Rovatunkban a fuvarozás területén dolgozó szakemberek válaszolnak meg és tesznek fel a szakmát érintő kérdéseket egymásnak. Ebben a hónapban aki válaszol és kérdez, az ős Waberer’s-es, jelenleg a fuvarozó és logisztikai cégek számára stratégiai tanácsokat szolgáltató DigiLog Consulting Kft. vezetője, Lajkó Ferenc.
Ehavi kérdésünk: Mikor lesz újra elég megrendelés és profit az iparágban?
Névjegy
Lajkó Ferenc
1997-ben üzletkötőként kezdett a Hungarocamionnál, majd a Volán Tefunál folytatta. 2002-ben lett vezető, amikor a cég megszerezte a Hungarocamiont. Ekkor jött létre a Waberer’s International Nyrt. – A Waberer’s a 2000-es évek közepétől dinamikusan növekedett. Mi, fiatalok ennek részesei lehettünk, együtt tudtunk nőni a vállalattal. Aki beletette a munkáját, szorgalmát és tisztességét, az előre is tudott jutni – meséli erről az időszakról. Az egyes területek jövedelmezőségének mérésére, tervezhetőségére profitcentereket alakított ki a Waberer’s. Lajkó a UK, BeNeLux Profitcentert igazgatta, ami 2006-ben a legsikeresebb lett a vállalatnál. 2008-ban már vezérigazgató-helyettes. Az akkori válság nem volt a legkönnyebb időszak, de végrehajtották a szükséges lépéseket, aminek eredményeként 2009-re le is gyűrték a válságot. 2016-ban Wáberer György távoztával kérték fel a vezérigazgatói teendők ellátására. 2019-ig volt vezérigazgató, de a befektetők, tulajdonosok másképpen képzelték el a cég jövőjét, mint ő. Ekkor alapította meg a fuvarozó és logisztikai területekhez kapcsolódva a DigiLog Consulting tanácsadó céget. A stratégiai tanácsadás mellett negyedévente megjelentetik a Közúti Fuvarozási Árindexet, s februártól elkezdték kiadni a Közúti Fuvarozási Riportot is. Ez egy előfizetéses, iparági gyorsjelentés, ami azt vizsgálja makrogazdasági szemüvegen keresztül, hogy a közúti fuvarozást milyen trendek jellemezték. Elsősorban a fuvarozásnak szolgáltató cégeknek készül (pl. üzemanyag-forgalmazók, jármű- és gumiabroncsgyártók stb.)
Már kilenc hónapja veszteséges a fuvarozás
Nemrég tettük közzé az első negyedéves Közúti Fuvarozási Árindexet, ami azt mutatja, hogy a fuvarozás már a harmadik egymást követő negyedévben veszteséges. Nyilván ezek átlagszámok, egyes, speciális szerződéssel rendelkező cégek felfelé, de sajnos sokan lefelé is eltérhetnek ezektől. De a fuvarozó cégek többsége az utóbbi kilenc hónapban a túlélésért küzd, s erőteljesen fogy a pénzük. Különösen azoké, akik a fuvarozás mellett nem bővítették mással is a tevékenységüket (pl. raktározással, szállítmányozással vagy éppen személyszállítással). A több lábon álló cégeknél még működhet a keresztfinanszírozás, mert az egyes tevékenységek nem azonos időben érték, vagy érik el a mélypontjukat.
Kiszolgáltatott iparág
A fuvarozás nem önmagában teremt értéket, hanem a gazdaság többi szereplőjét szolgálja ki. Ezért azt, hogy mi történik az ágazatukban sohasem a fuvarozók, hanem a gazdasági környezet határozza meg. A gazdasági visszaesés csaknem egyéves történetének legrosszabb következménye az infláción felül, hogy nincs elég szállítani való. Visszaesett nemcsak a kiskereskedelmi fogyasztás, de az ipari termelés is.
Ráadásul a fuvarozók sem tudták ezt kezelni a kapacitás oldaláról. Nem csökkentették le a flottákat a kereslet visszaesett szintjére, így komoly túlkínálat alakult ki. Az okok között ott van a Covid utáni, 2022-es gazdasági visszapattanás. Akkoriban mindenki kamiont akart, de csak egy éven túl és arany áron lehetett új járműhöz jutni.
Még egy bő fél évet kell kibírni
A makrogazdasági és iparági adatokból már látszik némi biztató fény az alagút végén. A gazdaság szépen, de leginkább lassan javuló pályára került. Ez nem a Covid utáni gyors visszapattanás. Ez a lépésről-lépésre történő javulás várhatóan hosszú ideig fog tartani. A hazai kiskereskedelmi fogyasztás az utolsó három hónapban emelkedett, de még meg sem közelíti a 2022-es szintet. Vagyis ma még közel sincs annyi szállítani való, mint akkoriban volt. Az ipari termelés nagyban függ nemcsak a hazai, de a német, meg az egész európai gazdaságtól, és itt már nem ennyire rózsás a kép. Ennek ellenére minden makroelemző szerint 2024 végére, 2025 elejére rendbe jöhetnek a dolgok.
A piac kiegyenlíti önmagát
Addig viszont a jelenleg veszteségben fuldokló cégeknek a saját túlélésük érdekében ki kell találniuk valamit. Véleményem szerint a nagy áttörést az hozhatja, ha a cégek elkezdik leállítani a flottájuk egy részét, hogy csökkentsék a veszteségüket. Már az első negyedévben is mérhető volt, hogy sok cég nemcsak gondolkodik ebben, hanem hozzá is látott. Így párhuzamosan zajlik egyrészt a keresleti oldal óvatos bővülése, másrészt a kínálati piac szűkülése, ami jó eséllyel az említett határidőre kiegyenlíti egymást. Akkor tudják majd a fuvarozók a költségnövekedésüket – amit jelen pillanatban saját zsebükből kénytelenek finanszírozni –, úgy beárazni, hogy azt a megrendelők is elfogadják.
Lajkó Ferenc kérdése az SBSCONS logisztikai szakértőjéhez, Katkics Attilához: Hogyan változott a fuvarozásban a munkaerő-ellátottság és a bérek? Mire lehet számítani a recesszió elmúltával? Milyen HR stratégiák lehetnek ebben a helyzetben eredményesek?
Őri András