Újfajta félpótkocsit fejlesztett ki egy svéd cég. Az acéllemezekből hajtogatott félpót könnyebb elődeinél, több áru szállítható rajta, és elektromos és dízel vontatókhoz is használható lesz.
Egy svéd startup, a STILRIDE, a megszokott, erős keret helyett vékony acéllemezekből állította össze a félpótkocsit. A váz újrahasznosított acéllemezből áll, amit nyolc helyen hajlítanak meg, hasonlóan az origamihoz. A szerkezet a formának köszönheti a teherbírását, ez teszi lehetővé, hogy kevesebb anyagot használjanak, így csökkentve a súlyt.
A pótkocsi gyártásához 90%-kal kevesebb alkatrészre és 30%-kal kevesebb alapanyagra van szükség a hagyományos modellekhez képest. A cég félpótkocsija 2 tonnával könnyebb, mint a hagyományos félpótkocsik, 6 tonnás, és 5%-kal több rakományt lehet vele szállítani. A könnyebb súly és a kisebb légellenállás miatt még nehezebb teher mellett is sikerült csökkenteni az üzemanyagfogyasztást.
Az új pót a zöldítést is segíti. Kiszámolták, hogy Svédországban az építőiparhoz és a bányászathoz kapcsolódóan összesen 492 millió tonna árut mozgatnak meg 3,4 milliárd kilométeren. Ennek 60-70 százalékát utánfutóval. Ha a szállításokhoz a STILFOLD új félpótkocsiját használnák, akkor a nagyobb terhelhetőség miatt 360 ezer kilométernyi utat lehetne megspórolni. Így összességében 12 ezer tonnával csökkenne a szállítás klímalábnyoma. A hajtogatott félpótkocsiból még csak a prototípus készült el, arról, hogy mikor kerülhet piacra, egyelőre még nincsenek információk.
Sebestyén Szabolcs