A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Forintról volt szó, mégis devizában fizettek – mit lehet tenni?

Ha egy szerződésben az áll, hogy forintban kell fizetni a szolgáltatásokért, akkor csak külön megállapodással lehet ettől eltérni. Ha pedig valaki mégis devizában fizet, akkor az átváltásból eredő költségeket is állnia kell.

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy nem forintban, hanem euróban kapjuk meg a  szolgáltatásainkért járó pénzt. Egy-egy esetben ez nem okoz gondot. De elég akár két-három euróban kifizetett számla, és máris azzal szembesülünk, hogy érzékelhető veszteség ért bennünket az átváltási költségek miatt. Egy ötezer eurós számlánál például 15 forintos árfolyamkülönbségnél (350 és 335 forintos árfolyamon számolva) akár 75 ezer forintos hátrány is érhet minket. 

– A felek közötti elszámolás pénzneme a szerződés részét képezi. A megállapodás lehet forintos, devizás vagy deviza alapú is, a lényeg, hogy a számlázás és a pénzügyi teljesítés is ebben történjen meg – mondja Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna, adószakértő.

A gyakorlatban előfordul, hogy időközben változnak a feltételek, és a szerződéses megállapodáson módosítanak a felek  – akár a fizetés pénznemén is. Ha például eredetileg forintalapú teljesítésről állapodtunk meg, de a megrendelő mégis euróban fizetne, akkor ezt úgy teheti meg, ha egy kiegészítő megállapodást készítünk. Ebben kell meghatározni a fizetéskor érvényes árfolyamot is. Ezt az egyezséget nem elég szóban megkötni, mindenképpen írásban kell lefektetni a feltételeket. Erre akár egy e-mail is megfelelő lehet.

– A megállapodásban ki kell térni a költségekre, valamint az egyéb feltételekre is. A lényeg, hogy a végén a két fél egyformán értelmezze kit terhelnek az átváltási és egyéb költségek – magyarázza Böröczkyné Verebélyi Zsuzsanna.

A saját bankunk árfolyamát érdemes használni 

Az árfolyam meghatározásánál érdemes arra is figyelni, hogy ne a Magyar Nemzeti Bank középárfolyamát határozzuk meg az átváltáshoz, a bankok ugyanis ettől eltérő áron váltják a pénzt. Előnyösebb, ha azt az árfolyamot vesszük alapul, amit a számlavezető bankunk használ, így elkerülhetők a kellemetlen meglepetések.

Ha mi forintban állapodtunk meg, akkor nem a mi költségünk az átváltás

Jogi szakértők arra is felhívják a figyelmet, hogy aki el akarja kerülni a devizás teljesítést, az már a szerződésben kösse ki: csak forintban fogadja el a szolgáltatásaiért járó pénzt. Az semmiképpen nem fordulhat elő, hogy vállalkozóként mi viseljük az átváltásból eredő költségeket. A munkát ugyanis elvégeztük, így nekünk az a pénz jár, ami a szerződésben szerepel, nem pedig az átváltás költségeivel csökkentett összeg. 

Ha mégis euróban kapjuk meg az ellenértéket, akkor jogosan követelhetjük az átváltásból eredő költségeink megtérítését. A banki kivonatok csatolásával, a költségek igazolásával kérhetjük partnerünktől: fizesse ki az ebből eredő veszteségeinket.

Lőrincz Tamás

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu