A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tovább szigorította a furgonosokra vonatkozó szabályokat Franciaország: szeptembertől a 3,5 tonna alatti áruszállítók nem tarthatják napi vagy heti pihenőjüket az autóban. A szabálytalanság 1500 eurót ér, és a bírságot a munkaadónak kell kifizetnie.

A francia törvényhozás már évekkel ezelőtt megelégelte azt a mostoha bánásmódot, amellyel egyes fuvarozócégek a furgonos sofőröket sújtják. Talán ebben a körben élnek vissza legtöbben a sofőrök jogaival. A furgonosokra nem vonatkoznak az uniós vezetési és pihenőidős szabályok, s ezt a munkaadók merészen ki is használják. Senki nem ellenőrzi, hogy hány órát vezetnek egy nap, s tartanak-e közben valamennyi pihenőt. A nap végén pedig szó sincs szállodáról vagy más szállásról, marad hát az autóban alvás. Csakhogy míg a kamionok fel vannak szerelve hálófülkével, addig a furgonokban nincs semmi, legfeljebb a vezetőülésen átdobott matrac.

Franciaország az elmúlt években több lépésben szigorította a 3,5 tonna alatti áruszállítók munkáját. Német mintára előírták, hogy a furgonosoknak is regisztrálniuk kell a vezetési és pihenőidőket. Ha az autóban nincs tachográf, akkor a német „lázlaphoz“ hasonlóan, papíron kell vezetni az adatokat. Erre egy külön nyomtatványt használnak, az úgynevezett egyéni ellenőrző könyvet. Gyakorlatilag minden adatot vezetni kell kézzel, amit a menetíró rögzítene. A füzetet a belépés idejétől az ország elhagyásáig folyamatosan vezetniük kell a sofőröknek.

A 3,5 tonna alatti fuvarozók működését most még egy szigorítás nehezíti. Idén szeptembertől megtiltották, hogy a járművezetők a kabinban töltsék heti vagy napi pihenőjüket. Kivétel, ha a kabin hálóhellyel fel van szerelve – ami azért nem túl gyakori ebben a kategóriában.

A szabály megszegése esetén a francia hatóságok a munkaadót büntetik 1500 euróra, ha bebizonyosodik, hogy nem biztosított a sofőr számára megfelelő szállást a pihenő idejére. A NiT Hungary információi szerint akkor is büntetik a munkaadót, ha a sofőr nem tudja visszamenőleg igazolni a legutóbbi pihenő szabályos eltöltését. Tehát nem csak tettenérés esetén bírságolnak, hanem visszamenőleg is. A NiT Hungary szerint ugyanakkor még nem világos, hogy a visszamenőleges ellenőrzés hogyan történik, és milyen dokumentációt kérnek a sofőrtől.

A közelmúltban többször is beszámoltunk arról, hogy az úgynevezett mobilitási csomag új szabályai között megjelent a 3,5 tonna alatti áruszállítók működésének a szigorítása. A francia intézkedések nagyon hasonlóak a mobilitási csomag rendelkezéseihez, de nem azok. A furgonosokat érintő uniós szigorítások majd csak 2022-től lesznek érvényesek, akkor is csak a 2,5-3,5 tonna közötti, nemzetközi fuvarozást végző kisteherautókra. A francia hatóságok lépése ettől független.

Nagy Csaba