A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Tavasszal egyik pillanatról a másikra megváltozott a fuvarozók helyzete nemcsak itthon, de Európa-szerte. A koronavírus miatt hatalmasat csökkent a kereslet. A fuvardíjak lezuhantak, kevesebb lett a szállítmány a visszaútra. Nem segített a helyzeten az üzemanyagárak gyors változása sem. Most, fél év járványhelyzet után újrarendeződni látszik a piac.

Őszre magához tért az európai fuvarpiac, több az áru, mint a raktér

A TIMOCOM fuvarpiaci barométer adatai alapján Európában év elején kiegyenlített volt a fuvarpiac. Csaknem ugyanannyi szállítandó áru volt, mint szabad raktér. Áprilisban aztán jött a mélypont: dupla annyi lett a szabad fuvarozói kapacitás, mint a szállításra váró áru. Ez nem tett jót a fuvardíjaknak. Ha túl sok a felesleges kapacitás, akkor az egymással versengő fuvarozók letörik az árakat, és fillérekért vállalják el a szállításokat. Ehhez még hozzájött az olcsó üzemanyagár. A fuvardíjak sokszor az önköltségi ár alá csökkentek. A járművek egy része pedig közel két hónapig állásra kényszerült.

Nyáron  visszatért az élet az európai fuvarpiacra. A szállítandó áruk mennyisége június óta folyamatosan növekszik, s szeptemberre az áru-raktér arány európai szinten már elérte a 65:35-öt. Azaz jelenleg majdnem kétszer annyi árut kell szállítani, mint amennyi szabad fuvarozó van. Ez az arány már megegyezik a 2019-es szeptemberi adatokkal.

A mostani fuvarozóhiány kitarthat év végéig. Az európai gazdaság éledezik, bár még nem tért vissza a járvány előtti szintre. A fuvarkapacitás hiányát a járvány miatt lecsökkent kamionpark és a kissé emelkedő ipari termelés okozza. Ez lehetőséget teremt az európai fuvarozóknak, hogy árat emeljenek, és feltöltsék a kiürült kasszát.

Belföldi fuvarozás: őszre egy pillanatra kiegyenlítődött a piac, de most újra túlkínálat van

A fuvarpiaci barométer a belföldi szállításoknál márciusban 29:71-es arányt mutatott, amit április-májusban 10:90 arányos mélyrepülés követett. Gyakorlatilag nem volt mit szállítani itthon. Júniustól aztán szépen lassan elkezdett növekedni a fuvarmegbízások száma, s szeptemberre a piac elérte az optimálisnak mondható 49:51 arányt. Azaz csaknem ugyanannyi volt az üres autó, mint a szállítandó áru. Októberben viszont ismét csökkenést mutattak az adatok, de így volt ez tavaly is. Október közepén 32:68 volt az arányszám, ami megegyezik a tavaly ilyenkori adatokkal. Kevés az áru és túl sok a fuvarozó, ha hihetünk a számoknak. Mivel kevés a megbízás és sok az üres fuvar, kétséges, hogy a belföldi fuvarozók is tudják-e emelni a fuvardíjakat.

A hazai behozatalra és kivitelre háromszor annyi autó van, mint megbízás

A Magyarországról induló vagy Magyarországra tartó fuvaroknál pont az ellentéte látszik annak, ami az európai piacon megfigyelhető. Az EU-HU aránya 27:73, a HU-EU viszonylat 22:78. Ez rendkívül erős fuvarozói túlkínálatot mutat, még akkor is, ha látszik, hogy a szállítandó áruk mennyisége júniustól folyamatosan növekszik, és a jelenlegi számok “már” a márciusi szinten vannak. HU-EU viszonylatban az elmúlt év őszén is hasonlóan alakult a piac, de EU-HU viszonylatban a számok elmaradnak a tavalyi és tavalyelőtti ősz arányaitól is.

Németországban és Ausztriában is kevés a belföldi fuvarozó 

Németországban júniustól a 44:56 arány jellemezte a belföldi fuvarozást. Azaz közel ugyanannyi áru várt szállításra, ahány szabad fuvarkapacitás volt. Ez az arány szeptemberre megborult, jelenleg két és félszer annyi szállítandó áru van, mint üres autó. 2019-ben ugyanezzel a problémával álltak szemben a németek, 2020 őszén pedig 85:15 volt a DE-DE arány.

Ausztriában júniusban több mint kétszer annyi volt a szabad fuvarkapacitás, mint amennyi árut lehetett szállítani. Majd folyamatosan nőtt a szállítmányozási igény és szeptemberre kiegyenlítődött a belföldi fuvarpiac. Azóta tovább nőtt a szállítandó áruk mennyisége, s ma már fele annyi szabad osztrák fuvarozó van, mint amennyi árut el kéne vinni. (69:31)

Király Viktória

 

Cikkünket teljes terjedelmében a Fuvarlevél 2020. novemberi számában olvashatják.