A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Olvasónk ponyváját külföldön felvágták. Az árut nem vitték el, de szétszórták. Van, ahol csak a csomagolás sérült, de némelyik áruban is keletkezett kár. Fizet-e erre a CMR vagy a rakománybiztosítás? Mit tegyen a sofőr ilyen esetben?

Kezdjük egy kis fogalom magyarázattal! A szállítmány- vagy rakománybiztosítás magát az árut védi. Az áru tulajdonosa, gyártója kötheti meg, azaz neki fizet a biztosító, ha ellopják az áruját, vagy megsérül szállítás közben. Az ilyen árukárt a szállítmánybiztosítás megtéríti, ha volt.

Ezzel szemben a CMR biztosítás egy fuvarozói felelősségbiztosítás, ami a mi vállunkról veszi le az árukárral kapcsolatos felelősségünk terhét. Ám vannak olyan esetek, amikor a fuvarozói felelősségbiztosítás nem fizet helyettünk. Ezt akkor tehetik meg, ha a kárt szándékosan vagy súlyos gondatlansággal okoztuk. Például a CMR biztosítás nem fog fizetni akkor, ha a ponyva megrongálásának idején a sofőr épp egy kivilágítatlan autópálya parkolóban töltötte a pihenőidejét. A sofőr nem volt elég körültekintő, nem tartotta be megfelelően a vagyonvédelmi szabályokat azzal, hogy nem egy őrzött parkolóban pihent. (A parkoló védelmi szintjére vonatkozó követelményeket a szállított áru határozza meg. Más előírások vonatkoznak a téglára, és mások az elektronikai cikkekre.)

Az, hogy fizet-e a biztosító, nem a helyszínen fog eldőlni, ezért megfelelően dokumentálni kell a káreseményt. Először is, mivel idegenkezűségről van szó, ki kell hívni a rendőrséget. A rendőrség jegyzőkönyvezi az eseményeket és eljárást indít. A feladót is értesíteni kell, hogy megsérült az áru. Az áru további sorsáról neki kell döntenie. Például: át kell-e csomagolni, továbbszállítható-e stb. Az árukárt a CMR fuvarlevél 18. fenntartások pontjába is be kell jegyezni.

A későbbi ügyintézés miatt fontos, hogy írjunk saját kárfelvételi jegyzőkönyvet is, és lehetőleg készítsünk minél több fényképet a kárról. Sokszor a fotódokumentáció dönti el, hogy fizet-e a biztosító vagy sem. A jegyzőkönyvbe minél részletesebben írjuk le a történteket! Részletezzük az árukár okát, és azt is, hogy pontosan mennyi áru sérült meg.

A sofőrnek minden dokumentumot alá kell írnia, hogy azt elfogadják majd az ügyintézésnél (CMR fuvarlevél, jegyzőkönyvek stb.).

Király Viktória