A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Belföld

KSH: nőtt a szállítási teljesítmény a második negyedévben

Idén a második negyedévben az áru- és személyszállítás teljesítménye egyaránt nőtt a tavalyihoz képest, a járvány előtti szinttől viszont, különösen a személyszállítás elmaradt. Az áruszállítás teljesítménye 8,8 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva, ezen belül a közúti áruszállítás 20 százalékkal nőtt. De az áruszállítás teljesítménye még így is 11 százalékkal elmaradt a 2019. második negyedévitől. A második negyedévben a nemzetközi közúti áruszállítás teljesítménye 27 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 5,4 milliárd árutonna-kilométerre, a szállított áruk mennyisége 25 százalékkal 8,9 millió tonnára emelkedett. A két évvel korábbitól a teljesítmény 11 százalékkal, a szállított áru tömege 6,2 százalékkal maradt el.

Forrás: MTI

Magyar exportvonatok mennek Kínába

Megkezdődött a magyar ipari termékek vasúti expressz fuvarozása Budapestről Záhonyon keresztül Kínába, a Rail Cargo Operator és a Rail Cargo Hungaria együttműködésben. A járat 15-20 nap alatt éri el úticélját, Hszian ipari körzetet. A rakományok főleg Magyarországon gyártott elektrotechnikai berendezésekből, gép- és autó alkatrészekből, háztartási és informatikai berendezésekből, valamint sporteszközökből és vágószerszámokból állnak. A Rail Cargo Group 2020 augusztusa óta hetente közlekedtet importvonatokat Kínából Magyarországra. 2019-hez képest a Záhonyon keresztül szállított árumennyiség 2021-re meghúszszorozódott, a vonatok ez év augusztusáig több mint 7000 egységkonténert fuvaroztak.

Forrás: MTI

Letették a mohácsi országos közforgalmú kikötő alapkövét

Csaknem nyolcmilliárd forintból létesül új országos közforgalmú kikötő Mohácson. A várhatóan 2023 végére elkészülő beruházás célja, hogy kielégítse a térségben jelentkező áruforgalmi igényeket és vonzó, versenyképes logisztikai szolgáltatást nyújtson a régió vállalkozásainak. A fejlesztés részeként megépítik a kikötő fogadó és üzemviteli épületét, egy több mint 300 méternyi partfalat létesítenek, három hajóállást alakítanak ki, valamint a kikötő bő 2,5 hektáros területén konténerek tárolására szolgáló burkolt szabadtéri tárolót, emelő- és szállítóberendezéseket létesítenek. Átépítik a közúti csomópontot is és korszerűsítik a meglévő vasúti vágányokat.

Forrás: MTI

A Telekom bejelentette: lekapcsolja a 3G-t

A Magyar Telekom 2022 második félévétől nem tartja fent tovább 3G hálózatát. A 3G lekapcsolása mellett szóló döntésben környezetvédelmi, energiatakarékossági szempontok is érvényesülnek. A lekapcsolást követően a hangforgalmat a 2G és 4G hálózatok veszik át, az adatforgalmat pedig a 4G hálózat fogja kiszolgálni. Magyarországon a teljes mobilnet-forgalom 95 százaléka már jelenleg is 4G/LTE hálózaton történik. Aki a lekapcsolásig nem szerez magának legalább 4G-képes telefont, az nemigen fog mobillal internetezni. De puszta beszélgetésre jó lesz a 2G-hálózat is, amely még sok évig működni fog idehaza is. Forrás:

MTI/HVG

Mi az a „vízen futás” és hogyan előzhetjük meg?

Gyakran tapasztaljuk, hogy nagy esőzések után összefüggő vízréteg vagy vízátfolyás is kialakulhat. Ez a vízréteg kellően nagy sebességnél meg tudja akadályozni, hogy az abroncsok az úttesthez tapadjanak. Ilyenkor az abroncsok már nem képesek kellő mennyiségű vizet kiszorítani, és létrejön az aquaplaning, más néven  „vízen futás” vagy „vízre felfutás” jelensége. Ez az egyik legveszélyesebb helyzet, ami vezetés közben kialakulhat, mivel lehetetlenné teszi a kormányzást. Vizes útburkolaton, túlságosan nagy sebességnél, vagy a nem megfelelő mintázati mélységgel rendelkező abroncsok használatakor következik be. 

Az abroncsok profilmélysége befolyásolja az aquaplaning-küszöb értékét. Minél nagyobb a profilmélység, annál magasabb sebesség mellett fog felúszni. Ezért fontos, hogy mindig megfelelő méretű, minőségű, állapotú, profilmélységű abroncsokkal közlekedjünk. Az abroncsokat rendszeresen ellenőrizzük, a légnyomást is legalább kéthetente, különösen hosszabb út előtt. A szelepsapkákat mindig helyezzük vissza, ha hiányoznak, akkor pótoljuk! Ha túl nagynak érezzük a nyomást, akkor se eresszünk ki levegőt, amíg az abroncs meleg. A légnyomást mindig hidegen mérjük, és állítsuk. A legjobb, amit tehetünk esős időben, hogy okosan választjuk meg a sebességünket. Hiszen még a legideálisabb esetben is, mikor új, és kiváló vizes tulajdonságokkal rendelkező abroncsokon futunk – bekövetkezhet az a vízmélység és sebesség együttállás, ami már meghaladja a gumik fizikai korlátait.

Az aquaplaningnek vannak figyelmeztető jelei:

– a sárvédő felől érkező hangos zaj

– túlságosan sima kormányzás

–  az ESP jelzőfénye elkezd villogni.

– a fordulatszám felpörög, de az autó sebessége eközben nem nő, ami a nem megfelelő tapadást jelzi.

 Mit tehetünk sofőrként, ha bekövetkezik az aquaplaning?

Ne bízzunk vakon az ESP és ABS segédrendszerekben, mert ezek csak akkor működnek megfelelően, amikor még van tapadás!

Kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat! Ne így akarjunk korrigálni, a kormánykereket pedig két kézzel fogjuk meg.

Mérsékeljük a sebességünket, de óvakodjunk a hirtelen fékezéstől is, csak finoman lassítsunk!

Lépjünk rá a kuplungra!

Erősen vizes úton kerüljük a tempomat használatát, mert ez – magas vízbe futva – akár automatikusan is kikapcsolhat, hirtelen gázelvételt eredményezve.

Forrás: Hungarokamion

Külföld

Útdíj-visszatérítés jár a német fuvarok után

Németországban 2021. október 1-jétől csökken az útdíj. A tehergépjárművek üzembentartói a 2020. október 28. és 2021. szeptember 30. közötti időszakban megfizetett úthasználati díjra visszatérítést igényelhetnek. Az Európai Bíróság (EB) ugyanis jogtalannak ítélte Németország azon gyakorlatát, hogy a közlekedésrendészeti költségeket beszámították az útdíj infrastrukturális költségeibe. Németország frissítette útdíjszámítási módját és csökkentette a nehéz-tehergépjárművek úthasználati díját. A visszatérítések összege az alábbiak szerint kalkulálható:

– 7,5 t és 12 t megengedett legnagyobb össztömeg között: 1,5 cent/km,

– 12 t és 18 t megengedett legnagyobb össztömeg között: 0,3 cent/km,

– 18 t megengedett legnagyobb össztömeg felett, legfeljebb 3 tengellyel: 0,5 cent/km,

– 18 t megengedett legnagyobb össztömeg felett, 4 vagy több tengellyel: 0,5 cent/km.

A visszaigényléshez nincs más tennivalónk, mint kigyűjteni a Toll-Collect vagy az EEMD szolgáltató havi útdíjnyilatkozatait, elszámolásait. A visszaigénylési kérelmeket 2021 októberétől lehet benyújtani. A visszaigénylés módjáról és az ehhez használható informatikai felületről a BAG honlapján lesz majd elérhető tájékoztatás

Forrás: Nit Hungary 

Duplázódott a gyorshajtók büntetése Ausztriában

Szeptember 1-jétől Ausztria több mint kétszeresére emelte a gyorshajtásért járó bírságot: a maximális bírság akár 5.000 euró is lehet a korábbi 2.180  helyett. Azokat, akik óránként több mint 30 kilométerrel haladják meg a megengedett sebességet, a korábbi 70 helyett akár 150 eurós pénzbírsággal sújthatják. Azok, akik lakott területen óránként több mint 40 kilométerrel gyorsabban, vagy városon kívül 50 km/órával gyorsabban haladnak, mint lehetne, 150 euró helyett akár 300 euró bírsággal is sújthatják. A maximális 5.000 eurós büntetéstől csak a visszaeső elkövetőknek kell tartani, és nekik is a különösen súlyos esetekben. A bírságok drágulásától azt várják Ausztriában, hogy javítani fogja a biztonságot.

Forrás: trans.info

Komoly útdíj-kedvezményt kapnak a null-kibocsátású teherautók Ausztriában

Szeptember 1-jétől 50 százalékról 75 százalékra emelkedik az autópályadíj kedvezménye az elektromos vagy tisztán hidrogén üzemanyagcellás meghajtással rendelkező járműveknek. Ez azt jelenti, hogy a 3,5 tonnát meghaladó kibocsátásmentes teherautóknak és buszoknak csak a legmagasabb EURO osztályú tarifa negyedét kell fizetniük. Például egy 4 tengelyes elektromos járműnek  nappal 0,10430 eurót kell fizetni, szemben a EURO VI-os társával, aki 0,14702 eurót ró le kilométerenként. A döntéssel az osztrák kormány arra szeretné ösztönözni az áruszállítással foglalkozó vállalkozásokat, hogy új jármű vásárlásakor a kibocsátásmentes mellett döntsenek.

Forrás: trans.info

Csökkent a teherautók parkolási ideje Szlovéniában

A 3,5 tonna össztömeg feletti járművekkel az eddigi 90 óra helyett már csak 25 órát várakozhatunk a szlovén autópályák vagy gyorsforgalmi utak menti parkolókban. Ennél hosszabb ideig csak akkor lehet maradni, ha egy 25 óránál hosszabb közlekedési korlátozásba fut bele a sofőr, ez esetben megengedett a hosszabb várakozási idő. A parkolási szabály megsértése esetén 300 eurós bírságot szabhatnak ki a sofőrre és 1.000 eurót a vállalkozásra. A parkolás kezdetének dátumát és idejét változatlanul a szélvédő belső oldalán jól látható módon fel kell tüntetni. Ennek elmulasztásáért 150 euró bírsággal sújtható a sofőr. Leakasztott pótkocsik parkoltatása az autópályák és gyorsforgalmi utak parkolóiban továbbra is tilos.

Forrás MKFE

Közzétették, hogy jövőre mikor lesz szakaszos átengedés Tirolban 

Az osztrák A12-es autópályán az elmúlt két év gyakorlatához hasonlóan 2022-ben is számos olyan kijelölt nap lesz, amikor szakaszosan engedik majd a pályára a 7,5 tonnánál nagyobb kamionokat. A jövő év első felében 21 ilyen nap lesz. A szakaszos áteresztés lényege, hogy Kufsteinnél a kamionokat időszakokra bontott egységekben eresztik tovább a hatóságok. A szakaszolást már automata rendszer végzi, mely körülbelül 12 másodpercenként kinyitja és leereszti a sorompót. Óránként 300 kamion haladhat át az ellenőrző ponton. A 2022. év első felében kijelölt napokat ezen a linken is megtalálja: bit.ly/tirol_kamionszakaszolas, valamint havonként tájékozódhat róla forgalomkorlátozások rovatunkban.

Forrás: MKFE