Egész Európában kezd hiánycikké válni a korszerű dízeles járművek működtetéséhez nélkülözhetetlen adalék, az AdBlue. A MOL már be is jelentette, hogy korlátozza a vásárolható mennyiséget. A hiány egyik fő oka, hogy a túl magas energiaárak miatt a gyártók elkezdték visszafogni a termelésüket. AdBlue az év vége felé vagy kevés lesz, vagy nagyon drága a mostanihoz képest.
Az AdBlue egy folyadék, melyet a korszerű, legalább Euro 5-ös dízelmotorok igényelnek a kibocsátott káros anyagok csökkentéséhez. Az AdBlue ahhoz kell, hogy a kipufogógázt meg lehessen tisztítani a veszélyes anyagoktól. Elsősorban a nitrogén-oxidok kibocsátást csökkenti. Körülbelül kétharmada víz, egyharmada pedig karbamidból áll. A folyadékot a katalizátorba fecskendezik, ahol vízzé, levegővé és nitrogénné alakítja a kipufogógázok nitrogén-oxidjait. A nagyobb méretű dízelmotorral szerelt járművek a környezetvédelmi követelményeket enélkül nem tudják teljesíteni.
A teherautók Adblue-szükséglete sok mindentől függ. Befolyásolja a motor típusa, az üzemelés körülményei. Általában azért az Adblue-fogyasztás körülbelül a gázolaj-szükséglet 4 százaléka körül van. Azaz 100 km-en egy-másfél liter is elfogy ebből az anyagból. A nyerges vontatók általában 60 literes tartállyal vannak felszerelve, ez tehát maximum 6 ezer kilométerre elegendő.
Alig néhány helyen gyártják, több leállította a termelést
Az AdBlue gyártása alig néhány helyre koncentrálódik. Például a legnagyobb európai gyár Szlovákiában található, ez a vágsellyei Duslo vegyi üzem. Ez a gyár ma még működik, ám már ez is korlátozza a termelését. Új megrendeléseket nem fogadnak. Európa többi gyártója pedig már le is állította a termelést.
A pozsonyi ujszo.com magyar nyelvű híroldal már október 20-én azt közölte, hogy az országnak körülbelül kétheti tartaléka maradt. A szlovák állam elrendelte a készletek felvásárlását. Körülbelül 500 ezer litert vásárolnak, s ebből a készletből csak a szlovák fuvarozók juthatnak hozzá az adalékhoz.
Az adalék hiányát legfőképpen a földgáz magas ára okozza. A drága földgáz miatt olyan mértékben drágul az előállítása, hogy a gyárak a veszteség elkerülésére inkább leállították a termelést. A szlovák üzem mellett két nagy gyár van Európában, amelyek jelentős mennyiséget állítanak elő. A lengyelországi üzem már áll, a német pedig jelentősen visszafogta a termelését.
A MOL korlátozza a vásárolható mennyiséget
Amitől tartottunk, máris bekövetkezett: a MOL október 25-én közleményben jelezte, hogy korlátozza az egy vásárlás során elvihető AdBlue mennyiségét. Kannásból egy vásárló maximum kettőt vásárolhat, tartályba pedig vásárlónként legfeljebb 100 liter tölthető. Ez még nem készlethiány, csak elővigyázatosság, nehogy eluralkodjon a pánik és hirtelen felvásárolják a teljes készletet.
Az év végén tehát ezzel a problémával is meg kell küzdenünk. Ha az októberi átmeneti készlethiányt sikerül is a nagykereskedőknek valahonnan pótolniuk, könnyen lehet, hogy a közeljövőben is találkozni fogunk még az AdBlue körüli ellátási gondokkal. A földgáz sokkal olcsóbb nem lesz, így az adalék továbbra is csak igen drágán lesz előállítható. Ezzel az elkövetkezendő években minden dízelesnek számolnia kell.
Nagy Csaba