Furgonozni olyan volt az elmúlt évtizedben, mintha a Vadnyugaton élnénk. Nem kell engedély, nincs tachográf, nem korlátozták, hogy a sofőr mennyi ideig vezetheti pihenő nélkül a kocsit. A vadnyugati korszaknak hamarosan vége: 2026-tól a 2,5 tonna feletti kisáruszállítóknak ugyanazokat a szabályokat kell betartaniuk, mint a nagyoknak, ha nemzetköziben fuvaroznak.
A fuvarozó vállalkozásokra vonatkozó uniós rendelkezések eddig nem vonatkoztak a 3,5 tonna alatti járművel dolgozó vállalkozásokra. Csakhogy egyre növekszik az ilyen járművek és szerelvények szerepe a nemzetközi árufuvarozásban. Ennek hatására egyes államok saját szabályokat vezettek be erre a kategóriára – példa erre a Németországban használandó „lázlap“, vagy a Franciaországban használatos könyvecske. Így hiába nem tartoznak a furgonosok az 561-es rendelet hatálya alá, Németország hasonló szabályok betartását várja el tőlük, mint a 40 tonnát mozgató kamionsofőröktől.
Hogy az egyes országok gyakorlata között ne legyen eltérés, az EU egységesen fogja szabályozni a 3,5 tonna alatti fuvarozókra vonatkozó követelményeket. Ezek a szabályok is az úgynevezett mobilitási csomagba kerültek bele, amit 3 év előkészület után fogadott el idén júliusban az Európai Unió.
Csak a nemzetközi szállításra vonatkozik
A furgonos szállítókra egységes szabályt alkotni azért nehéz feladat, mert ez a kategória nem egységes. Könnyen belenyúlhatunk vele a privát felhasználók világába is, hiszen nagyon sok ilyen jármű magánszemélyek üzemeltetésében működik, magáncélokra használják őket. Az EU ezért úgy határozta meg az érintett kategóriát, hogy a rendelkezések a következő járművekre és az őket üzemeltető vállalkozásokra lesznek érvényesek:
– 3,5 tonna alatti, de 2,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű jármű, amelyet
– árufuvarozásra használnak és
– nemzetközi fuvarozásban vesz részt.
Tehát NEM tartozik a jövőben sem az 561-es sem a 1071-es rendelet hatálya alá a 3,5 tonna alatti furgon, ha azt
– magánszemély saját céljaira használja
– bármilyen vállalkozás bármilyen célra, de belföldi szállításban használja
– bármilyen vállalkozás nem bérfuvarozásra, hanem saját céljaira használja
– személyszállításra használják.
A furgonos teherszállítókat érintő változás részben az eddigi szabályok kiterjesztését jelenti, de lesznek kifejezetten erre a kategóriára érvényes, új előírások is. Például ha fuvarozóként kizárólag 2,5-3,5 tonna közötti járművekkel dolgozunk, akkor fuvarozói engedélyt kell majd kiváltani, amihez egy kisebb összegű vagyoni biztosítékot is le kell tenni.
2022-től fuvarozói engedély kell a nemzetközi szállításhoz
A rendelet hatályba lépésétől számított 21 hónap múlva a nemzetközi szállítást végző kisteherautós vállalkozóknak fuvarozói engedélyt kell szerezniük (2022-től). Ha a vállalkozás kizárólag 3,5 tonna alatti járművekkel dolgozik, akkor ezt a fuvarozói engedélyben is jelezni fogják, a különleges megjegyzések rovatába írják be a „≤ 3,5 t“ jelölést. Azaz az ilyen vállalkozásnak csak a 3,5 tonna alatti járművekre szól majd az engedélye.
Pénzügyi biztosíték: ha csak kisteherautóval dolgozunk, kevesebb
A fuvarozói engedély megszerzéséhez bizonyítani kell a vállalkozás megfelelő pénzügyi helyzetét. A 3,5 tonnánál nagyobb járművekkel fuvarozóknak ez az első jármű után 9 ezer euró, minden további jármű után 5-5 ezer euró pénzügyi biztosíték igazolását jelenti. Ha kis és nagy járműveket is használunk, akkor az első autó után letétbe helyezendő 9 ezer eurós összeg változatlan marad. A 3,5 tonna alatti járművek után azonban nem 5 ezer, hanem csupán 900 euró kötelező biztosítékot kell felmutatnunk.
Ha kizárólag 3,5 tonna alatti teherautókkal dolgozunk, akkor az induló letét összege alacsonyabb lesz: 9 ezer helyett csak 1.800 euró meglétét kell bizonyítanunk. A további autókra 900-900 eurót kell letétbe helyeznünk.
Vezetési és pihenőidők: csak 2026 második felétől kell betartani
A vezetési és pihenőidőkre vonatkozó általános szabályok betartására kisáruszállítóként több év haladékot kaptunk: az 561-es rendelet előírásait a 2,5 tonnát meghaladó járművek sofőrjeinek 2026. július elsejétől kell betartani. Figyelem! Ahogy korábban írtuk, csak akkor vonatkozik ránk a rendelet, ha a nemzetközi szállítás bérmunkában vagy díjazás ellenében történik. Tehát az előírások nem vonatkoznak a belföldi, a saját számlás és a magáncélú szállításokra sem.
Tachográf
A tachográf használatára való kötelezettséget az 561-es rendelet állapítja meg. A 3,5 tonna alatti, nemzetközi áruszállítást végző furgonokba 2026. július elsejéig kell a menetírókat beszereltetni.
Összefoglalva: a kisáruszállítókra vonatkozó új előírások különböző időpontokban lépnek majd életbe. A fuvarozói engedélyt a piacra lépés feltételeiről szóló új rendelet hatályba lépése után 21 hónappal kell megszerezni (ez 2022 tavasz). A vezetési és pihenőidőkre vonatkozó előírások betartása pedig 2026. július elsejétől lesz kötelező.
A fuvarozói engedélyre valamint a vezetési- és pihenőidők kötelezettsége alól továbbra is felmentést kapnak a 2,5 tonna alatti járművel fuvarozók, valamint a 3,5 t alatti járművekkel kizárólag belföldi fuvarozást végzők. Számukra nem változik semmilyen előírás.
Nagy Csaba