Senki ne fogadja el elsőre, ha váratlanul elképesztő bírságot kap hibás útdíjfizetés miatt. Könnyen lehet, hogy nem kell fizetni egy fillért sem.
Fellebbezés – akinek sikerült
Egy Fejér megyei olvasónknak eddig egymillió forintnyi bírságot töröltek el nyomtalanul, s cikkünk írásakor még függőben volt további 6 fellebbezése. Valószínűleg egy műszaki hiba miatt, tévesen rótták ki rá az alkalmankénti 110 ezer forintokat szinte minden decemberi munkanapra.
Fehér Attila nyugdíjas fuvarozó vállalkozó. Egy kis betéti társasága van, s három autót üzemeltet. Ahogy mondja, számára már nem volt egyszerű dolog megérteni és megtanulni az útdíjfizetés megfelelő módszereit. Okostelefonos megoldás? Az ő korosztálya már annak is örül, ha telefonálni tud, egy bonyolultabb készülék kezelése kifog rajtuk. Internet? Segítséget kellett kérnie nyár elején is, hogy a HU-GO rendszerben a regisztrációját rendben meg tudja csinálni.
A kis cég számára az első pillanattól az OBU volt a megfelelő megoldás. Viszonylati jegy szóba sem kerülhetett, mert a telephelyhez legközelebbi vásárlási lehetőség 20 kilométerre volt egy benzinkúton. Ahogy mondja, a környék összes vállalkozója ott töltötte a délutánját, az egy szem útvonaltervezőn próbálta mindenki kialakítani a másnapi útvonalait. Ez nem volt jó, így jött az OBU.
A készülék használatával kapcsolatban a legnagyobb gondot Fehér Attila abban látja, hogy a működéséről semmilyen visszajelzése nincs. A sofőr annyit lát, hogy a lámpa zölden világít-e, vagy nem. Ha villog, akkor még kapcsolódik, ha világít, akkor rendben. De azt, hogy van-e pénz a számlán, hogy jók-e az autóra vonatkozó beállítások, azt nem lehet látni, csak az interneten keresztül. Kell tehát egy ember, aki folyamatosan azzal foglalkozik, hogy figyeli az egyenleget és az autók beállításait. Kényszerűségből ezt ő vállalta magára, amellett, hogy a háromból egy autónak ő ül a volánja mögött is. Néhány hónapig úgy tűnt, hogy sikerült használatba venni a rendszert és minden jól működik. Januárban azonban jött a fekete leves.
Egy nap négy levelet hozott a posta a szombathelyi rendőr-főkapitányságtól. Aztán a következő napokon is jöttek ugyanezek a levelek. Mindegyikben egy 110 ezer forintos csekk lapult. Az indoklás pedig az volt, hogy “a megtett úttal arányos útdíj szerinti díjkategóriánál alacsonyabb útdíjat fizetve” szegte meg az erre vonatkozó törvényt. Kibogozva a mondat értelmét, ez azt jelentette, hogy rossz kategóriában fizetett, nem jól volt a tengelyszám beállítva az egyik autón.
Csakhogy megnézték az internetes beállításokat, és aszerint minden rendben volt. Hívták a szolgáltatójukat, ők sem láttak semmilyen problémát.
Volt még egy furcsaság. Az érintett autó folyamatosan járja az országot, érint nagyvárosokat és autópályákat is egyaránt. Soha sehol semmi baj nem volt vele, kivéve Lakitelek közelében. Volt olyan, hogy az ottani ellenőrzőkapunál naponta kétszer is lefényképezték és küldték a bírságot. Oda- és visszaúton is megbüntették ugyanannál a kapunál, de másiknál sehol.
Mire kiderítette, hogy hova is kell fordulnia a reklamációval, addigra Fehér Attila 2 millió forintos bírságot szedett össze. Ha ezt ki kellene fizetnie, akkor vége a vállalkozásának. Elárulhatjuk: nem kellett.
Aki hasonló helyzetbe kerül, neki is csak azt tanácsoljuk: ne fogadja el elsőre a bírságot, mindenképpen próbáljon fellebbezni. Ez az ügy is azt mutatja, hogy az eljárás talán még a hivatalos fellebbezésig sem fog eljutni. Egy próbát mindenképpen megér.
Egy másik, nagykanizsai olvasónk még egyértelműbb helyzetbe került. Őt január 25-én, délután fél 4-kor büntették meg az M7-es autópályán, mert jegy nélkül utazott. Valóban nem váltott viszonylati jegyet, ez igaz. Csakhogy a HU-GO weboldalán a mai napig olvasható a hivatalos értesítés arról, hogy a hóhelyzet miatt január 24-én 17.00 órától 25-én 16.00 óráig díjmentes az M7-es (tobábbá az M6-os, M60-as és M70-es is). Tehát fél órával a díjmentes időszak vége előtt kapta a 165 ezres bírságot a fuvarozó. Fellebbezése még folyamatban van, reméljük, a hatóság ezt az ügyet is hasonlóan fogja majd elbírálni.
Mi a teendő, ha fellebbeznénk?
Elsőként a szombathelyi főkapitánysággal kell felvenni a kapcsolatot. Azért a szombathelyivel, mert útdíjjal kapcsolatos ügyekben az egész országban ők járnak el. Tőlük kell kérni egy iratbetekintési lehetőséget. Ehhez nem kell feltétlenül elutazni Szombathelyre. Lehet a lakcím, vagy a cég székhelye szerinti illetékes megyei kapitányságra kérni az iratokat, s ott megnézni őket. Előzetes információt arról, hogy mit hogyan kell csinálni, telefonon is lehet kérni. A szombathelyi telefonszám: 06-94/515-230.
A személyes megtekintés során a rendőrségnek meg kell mutatnia azokat a bizonyítékokat, ami alapján a bírságot kiszabták. Ha ez egy kicsit is gyanús, akkor fellebbezni kell. Fellebbezni bármilyen okból lehet. Fontosak a határidők: fellebbezni a döntés közlésétől (azaz a bírságról szóló határozat hivatalos kézbesítésétől) számított 10 munkanapon belül lehet. A fellebbezésért illetéket kell fizetni, ez 5-12 ezer forint között lehet attól függően, hogy mekkora a bírság összege.
A fellebbezés elküldése után az eljáró hatóság küld majd egy értesítést arról, hogy a fellebbezést befogadták. Ekkor közlik majd azt is, hogy eljárási illetékként mennyit kell fizetni – előzőleg tehát nem kell elutalni a pénzt. A fellebbezés eredménye kétféle lehet: vagy elfogadják és módosítanak az eredeti határozaton, vagy nem – és akkor ki kell fizetni a bírságot. Ha tehát igazunk van, s ez be is bizonyosodik, akkor legfeljebb a illetékként fizetett 5-12 ezer forint költségünk lesz, s mennyivel jobb ezt kifizetni, mint a 110, vagy 165 ezres bírságot!
Ráadásul még az is elképzelhető, hogy az illetékfizetésig sem jut el az ügy, már azelőtt törlik a büntetést. Fehér Attila elküldte a fellebbezését, amire válaszként már csak az az értesítés érkezett, hogy törölték a bírságot, megszüntették az eljárást, mert nem látják bizonyítottnak a szabálysértés elkövetését. Ki sem kellett fizetnie a fellebbezési eljárási illetéket. A hatóság tehát kiküldte a bírságot, de amint az ügyfél panaszt emelt, már meg sem próbálták védeni az álláspontjukat, rögtön törölték az ügyet.
A hibás bírságokért a fő felelős valószínűleg az számítógépes rendszer lehetett. Ez nem derült ki. Valami elromlott Lakitelek környékén, s az ellenőrző rendszer hibás jeleket kezdett küldeni. A bírságok kiszabása pedig majdnem automatikusan megy. Tehát emberi kéz szinte nem is érinti az ügyet, egészen addig, amíg a megbüntetett autós el nem küldi a fellebbezését. Ez az első olyan pont, ahol valódi emberek igazán megnézik a bizonyítékokat és azok elemzése alapján inkább kukába küldik az ügyet. Ha a fuvarozó fizet, akkor soha nem derül ki, hogy talán neki volt igaza.