Furgonos tachográf: három évünk van a felkészülésre

A 2020-ban elfogadott mobilitási csomag alapjaiban változtatja meg a 3,5 tonna alatti járművekkel fuvarozók munkáját. Egyelőre még csak a kisebb változást érezzük – a fuvarozói engedély kötelező kiváltása a napi munkavégzésben nem hozott sok újdonságot. Három év múlva azonban a tachográf is kötelező lesz, ami miatt el kell kezdenünk a kisteherautókon dolgozó személyzet felkészítését. Három év nem hosszú idő, így nem árt megtervezni az átálláshoz szükséges lépéseket.

Jelenleg 3,5 tonna a kötelező tachográfhasználat alsó határa, de még így is előfordul, hogy kisteherautóra is használni kell a menetíró készüléket. A jogszabályi feltétel ugyanis nem a járműre, hanem a járműszerelvényre vonatkozik, így akkor is átlépjük a határt, ha egy 2,5 tonnás kisteherautóval vontatunk egy egytonnás pótkocsit. Hamarosan kiterjesztik ezt a kötelezettséget, s 2,5 tonna fölött minden kisteherautóra kötelező lesz a menetíró használata. A kötelezettség persze nemcsak a menetíró használatára vonatkozik, hanem ezzel együtt a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírások betartására is. 

Nemzetközi fuvarozóként tervezzük meg a felkészülést!

Fontos tudnunk, hogy az 561-es rendelet csak a 2,5 tonna feletti, nemzetközi szállítást vagy kabotázsműveletet végző fuvarozásra terjesztette ki a kötelezettséget Jelen ismereteink szerint tehát a csak belföldön fuvarozó teherautókra nem lesz kötelező a menetíró használata. Ezen azonban hazai előírások még módosíthatnak, hasonlóan az engedélykötelezettség kiterjesztéséhez. Az európai uniós rendelet szerint a kisfuvarozók számára előírt fuvarozói engedélyt is csak nemzetközi szállítások esetén kellett volna kiváltani, de Magyarország ezt belföldön is kötelezővé tette. Ne feltétlenül számítsunk tehát arra, hogy a csak belföldön működők megúszhatják a változást.

Fontos megértenünk azt is, hogy ebben a kérdésben nincs türelmi idő. Magyarországon megszokhattuk egy-egy új előírás bevezetésénél az örökös halogatást. Hónapokig készülünk egy változásra, ám a határidőhöz közeledve kiderül, hogy még nagyon kevesen teljesítették a feltételeket. Aztán pár nappal a határidő előtt érkezik egy hosszabbítás, vagy teljesen fel is lazítják a feltételeket. Ezek az előírások nem ilyenek, hiszen sem az elvárásokat, sem a határidőket nem a magyar kormány alakította ki. Uniós szabály, hogy 2026. július elsejétől a kisfuvarozók az 561-es rendelet hatálya alá kerülnek. Nem lesz türelmi idő és hosszabbítás. Június 30-án még senki sem kéri, elsején viszont már büntetésre számíthat az a sofőr, aki nem tartja be a feltételeket. 

A fuvarozók számára ez két területen jelent felkészülési kötelezettséget:

  • technikai 
  • és személyi téren.

Első feladat: a menetíró beépítése

A menetíró beszerzését nem érdemes az utolsó napokra hagyni, mert biztos, hogy tolongás lesz a műhelyekben. Ha autócserét tervezünk, érdemes eltolni egy vagy két évvel a váltást, s 2025-ben vagy 2026 elején majd olyan járművet vásárolni, amibe már be van építve a készülék. Ügyeljünk arra, hogy hamarosan a menetírókat is cserélni kell. A ma használatos eszközöket is le kell cserélni, legkésőbb 2025. szeptemberéig. Amikor tehát kötelező lesz a furgonos tachográfok használata, akkor már csak a legújabb, második generációs digitális eszközök lehetnek használatban. Ne essünk abba a hibába, hogy megveszünk egy régebbi típussal szerelt furgont pár hónappal korábban, aztán nekünk kell gondoskodnunk az eszköz cseréjéről is. 

A technikai felkészülés része, hogy ki kell építeni kapcsolatot egy tachográfszerelő műhellyel, ahol eszközeink kalibrálását is elvégzik (ilyen illesztésre pl. üzembe helyezéskor, javítás után vagy időszakosan 2 évente van szükség). Gondoskodnunk kell az adatok letöltéséről is – ehhez is megfelelő szakembert kell találnunk, vagy nekünk kell kiépíteni a letöltés technikai hátterét. 

Végül gondoskodnunk kell a menetíróhoz használatos kártyák beszerzéséről is. A sofőrkártya használata nélkül nem vezethet senki, a beszerzésnél viszont számolnunk kell a kártyák több hetes gyártási idejével. Sőt, lehet ez hosszabb is: a koronavírus-járvány alatt jelentős fennakadásokat okozott a gyártásban a chiphiány, így egész Európában nehezen kezelhető késések alakultak ki a kártyák gyártásában. Hasonló helyzet máskor is előfordulhat, így nem árt időben elindítani majd a folyamatot. 

Második lépés: a sofőrök felkészítése

Hosszabb időt vesz majd igénybe a személyzet felkészítése. Korántsem arról van csak szó, hogy készíttetek egy kártyát és a munka megkezdésekor bedugom a készülék nyílásába. Meg kell tanulni a készülék használatát és a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályokat is.

A készülék használatának a megtanulása az egyszerűbb. Tachográf-kezelői tanfolyamokat viszonylag olcsón és gyorsan elérhetünk. Ezek egy nap alatt is letudható rövid képzések. Az 561-es rendelet részletes előírásainak nagyon pontos elsajátítása azonban már egy hosszabb folyamat. 

A kisteherautóval dolgozó cégek egy részénél a sofőrök már rendelkezhetnek ezekkel az ismeretekkel, ha eddig is vegyes járműparkkal dolgoztak. Lesznek azonban olyan járművezetők is, akiknek eddig nem kellett ezekkel a szabályokkal találkozniuk. Aki nagyobb autót is vezet, annak rendelkeznie kell GKI-kártyával is. Aki azonban eddig csak B kategóriás jogosítvánnyal vezethető kisteherautót vitt, az még a GKI-tanfolyamon sem tanulta az 561-es rendelet előírásait. 

Legfontosabb tennivalónk tehát olyan képzést szervezni vagy olyan képzéshez csatlakozni, ahol időben felkészítik az embereinket. A szabályok be nem tartásának nagy a tétje, hiszen többszázezres büntetésekkel honorálja a hatóság a kisebb szabálysértéseket is. Ezeket a szabályokat nem lehet kicsit tudni, nem lehet nagy vonalakban emlékezni rájuk. A legkisebb részlet is számít.

A csak 3,5 tonna alatti járműveken dolgozó sofőrök számára nincs olyan kötelező tanfolyam, ahol ezeket az ismereteket megkapnák. A szükséges képzések megszervezése a munkáltató feladata lesz. A munkáltatónak igazolnia is kell tudni, hogy alkalmazottai megkapják-e a szükséges képzéseket. Fel kell készítenünk az új embert belépéskor – vagy a mi esetünkben a meglévő embereket a kötelezettség megjelenésekor. Továbbá tartanunk kell majd rendszeres, éves felkészítéseket is. Éppen ezért időben vegyük fel a kapcsolatot olyan képzőhellyel, ahová vagy be tudjuk íratni az embereinket, vagy helyben meg tudják szervezni a felkészítésüket.

Természetesen a felkészülésre van még idő, hiszen az előírásokat majd csak 2026. július 1-től kell betartanunk. Érdemes azonban az előttünk álló két évre előre tervezni, egy lehetséges menetrendet felállítani, hogy minden kötelezettséggel időben végezzünk.

Nagy Csaba

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu