszközeik is. Építik a menet közbeni súlymérést lehetővé tevő rendszert.
Bírságolás: A közlekedési szabálysértésekre nincsenek egységes büntetési tételek. Háromféle eljárás van, a rendőr dönti el, melyiket kívánja alkalmazni.
– A kevésbé súlyos esetekben helyszíni bírságot szabnak ki, legfeljebb 90 euró értékben.
– A dokumentált szabálysértéseknél, ha fénykép, helyszíni mérési jegyzőkönyv stb. készül, akkor ún. anonim eljárást is indíthatnak. Ez hasonló az itthoni közigazgatási eljáráshoz, a bírságot a tulajdonos kapja, legfeljebb 365 euró értékben. A túlsúly általában ide tartozik.
– A különösen súlyos vagy ismételt szabálysértéseknél közigazgatási bírságot szabnak ki, legfeljebb 2.180 euró értékben. A bírsághoz hozzáadják a közigazgatási illetéket is, így akár 5.000 eurót is fizethetünk. Akkor is közigazgatási eljárás indul, ha nem fizetjük ki a helyszíni vagy az anonim bírságot. Ilyenkor a közigazgatási bírság legfeljebb 600 euró.
– Általában megnézik, hogy hány százalékos a túlsúly, és mennyi volt ennek a fuvardíja. Ebből kiszámítják, hogy a túlsúllyal mekkora többlethez jutott volna hozzá a fuvarozó. Pontosan erre az összegre büntetik a sofőrt, és ennek kétszeresére a céget. Az osztrákok a felrakót is felelőssé teszik, rájuk a fuvarozó céggel azonos bírságot rónak ki – magyarázza az osztrák bírságolási szokásokat Kacsó Sándor, az Asszisztencia 561 Kft ügyvezetője.
Addig nem engedik tovább a járművet, amíg a túlsúlyt nem szüntetjük meg. Ha nem tudjuk megoldani az átrakást, akkor az osztrákok biztosítanak egy átrakó állomást, persze nem ingyen.
Ha kifizetjük a helyszíni vagy az anonim bírságot, akkor azzal elismerjük a szabálysértést. Ha nem ismerjük el a szabálysértést, akkor megindul a közigazgatási eljárás. Ekkor a sofőrnek kauciót kell fizetnie, amit később levonnak a bírságból. Csak az éljen ezzel, aki biztos az igazában, különben többet fog fizetni!
Horvátország
A méréseket az infrastrukturális minisztérium és a közlekedési hatóság (Hrvatska Ceste doo) végzi.
Tolerancia: A túlsúlyra 3 %-os tűréshatár van, addig nem büntetnek.
Ellenőrzés, bírságolás: Évente 12 ezer járművet mérnek az ország 850 kiterelési pontján. Ezek zömébe csak mérőkocsi jár ki, de vannak telepített mérlegek is, főleg a határoknál. Mostanában szereztek be dinamikus mérlegeket is, de ezekkel nem büntetnek. Csupán a túlterhelt járművek kiszűrésére, statisztikai és útvizsgálati célokra használják.
Túlsúly-bírság | |||
Járművezető | Szállításért felelős személy | Fuvarozó cég | |
kisebb vétség | 1-2 E kuna (̴ 48-96 E Ft) | 1,5-5 E kuna (̴ 72-240 E Ft) | 2-5 E kuna (̴ 96-240 E Ft) |
ha veszélyesnek minősítik | 2-5 E kuna (̴ 96-240 E Ft) | 2-7 E kuna (̴ 96-336 E Ft) | 5-15 E kuna (̴ 240-720 E Ft) |
Szlovénia
Ellenőrző hatóságok: rendőrség, adóhatóság, Szállítmány Ellenőrzési Szervezet (Transport Inspectorate). A közutakon a rendőrség, a településeken és a besorolás nélküli utakon a többi szerv ellenőriz.
Tolerancia: 3 %
Ellenőrzés, bírságolás: A túlsúlyért bírságolják a sofőrt, a fuvarozó céget, valamint a fuvarozásért felelős személyt is. A bírság magasabb, ha nemcsak az EU által meghatározott össz- vagy tengelysúlyt lépjük át, hanem a gyártó által megengedettet is.
Több helyen is vannak az autópályákon úttestbe épített súlymérő pontok, de ezeket csak előszűrésre használják. A gyanús járműveket kiterelik a legközelebbi mérőpontra vagy pihenőbe, ahol mobil mérleggel végzik el a mérést, majd bírságolnak túlsúly esetén. A ljubljanai magyar konzulátus tájékoztatása szerint a külföldiekkel azonnal megfizettetik a bírságot. Ha nem tudunk azonnal fizetni, akkor biztosítékul bevonják a sofőr és a jármű iratait, és csak a bírság kifizetése után adják vissza.
Túlsúly-bírság | ||||
Járművezető
|
Szállításért felelős személy
|
Fuvarozó cég
|
||
megengedett összsúly/tengelysúly túllépés | 3-10% | 200 € | 200 €
(500 € *) |
600 € |
10-20% | 300 € | 300 €
(500 € *) |
900 € | |
20-30% | 600 € | 600 €
(500 € *) |
1.800 € | |
30% felett | 900 € | 900 €
(500 € *) |
3.000 € | |
gyártó által meghatározott összsúly/ túllépés mértéke |
3,5 tonnáig 3-10%-ig; 3,5-12 tonna 3-5 %-ig; 12 tonna felett 3-5 %-ig |
400 € | 400 € | 600 € |
3,5 tonnáig 10-20%; 3,5-12 tonna 5-15 %; 12 tonna felett 5-10 % |
600 € | 600 € | 900 € | |
3,5 tonnáig 20-30%; 3,5-12 tonna 15-25 %; 12 tonna felett 10-20 % |
800 € | 800 € | 1.800 € | |
3,5 tonna alatt, 30% felett; 3,5-12 tonna 25 % felett;
|
1000 € | 1000 € | 3.000 € | |
12 tonna felett, 20-30 %
|
1000 € | 1000 € | 2400 € | |
12 tonna felett, 30 % felett | 1200 € | 1200 € | 3.000 € |
* a tengelysúly eltérése esetén a szállításért felelős személy 500 eurós bírságot kap.
EU-n kívül
Nagy-Britannia
Az ellenőrző hatóság: rendőrség és a DVSA, a közlekedési és szállítmányozási hatóság.
Tolerancia: 5%-os túlsúlyig, de csak akkor, ha ez 1 tonnánál kevesebb.
Ellenőrzés, bírságolás: a kitereléses mérőpontok mellett jól kiépített dinamikus mérőrendszer is működik. Ez utóbbit csak riasztásra, előszűrésre használják. A gyanús járművekről értesítik a legközelebbi járőrt, aki kitereli az autót a legközelebbi DVSA mérőpontra. Nagy- Britanniában a túlsúlyt csak a helyszínen bírságolják. Ha viszont a túlsúly nagyobb, mint 30 % vagy 5 tonna, akkor nincs helyszíni bírság, hanem egyből a bíróságra utalják az ügyet.
Bírságok | ||
Túlsúly mértéke | Rögzített bírság | Bírósági előleg |
5-9,99 % vagy 5%-nál kisebb, de 1 tonnánál nagyobb |
100 £ | |
10-14,99% | 200 £ | |
15-30% | 300 £ | |
30 % vagy 5 tonna felett | 1500 £ |
A külföldi fuvarozóknak azonnal be kell fizetni a büntetést (értesítést küldenek a tulajdonosnak is.) Ha ez nem történik meg, a bírság kiegyenlítéséig elkobozzák a járművet. Fizetni készpénzben, bankkártyával, telefonon vagy utalással lehet.
A bírság befizetés nem jelenti a büntetés elfogadását. Azt még 28 napig meg lehet támadni a bíróságon. Ha a bíróság elfogadja a fellebbezést, akkor visszaadják a bírságot. A bírósági eljárásnál 1500 fontot azonnal el kell utalni. Ez lesz a büntetés fedezete, amit az ítélet függvényében vagy ki kell egészíteni, vagy visszaadnak belőle.
Ukrajna
A méréseket végezheti a belügyminisztérium (HSC), a Szállítmány Biztonsági Szolgálat (DSBT) és az állami út-ügynökség (UKRAVTODOR) is.
Tolerancia: 5%-os túlsúlyig (jelenleg).
Ellenőrzés, bírságolás: jelenleg Kijev környékén építik az automata mérési pontokat, de hamarosan országosan is több tucat lesz. Ezen felül mobil és fix mérőállomások is vannak.
A szabályszegésért a teherautó tulajdonosa felel. Külföldi járművek esetében az ukrán hatóságok nem rendelkeznek céginformációkkal. Ezért a járművet az országba beléptető vezetőnek kell megfizetnie a bírságot. Ha nem teszi, kitiltják az országból.
Idén júniusban további szigorításokat jelentettek be. Ezek bevezetésére valószínűleg 2020 végéig sor kerül. Megszűnik a tolerancia, és már 1 kg túllépésért is fizetni kell. A fuvarlevélbe, CMR-be írt adat sem mentesít majd a büntetés alól.
Súlyosan büntetik, ha a fuvarlevélbe hamis adat került, vagy a törvényben meghatározottnál nagyobb súlyt írtak be: a bírság 34.000 hrivnya (̴ 368 E Ft).
Túlsúly bírságok | |||
Túlsúly mértéke | Jelenleg érvényes | Várható új bírságok | |
3,5 t feletti járművek | 0-2 % | – | 1.700 hrivnya (̴ 18,4 E Ft) |
2-5% | – | 5.100 hrivnya (̴ 55,1 E Ft) | |
5-10 % | 8.500 hrivnya (̴ 92 E Ft) | 8.500 hrivnya (̴ 92 E Ft) | |
10-20 % | 17.000 hrivnya (̴ 184 E Ft) | 17.000 hrivnya (̴ 184 E Ft) | |
20-30 % | 34.000 hrivnya (̴368 E Ft) | 34.000 hrivnya (̴ 368 E Ft) | |
30 % felett | 34.000 hrivnya (̴ 368 E Ft) | 51.000 hrivnya (̴ 552 E Ft) |
(Forrás:Transinfo)
Oroszország
A túlsúly méréseket a Szövetségi Szállítmányozás Ellenőrzési Szolgálat végzi (ROSTRANSNADZOR).
Tolerancia: 2%-os túlsúlyig
Ellenőrzés, bírságolás: Helyhez kötött és mobil mérések is vannak, de automatikusan bírságoló mérőállomásokat is telepítenek.
Bírságok | |||||
A túlsúly mértéke | Ellenőrzés formája | Járművezető | Szállításért felelős személy | Fuvarozó cég | Tulajdonos |
2-10 % | Helyszíni | 1500 RUB (6 E Ft) | 10-15 E RUB (40-60 E Ft) | 100-150 E RUB (400-600 E Ft) | |
Dinamikus mérési pont | – | – | – | 150 E RUB (600 E Ft) | |
10-20 % | Helyszíni | 3-4 E RUB (12-16 E Ft) | 25-30 E RUB (100-120 E Ft) | 250-300 E RUB (1- 1,2 M Ft) | |
Dinamikus mérési pont | – | – | – | 300 E RUB (1,2 M Ft) | |
20-50 % | Helyszíni | 5-10 E RUB (20-40 E Ft) + jogsi 2-4 hónap | 35-40 E RUB (140-160 E Ft) | 350-400 E RUB (1,4- 1,6 M Ft) | |
Dinamikus mérési pont | – | – | – | 400 E RUB (1,6 M Ft) | |
50% felett | Helyszíni | 7-10 E rubel, + jogsi 4-6 hónap | 45-50.000 rubel | 400- 500.000 rubel | |
Dinamikus mérési pont | 500.000 rubel |
Ha a sofőr figyelmen kívül hagyja a súlykorlátozó táblát: 5000 RUB, kb. 20 E Ft-os bírságra számíthat.
10%-os túlterhelésig kérhetünk túlsúlyengedélyt. 15-20%-kal kevesebb a bírság, ha van túlsúlyengedélyünk, de ezt is túlléptük.
Pontatlan fuvarlevél: Azért is bírságot kell fizetni, ha pontatlan információk vannak a fuvarlevélben. Ekkor a túlsúlyért a felrakó is fizet.
Járművezető | Szállításért felelős személy | Szállítmányozó cég | Felrakó, ha egyéni vállalkozó (csak túlsúlynál) | Felrakó, ha cég. (csak túlsúlynál) |
1,5-2 E RUB (6-8 E Ft) | 15-20 E RUB (60-80 E Ft) | 200-300 E RUB (800-1200 E Ft | 100-150 E RUB (400-600 E Ft) | 250-400 E RUB (1-1,6 M Ft |
Őri András