A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Belföld

Változtak a NAV számlaszámai

Január elsejével több adóhatósági számlaszám is megváltozott. Van, ahol csak a számla elnevezése módosult, máshol a számlaszám is. Máshová kell utalni többek közt a szakképzési hozzájárulást, a szociális hozzájárulást és egyes bírságokat és késedelmi pótlékokat is. Az új számlaszámokat a bit.ly/NAVszámlaszámok oldalon lehet megnézni.

Közútkezelő: egyre gyakoribb, hogy autópályán tolatnak vagy megfordulnak

Tartsd az irányt! elnevezéssel közlekedésbiztonsági kampányt indított a Magyar Közút. A kampány arra hívja fel a figyelmet, hogy mit tehetünk, ha eltévesztjük az autópálya-kijáratot, és hogyan kerülhető el a baleset, ha a forgalommal szemben halad egy autó az úton. A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy ha valaki eltéveszt egy kijáratot, soha ne forduljon meg vagy tolasson vissza. Ezeken az utakon sűrűn vannak olyan csomópontok, amelyeken keresztül biztonságosan le lehet hajtani és megfordulni. Azt tanácsolják: ha valaki rossz irányban tévedt az útra, semmiképpen ne tolasson vissza a felhajtóra, ne forduljon meg. Inkább kapcsolja be a vészvillogót, húzódjon le az útról, és álljon meg. Vegyen fel láthatósági mellényt, szálljon ki az autóból és a korlát mögött várakozva hívja fel a 112-es segélyhívó számot.

Ha valaki arról értesül, hogy hozzá közel a forgalommal szemben halad egy jármű, akkor csökkentse a sebességet, növelje a követési távolságot, soroljon be a külső sávba és ne előzzön! Ha lehet, várakozzon a legközelebbi benzinkútnál vagy pihenőhelynél, amíg elmúlik a veszély – áll a közleményben.

Forrás: MTI

Alvás és munka

A munkát és az alvást nehéz összehangolni azokban a szakmákban, ahol váltott műszakokban kell dolgozni. Pedig szervezetünk 12–16 óra után „kimerül”, és alvásra lesz szükségünk. Hogy mikor következik be a fáradtság, sok mindentől függ, például, hogy mikor kezdjük a napot.

A váltott műszakokban dolgozó sofőrök különösen rosszul alszanak a rendszertelenség miatt. Az alváshiány miatt óriási mértékben növekszik mikro-alvás kockázata, amikor a test egyszerűen kikapcsol, és nem reagál.

Ezért fontos, hogy elég alvásidőt tervezzünk be, a rövid alvásszünetek nem elegendőek. Fontos a megfelelő vacsora is. Ehhez nem a legjobb választás a hatalmas adag sült krumpli vagy a zsíros pizza, ahogyan a vacsora kihagyása sem jó ötlet. A vacsoraidőt érdemes néhány órával a lefekvés előtt beiktatni. Az alkohol ugyan segít elaludni, de megakadályozza a mély és pihentető alvást. Az alkoholfogyasztás tehát az alvásminőség rovására megy.

A testmozgás, valamint a rejtvények is hasznosak, segítenek elfáradni. Közvetlenül a lefekvés előtt viszont nem jó sportolni, érdemes megfelelő levezetési időt is betervezni. A lefekvéshez kapcsolódó rituálék is segíthetnek. Ez lehet séta, esti olvasás, hangoskönyv-hallgatás vagy tévénézés. A megszokott rutin segíthet megakadályozni az alvásproblémákat.

Forrás: mkfe.hu

Külföld

Több ezer pótkocsi vonatozik Budapestről

Nyár óta több ezer pótkocsi utazott vonattal Budapestről nyugat-európai célállomásokra. A pótkocsikat a budapesti Rail Cargo Terminal – BILK-en daruval emelik a vagonokra, ahonnan 1200 kilométer után, a németországi Neuss logisztikai központjában kerülnek vissza az útra. Innen az áruk már közúton jutnak el végső helyükre. A vonatokat a Rail Cargo Hungaria korszerű mozdonyai vontatják, amelyek visszatáplálják a fékezési energiát a vasúti energiahálózatba.

Az Európai Unió 2030-ra a nagy távolságú árufuvarozásban 30 százalékra szeretné emelni a vasúti szállítás részesedését. Magyarországon az ágazat részaránya jelenleg az uniós átlag körül alakul, 20 százalék alatt marad az összes áruszállításban.

Forrás: RCH

Elkerülő út épült Szabadka körül a magyar határig

Átadták a Tompa-Kelebia határátkelőt a Belgrádba vezető autópályával összekötő utat. A Magyarországra irányuló vagy onnan érkező teherforgalomnak így már nem kell Szabadka központján áthaladni.

Forrás: MTI

Megnyílt a Moszkva – Szentpétervár autópálya

Oroszországban hivatalosan is megnyitották a Moszkva és Szentpétervár közötti  M11-es fizetős autópályát. A több mint 700 kilométert 5,5-6,5 óra alatt lehet megtenni. Az autópálya a Néva nevet kapta, és szakaszaitól függően 4, 6, 8 és 10 sávon is lehet közlekedni rajta.

A tehergépjárműveknek két kategóriában határozták meg az úthasználati díjat:

– III-as kategória: kéttengelyes teherautók és autóbuszok 2,6 m-nél nagyobb magassággal,

– IV-es kategória: 3 vagy több tengelyes teherautók és autóbuszok, 2,6 m-nél nagyobb magassággal, beleértve a III-as kategória azon járműveit, amelyeknek a pótkocsijai magasabbak 2,6 méternél.

A kilométerdíj függ a napszaktól valamint attól is, hogy OBU-val vagy szakaszjeggyel közlekedik-e a jármű. A teljes Moszkva – Szentpéntervár szakasz díja 906 rubeltől (4000 forint) 1980 rubelig (9000 forint) terjedhet.

Forrás: trans.info

Elkészült a Budapest – Pozsony – Prága autópálya

Megnyitották a forgalom előtt az M15-ös autóút országhatárhoz közeli, 2×2 sávosra bővített, mintegy 14,5 kilométeres szakaszát. Ezzel teljes lett a Budapest – Pozsony – Prága folyosó, vagyis a cseh, szlovák és magyar fővárost immár teljes hosszában autópálya köti össze. Az M15-ös út négysávos autópályaként kapcsolódik a szlovák D2-es autópályához.

Forrás: Mkfe.hu

Dánia szigorítja a büntetéseket a rossz fékekért és a sima abroncsokért 

Dánia megemelte a rossz fékekért, abroncsokért járó bírságokat. Eddig egy ilyen szabálysértésért 1.000 dán koronára (kb. 44.000 forintra) büntették a járművezetőt, és 1.000 és 3.000 dán korona közötti összegre a fuvarozó vállalkozást (44.000 – 132.000 forint). 2020. január 1-től a fuvarozók bírságának felső határa 10.000 dán koronára emelkedik (kb. 440.000 forint). A járművezetőt pedig 5.000 koronás bírsággal sújtják (kb. 220.000 forint). Amennyiben a járművezető és a jármű tulajdonosa ugyanaz a személy, csak egy bírságot szabnak ki.

Ha a járművezető újból hasonló szabálysértést követ el, a bírság 10.000 dán koronára nő (kb. 440.000 forint), majd 15.000 dán koronára (660.000 forint). Ilyenkor a fuvarozónak is mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, a büntetés 20.000 és 30.000 korona a második és a harmadik elkövetés esetén (880.000 és 1.320.000 forint).

Forrás: trans.info / politi.dk

Változás a francia minimálbérben

  1. január 1-jétől emelkedik a francia minimálbér. Változás a 2019-es évhez képest, hogy az új francia kollektív szerződés a nemzetközi fuvarozást végző, 3,5 t feletti járművet vezető sofőröket a 7.  csoportba sorolja (150M koefficiens). Ide eddig csak a felsőfokú szakképzettséggel rendelkező sofőrök tartoztak. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy franciaországi szállításkor sofőrünknek:
  • 10,15 eurót fizetünk óránként, ha 3,5 tonnás vagy kisebb járművet vezet,
  • 10,21 eurót fizetünk óránként, ha 3,5 tonnánál nagyobb járművet.

Részletesen tájékozódhat a francia kiküldetési szabályokról és bérekről ezen az oldalon: bit.ly/Frberek2020

Januártól többet fizetünk Ausztriában is a sofőrnek

Januártól módosul az osztrák általános fuvarozói kollektív szerződés. Ez a szerződés azokra a fuvarozó vállalkozásokra vonatkozik, amelyek 3,5 t feletti teherautókkal szállítanak Ausztriába, vagy azokkal is.  

A leggyakrabban használt tehergépjármű kategóriákban  a kötelező legkisebb bér 2020-ban: 

3,5 tonna feletti, legfeljebb 3 tengelyes tehergépkocsit vezetők bére

Munkahelyen töltött idő Órabér Hetibér   Havibér
5 évig 9,42 € 376,80 € 1.629,66 €
5 évtől 10 évig 9,66 € 386,40 € 1.629,66 €
10 évtől 15 évig 9,89 € 395,60 € 1.710,97 €
15 évtől 20 évig 10,19 € 407,60 € 1.762,87 €
több mint 20 év 10,42 € 416,80 € 1.802,66 €

 

Pótkocsis vagy nyerges szerelvények, önjáró munkagépek vezetői

Munkahelyen töltött idő Órabér Hetibér   Havibér
5 évig 9,66 € 386,40 € 1.671,18 €
5-től 10 évig 9,89 € 365,60 € 1.710,97 €
10-től 15 évig 10,19 € 407,60 € 1.762,87 €
15-től 20 évig 10,42 € 416,80 € 1.802,66 €
több mint 20 év 10,66 € 426,40 € 1.844,18 €

Az eredeti osztrák kollektív szerződést elérheti itt: bit.ly/Atberek2020

A‌ kizárólag 3,5 tonna alatti járművekkel fuvarozóknak ‌a kisteherautós‌ ‌kollektív‌ ‌szerződést‌ kell alkalmazni.                          Ez a  szerződés várhatólag 2020‌ január közepén fog megújulni.