Belföld
Felújították a 87-es utat Kőszegnél
Befejeződött a 87-es út Kőszeget és az ausztriai Rőtfalvát (Rattersdorf) összekötő szakaszának építése. A magyar oldalon 625 méteren új nyomvonalon épült az út, 200 méteren pedig a meglévő 87-es utat újították fel. Elkészült a régi határra vezető 8723-as új út is. Ezzel tehermentesül a szűk keresztmetszetű kőszegi határállomás és Rőtfalva belterületi szakasza. A beruházás részeként kialakítottak a határon egy ellenőrző helyet is, amely a járművek ellenőrzésére, visszafordítására is alkalmas. A kivitelezés mintegy 1,5 milliárd forintból valósult meg. A beruházás a Zsirát az ausztriai Locsmánddal (Lutzmannsburg) összekötő út felújításával közös Interreg pályázat részeként nyert támogatást.
Forrás: MTI
Változik az Online Számla rendszer
Az Online Számla rendszerben megszűnik az új adózók és felhasználók eddigi regisztrációja, ezért a webes felület fejlécéről lekerül a „Regisztráció” gomb. A jövőben a „Bejelentkezés” gombra kattintva, a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül, az ügyfélkapus belépési adatokkal lehet bejelentkezni. Annak az elsődleges felhasználónak, aki több adózó nevében is eljár, de egy felhasználónéven regisztrálta az adózókat az Online Számla rendszerbe, azaz ugyanazt az egy felhasználónevet használta, nincs tennivalója. Annak, aki korábban eltérő felhasználóneveken regisztrálta az adózókat, azaz több felhasználóneve is van, az első bejelentkezéskor ismét el kell fogadnia az adatkezelési tájékoztatót és meg kell adnia a kapcsolattartási adatokat. Az Online Számlázó mobilalkalmazásnak is készül az új verziója. Itt majd ismét párosítani kell mobilkészüléküket az Online Számlázó program webes felületével, amihez egy mobiljelszót kell megadni.
Forrás: NAV
Hűségpontokat kapnak a szabályosan közlekedők
Augusztus első napjaiban indult az Országos Balesetmegelőzési Bizottság OBBPoint elnevezésű applikációja, amely a világon az első sebességalapon működő hűségpontrendszer. Az alkalmazás felhasználói akkor kapnak pontokat, ha a sebességhatárokat betartva, szabályosan közlekednek. A gyűjtött jutalompontokat a későbbiekben különböző üzletekben és szolgáltatóknál lehet majd beváltani kedvezményekre, ajándéktárgyakra. Az OBBPoint figyeli azoknak a járműveknek a sebességét, amikben bekapcsolták az alkalmazást, és ha az útszakaszon a sofőr nem lépte túl az érvényes sebességhatárt, akkor jutalompontokat jegyez fel a program a használónak. A szoftver a helykoordináták alapján tudja, hogy az adott útvonalra milyen sebességhatárok vonatkoznak, és kellően naprakész ahhoz, hogy az időszakos korlátozásokat is azonosítsa. Nem tekinti szabálysértésnek, ha valaki rövid ideig (például egy előzéshez) túllépi a megengedett sebességet, ha a manőver befejezése után a sofőr visszalassít a megengedett sebességhatárra. Az OBBPoint alkalmazással nemcsak a felnőttek gyűjthetnek pontokat, hanem az autóban utazó gyerekek vagy a sofőr mellett utazó másik felnőtt is, mert egy autón belül két telefonon futtatható. Az alkalmazás gyerek változatában különböző rendőrfigurák, például közlekedési rendőrök, kommandósok, nyomozók állíthatók össze, öltöztethetők, és speciális eszközökkel szerelhetők fel, attól függően, hogy hány pontot sikerült gyűjteni. Az OBBPoint hamarosan szabadon letölthető lesz Android és IOS-változatban is, a letöltéshez regisztrációra lesz szükség. Az applikáció és a mögötte futó program nem hitelesített sebességmérő eszköz, és nem alkalmas a gépjármű és a gépjárművezető beazonosítására. Az OBBPoint bármikor ki- és bekapcsolható.
Forrás: police.hu
Szarvasveszély az utakon
Augusztus végétől novemberig tart a szarvasbőgés időszaka. Ilyenkor különösen az erdős, ligetes szakaszokon számítanunk kell a szarvasok megjelenésére az úttesten. Járművünk épségét és az állatok életét is megvédhetjük, ha az erdős, mezős tájakon mérsékeljük a sebességet. Ha állatot észlelünk, lassítsunk mert a vadak viselkedése kiszámíthatatlan. Az ütközést elsősorban fékezéssel, dudálással érdemes elkerülni, a hirtelen irányváltoztatás súlyosabb következményekkel járhat. Fának csapódhatunk, vagy akár fel is borulhatunk.
Forrás: kreszváltozás.hu
Külföld
Szlovéniában kiterjesztik a teherautók előzési tilalmát az összes autópályára
“A Sentilj és Koper közötti autópályaszakaszon a 7,5 tonna fölötti teherautók számára bevezetett előzési tilalom olyan jó eredményeket hozott, hogy 2021. november 1-től a teherautók előzési tilalmát az egész autópálya-hálózaton alkalmazzuk “ – jelentette be Jernej Vrtovec infrastruktúráért felelős miniszter a Twitteren. A teherautók előzési tilalma január 15. óta van érvényben a legforgalmasabb A1 -es autópályán a nappali időszakban (reggel 6 és este 6 között). A szabálysértés esetében a bírság 300 euró lehet.
Forrás: trans.info
Norvégia 17,8 euróra emeli a kamionosok órabér-minimumát
A Norvég Tehergépkocsi-tulajdonosok Szövetsége (NLF) emlékeztetett, hogy a Norvégiában dolgozó kamionsofőrök órabér-minimumát 185,50 NOK-ra emelték (kb. 17,8 €). Norvégiában nincs általános minimálbér. Egyes ágazatokban azonban bevezették azt, hogy a külföldi munkavállalók ne kapjanak rosszabb bért és munkakörülményeket, mint a norvégok. Ez vonatkozik többek között a kamionsofőrökre is. Azoknak az alkalmazottaknak, akik 3,5 tonnát meghaladó tömegű járművekkel szállítanak árut, most legalább 185,50 NOK / óra, azaz 17,8 eurót kell kapniuk (korábban 175,95 NOK óránként, azaz 16,9 eurót). A minimálbér a Norvégián kívül székhellyel rendelkező vállalatok munkavállalóira is vonatkozik, ha a szállítást kiküldött munkavállaló végzi (kabotázs vagy kombinált szállítás).
Forrás: trans.info
Tenger nélkül is jelentős mennyiségű áru érkezik konténerekben az országba
Majd 20 százalékkal nőtt a Magyarországra tengeri fuvarozással érkező konténeres áruforgalom 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) elemzése szerint a forgalom 64 százaléka import volt, az áruk főként a Távol-Keletről, a dél-európai kikötőkön keresztül érkeztek Magyarországra – elsősorban nyersanyagok a feldolgozóiparba. A késztermékek már többnyire közúton, kisebb részt vasúton hagyják el az országot. 2020-ban déli irányból tizenegyszer annyi áru érkezett, mint északról, 2021 első felében ez az arány hétszeres különbségre mérséklődött, köszönhetően az észak felől érkező importáruk 78 százalékos növekedésének.
A Magyarországról a tengeri forgalomba távozó export nagyjából kiegyenlített északi és déli irányban, de jelentős változásokat mutat a korábbi évhez képest. Miközben a déli irányú magyar exportforgalom csak kis mértékben emelkedett, addig az északi irányú export markánsan, 66 százalékkal nőtt.
A tengeri szállítási problémák és a fuvardíjak drasztikus emelkedése miatt a korábban drágább interkontinentális vasúti fuvarozás iránt is megnőtt a kereslet. A vasúti díjak is jelentősen emelkedtek (pl. Shanghai-Budapest, 40’-s HQ konténer, vasúti fuvardíja 2019 novemberében még 3.500 amerikai dollár volt, ez 2021 júliusára 15.500 dollárra emelkedett). De a tengeri szállítás jelentősebb drágulása miatt mostanra a két fuvarozási mód díjai kiegyenlítődtek. A vasúti fuvarozás iránti növekvő igény azt mutatja, hogy az Ázsiából Európába érkező árukat kezelő lengyel és fehérorosz terminálok már nem képesek kiszolgálni a forgalmat. A malaszewiczei vasúti átrakó maximális kapacitásának határán működik, gyakori a 6-10 napos várakozás és a torlódások az Ázsiából érkező szerelvények esetében. Az Európa és Ázsia közötti vasúti forgalomban jelentős enyhítést hozhat jövő évtől a magyarországi Fényeslitkén épülő East-West Gate intermodális vasúti terminál, ami egyben Magyarországot is aktívan bekapcsolja a két kontinens közötti vasúti áruforgalomba.
Forrás: mlszksz.hu
Emelkedik az orosz útdíj
Az orosz Platon útdíjrendszer használati díja 2,44 rubelre emelkedik. A jelenlegi díj 2,34 rubel kilométerenként. A díjemelkedés várhatóan 2022. január közepétől lesz érvényben.
Forrás: Nit Hungary
Tirol: felújítási munkák a Brenner autópályán
2021. szeptember 20-24. között felújítási munkálatokat végeznek az A 13-as Brenner autópályán. Nagy forgalmi késésekre, blokkosított áteresztésre és forgalmi dugókra kell számítani!
Forrás:traktuell.at
Összeállította: Dobó Csaba