Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) közzétette az áruszállító járművek 2024 első negyedéves értékesítési adatait. Eszerint az Európai Unió országaiban az új furgonok értékesítése 12,6%-kal, 337 ezer darabbal nőtt. A járművek össztömegével párhuzamosan csökkent az eladott darabok száma. Míg a középnehéz teherautók eladása 5%-kal nőtt, addig a 16 tonnánál nehezebb kategóriában 5,4%-os csökkenést jelez az elemzés.
Továbbra is a dízelek a legkedveltebbek az összes járműkategóriában. Az első negyedévben eladott furgonok 84,2%-a volt dízel. A benzin üzemű kisteherautók eladása 18,8%-kal emelkedett, 24 ezernél is többet tudtak belőlük eladni, és összességében 6,1%-os részesedése van ennek a meghajtásnak. Az elektromos akkumulátorral (beleértve a plug-in hibrideket is) futó furgonok 23 ezres darabszáma ugyan 4,2%-os növekedést jelent, azonban a piaci részesedésük 0,4%-kal csökkent a tavalyi első negyedévhez képest.
Hazánkban 5.833 kisteherautót értékesítettek áprilisig, ami 14,5%-kal magasabb szám, mint egy évvel ezelőtt. Az eladott furgonok számottevő része dízel (4.500 darab), a tisztán elektromos járművekből 224-et adtak el. Az egyéb meghajtású kategóriában a tavalyi elenyésző 63 darabhoz képest 924 darabot értékesítettek – ezek jellemzően valamilyen gázmeghajtású (LPG, LNG, CNG) hidrogéncellás, esetleg etanollal hajtott járművet jelentenek.
Az európai adatokat nézve a 3,5-16 tonna közötti, középnehéz kategóriában az elektromos és a plug-in hibridek növekedése figyelhető meg. A jelentős növekedés elsősorban a németországi eladásoknak köszönhető, ott az összes eladás 73%-a ebből a meghajtásból került ki. Ám továbbra is a dízelek dominálnak, 90%-os részesedéssel. Hazánkban áprilisig 179 járműeladást regisztráltak ebben a kategóriában, ebből 14 az elektromos/plug-in hibrid.
A legnehezebb, 16 tonna feletti kategóriában összességében 5,4%-kal (4 ezerrel) kevesebb új járművet adtak el az Unióban. Az eladások legdurvábban Litvániában estek vissza, több, mint 50%-kal. Spanyolországban viszont 16,6%-kal (6.800 db) több kamiont adtak el, mint 2023 első negyedévében. Ebben a súlykategóriában az elektromosok és plug-in hibridek aránya az előző év azonos időszakához képest 61%-kal növekedett, ami 770 darabot jelent. A zöldítésben az első helyen Németország áll, ahol az idei első negyedévben 288 elektromos töltésű járművet regisztráltak. Magyarországon összesen 1.297 új, 16 t feletti járművet regisztráltak az idén, 37 db-bal kevesebbet, mint 2023 első negyedévében. Ebből 1 volt elektromos meghajtású.
Sebestyén Szabolcs