A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tavaly nyáron, az uniós fuvarozási szabályok átírásakor még nagyon távolinak tűnt az a 2022-es időpont, amikor a 3,5 tonna alatti teherautóval fuvarozóknak is engedélyekkel kell már rendelkezniük. Még éppen egy évünk van, így még időben lépni tudunk, hogy határidőre teljesíteni tudjuk az új elvárásokat. Összefoglaltuk, mire van szükség, mit kell elintézni a maradék időben.

Az Európai Unió a mobilitási csomag részeként változtatta meg 2020 nyarán a fuvarozással kapcsolatos szabályokat. A furgonosokra vonatkozó előírás a legnagyobb újdonságok közé tartozik. Hiszen mindeddig ha csak 3,5 tonna alatti járművekkel fuvaroztunk, nem volt szükség hivatalos engedélyekre. Az 561-es rendelet az elmúlt 15 évben teljes mentességet biztosított erre a kategóriára. Ez véget ér. 

A módosítások után a 3,5 tonna alatti járművel fuvarozóknak ugyanazokat a feltételeket kell majd teljesíteniük, mint a nagyobb járművekkel dolgozó társaiknak. A változásokat két lépcsőben vezetik be. Az első lépés 2022 júniusától az engedélykötelezettség bevezetése lesz. A második lépcsőben, 2026-tól pedig a tachográfokat is be kell már szerelni a kisteherautókba. 

Kikre vonatkoznak a módosítások?

Nem minden 3,5 t alatti kategóriára, és nem is mindenkire vonatkoznak az új szabályok. Csak azoknak kell a feltételeket teljesíteniük, akik:

– 3,5 tonna alatti, de 2,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű járművel dolgoznak

– a járművet árufuvarozáshoz használják

– és nemzetközi fuvarozásban vesznek részt. 

Ha a jármű az adott feltételeknek megfelel, akkor teljesen mindegy, hogy személyautónak vagy teherautónak vizsgáztatták-e. Ha tehát valaki egy 2 tonnás pick-up személyautóval húz egy egytonnás utánfutót, és ezzel a szerelvénnyel nemzetközi árufuvarozást végez, akkor szüksége lesz nemzetközi fuvarozói engedélyre, négy év múlva pedig menetíróra is. 

De továbbra sem kell sem engedély, sem pedig menetíró

– belföldi szállításra, bármilyen furgonnal is végezzük (3,5 tonna alatt)

– 3,5 tonna alatti, saját számlás nemzetközi szállításra

– magáncélú használatra (például magánszemélyként bérelek egy kisteherautót, amivel külföldre költözöm).

Természetesen, ha a járművel nemzetközi és belföldi szállításokat is végzünk, akkor be kell szerezni hozzá a fuvarozói engedélyt, és be kell majd szereltetni a menetírót is. 

Mi kell az engedélyhez?

A nemzetközi fuvarozói engedély, azaz hivatalos nevén a közösségi árutovábbítási engedély kiváltásához a következők kellenek: 

– működő vállalkozás, melynek tényleges székhelye van valamelyik uniós tagállamban

– a jó hírnév követelménye

– a megfelelő pénzügyi helyzet igazolása

– a szükséges szakmai alkalmasság igazolása. 

A jó hírnév követelményét a vállalkozásnak azzal kell bizonyítania, hogy nincs adótartozása, köztartozása. A vállalkozás vezetőjének erkölcsi bizonyítványra lesz szüksége, ami azt is igazolja, hogy nem áll eltiltás alatt.

Bizonyos esetekben a vállalkozás vezetőjének és szakmai irányítójának a múltját is vizsgálják. Öt éven át nem lehet vezető vagy szakmai irányító, aki fizetésképtelenség vagy szabálytalanságok miatt megszüntetett vállalkozásoknál hasonló pozíciót töltött be.  

Többszázezres biztosíték is kell

A fuvarozói engedély megszerzéséhez igazolni kell a vállalkozás megfelelő pénzügyi helyzetét. Ezt a vállalkozások vagy letétbe helyezett készpénzzel vagy egy banki garanciavállalással szokták igazolni. Tehát vagy nyitni kell egy letéti számlát a bankban és a pénzünket ott parkoltatni, vagy fizetni kell a banknak egy díjat, amiért cserébe vállalják a vissza nem vonható garanciát. A második megoldás a gyakoribb. 

Korábban egységes volt, hogy mekkora letét meglétét kell igazolni:  az első jármű után 9 ezer eurót, minden további jármű után 5-5 ezer eurót. Az új szabályok már megkülönböztetik a kisebb járműveket használó vállalkozásokat, számukra enyhébbek a követelmények. Ha a vállalkozás kizárólag 3,5 tonna alatti teherautókkal fuvarozik, akkor alacsonyabb lesz az induló letét és a további járművek utáni díj is. Az induló összeg 9 ezer helyett csak 1.800 euró lesz, a további autókra pedig 900-900 eurót kell letétbe helyezni az engedély kiváltásához. 

Valamivel több pénzre lesz szükség, de még így is kedvezményes marad a díj, ha vegyes járműparkot üzemeltetünk. Az első autó után továbbra is letétbe kell helyezni a 9 ezer eurós összeget. A flottában használt furgonok után viszont csak 900 euró biztosítékot kell felmutatnunk. A nagyobb autókra marad az 5-5 ezer eurós biztosíték. 

El kell végezni a fuvarozói tanfolyamot

Talán az egyik legnagyobb változás az lesz, hogy el kell végezni egy fuvarozói tanfolyamot vagy fel kell venni egy tanfolyamot végzett szakembert. Ezt jelenti a szakmai alkalmasság igazolása. 

A vállalkozásnak rendelkeznie kell egy úgynevezett szakmai irányítóval. Szakmai irányító lehet maga a vállalkozó, a cég vezetője, alkalmazottja vagy egy külső, megbízott vállalkozó is. 

A szakmai irányítónak el kell végeznie egy fuvarozói vállalkozói tanfolyamot, s le kell vizsgáznia. Majd 10 év után ezt meg is kell újítani továbbképzéssel és annak a végén is egy vizsgával. A tanfolyam, jogi, gazdasági, munkaügyi ismereteket is tartalmaz az árufuvarozással, járműismerettel, vámszabályokkal kapcsolatos témák mellett. Az alaptanfolyam ma 150-170 ezer forint körül érhető el vizsgával együtt, a továbbképzés kb. 140 ezer forintba kerül. A vizsgát 2019 óta kizárólag számítógépes tesztkérdésekkel lehet letenni. A különböző felnőttképző vállalkozások folyamatosan hirdetnek ilyen képzéseket, csoportokat azonban csak elegendő jelentkezés esetén indítanak. Ezért érdemes időben jelentkezni, a vizsga nélkül ugyanis nem lehet megszerezni a fuvarozói engedélyt. A tanfolyam többnyire 90 órás. 

Az engedély kiváltása: indítsuk időben, mert 3 hónapja van a hivatalnak

A fuvarozói engedélyeket a közeledési hatóság jogutódja, az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Jármű Hatósági Főosztálya bocsátja ki, illetve a nevében eljáró illetékes kormányhivatal. Illetéket kell fizetni az engedély kiadásáért, és az egyes engedélymásolatokért is. Másolatot annyit kell beszerezni, ahány járművel dolgozunk, mert ennek ott kell lennie az autóban. 

Ügyeljünk arra is, hogy az engedély kiadására, a kérelem elbírálására a kormányhivatalnak 3 hónapos határideje van. A határidőt nem a beadás napjától számítják, hanem attól a naptól, amikor az iratok hiánytalanul beérkeznek. Ha tehát hiánypótlásra van szükség, az is hosszabbíthatja az ügyintézést. 

A tanfolyami végzettség igazolásával már a kérelem beadásakor rendelkezni kell.

Mi a teendő, ha nem készülnek el időben az iratok?

Erre egyelőre nem tudunk válaszolni. Az uniós mobilitási csomag tavaly nyáron jelent meg, akkor módosították a közös szabályokat rögzítő uniós rendeleteket. A 2022. júniusi határidőt uniós rendelet írja elő. A magyarországi jogszabályokat azonban még nem írták át ennek megfelelően. Nem tudjuk, hogy lesz-e valami könnyítés, gyorsított határidő az engedélykiadásban. Az biztos, hogy az uniós szabályokat nem írhatja felül az ország, azaz a határidő hosszabbításra nincs joga a magyar hatóságoknak. Még ha itthon nehezen is megy a furgonos engedélye kiadása, a határt átlépve akkor is kérni fogja a rendőr vagy közúti ellenőr a papírokat. 

Tachográf

A menetírók beszerelésével egyelőre nem kell foglalkozni, hiszen az csak 2026-tól lesz kötelező. Arra azonban ügyeljünk, hogy ha van a járműben menetíró, akkor annak illesztettnek és működőképesnek kell lennie (az illesztés az autóhoz hangolást jelenti, csak szakműhelyek végezhetik). A tavaly nyári jogszabály-változások ismeretében nagyon is valószínű, hogy a kisteherautó-gyártók az új járműveket már menetíróval együtt hozzák forgalomba. Így aki új autót vesz, az talán már tachográffal együtt kaphatja a kocsit. 

Nagy Csaba