A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Még az idén megkezdődik az M1 autópálya 112. kilométerénél található lehajtójánál hazánk legnagyobb őrzött kamionparkolójának építése. Nem is parkoló lesz ez, hanem egy mindent egy helyen kínáló közlekedési szolgáltató centrum. A sofőröket bevásárlási lehetőség, szállás, fürdők, mosógépek várják, az autókat pedig szerelőműhely, mosó, sőt még műszaki vizsgáztatásra és tachográf­illesztésre is lesz lehetőség. 

A 4 milliárd forintos beruházás felét az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF), másik felét a Logistic Investment Kft. és egy osztrák befektető vállalja. A Logistik Investment Kft. műszaki igazgatója, Galambos István tájékoztatta lapunkat a maga nemében újdonságnak számító beruházásról. 

A parkoló helyett helyesebb lenne közlekedési szolgáltató központot mondani, itt ugyanis egy sokféle szolgáltatást nyújtó komplexum épül.

A tervek szerint lesz: 

  • üzemanyag-ellátás
  • szálláslehetőség
  • bevásárlási lehetőség
  • fürdő, zuhanyzó, 
  • mosó- és szárítógép
  • javítás, szerelés
  • műszaki vizsgáztatás
  • tachográf illesztés
  • a buszoknak külön sáv a WC tartályok kiürítéséhez
  • a betelepülő logisztikai vállalkozókat egy újkori környezet várja.

Olyan lesz, mint egy telephely

Az összetett szolgáltatások előnye, hogy a nemzetközi fuvarozásból három hetente hazatérő gépkocsivezető a parkolóban hagyhatja az autóját, ahol a telephelyi feladatokat elvégzik a helyszínen működő vállalkozások. Mialatt a hazautazó járművezető nyugodtan töltheti otthon a pihenőidejét, a parkolóban minden szükséges teendőt elvégeznek. Ha kell meghosszabbítják az autó műszaki vizsgáját, elvégzik a tachográfillesztést, gumicserét, kocsimosást, kisebb-nagyobb javításokat. Így a gépkocsivezető hétfő reggel kipihenten, teljesen rendbetett autóval indulhat a következő fuvarba. Különösen a Győrtől távoli telephellyel rendelkező sofőröknek előnyös, hogy nem kell a pihenőidő eltöltéséhez több száz kilométert megtenni a nehéz teherautóval, ami éves szinten több millió forint felesleges kiadást jelent például egy békéscsabai fuvarozónak.

Néhány autószerelési, vizsgáztatási megbízáshoz a saját telephelyi információk lehívására is szükség van. Ezért a közlekedési centrum működtet majd egy távoli számítógép elérési szervert, amin keresztül letölthetők az adatok.

Első ütemben a parkoló készül el

A beruházás első, legfontosabb lépéseként a parkolót kell megépíteni. A teljes komplexum felépítése 3 éven belül várható, de a parkoló és a legalapvetőbb kiszolgálási elemek felavatása mához egy évre várható. A 30 hektáros területen 260 kamion elhelyezésére nyílik lehetőség, de a későbbiekben még további 1000 teherautó-parkolóhellyel bővíthető a létesítmény. 

A parkoló után készülnek el a kapcsolódó beruházások: töltőállomások elektromos és alternatív üzemanyagok tankolásához is, étterem, teherautó-javító műszaki vizsgabázis és a többi szolgáltató egységek. A komplexum szolgáltatásai egymásra épülnek: a parkolóba betérő műszaki hibás autó vezetője nyugodtan étkezhet, zuhanyozhat, vagy akár meg is szállhat éjszakára, amíg a szerelők elvégzik a jármű javítását.

– Készül egy energetikai park is, amely napelemekkel állítja elő a saját rendszereinkhez és az autók feltöltéséhez szükséges villamos energiát. Rendelkezünk egy saját mélyfúrású kúttal is, amiből 90 oC-os vizet tudunk kinyerni. Ezt a hő felhasználása után visszapumpáljuk a földbe – mondja Galambos István 

Biztonság

Jelen állás szerint a győri lesz az ország legnagyobb aranyfokozatú biztonságos parkolója. Az arany fokozatú minősítés feltételeit az Európai Biztonságos Parkolási Szervezet (ESPORG) ítélte oda a beruházóknak. A minősítés egyik legfontosabb szempontja a biztonság, ami többek között magában foglalja az előírásos méretű kerítések és kamerák alkalmazását, szabványos parkolóhelyek kialakítását és a be-és kiléptetés pontos rendjét. 

Európa útjain és parkolóiban évente 25 milliárd eurónyi árunak kel lába lopások, rablások következtében. A leggazdagabb európai országok is tele vannak zsúfolt parkolókkal, a leállósávra kiszorulva éjszakázó kamionokkal. – Csak úgy lehet megtartani a gépkocsivezetői pálya vonzóerejét, ha teljes kiszolgálást nyújtó közlekedési központokkal várjuk a pihenőidőre betérő sofőröket, ahol nem kell a rakomány- vagy üzemanyag-tolvajoktól tartani – állapítja meg Galambos István. A biztonságért fizetni közös érdeke az áru tulajdonosának, a biztosítónak és a fuvarozónak. 

Itt szinte minden van

A helyszínválasztás egyébként azért esett Győrre, mert ott szinte minden fontos kapcsolódási lehetőség megtalálható. A parkoló az M1 autópályával párhuzamosan, annak közvetlen közelében helyezkedik el. Budapestről Bécs felé haladva a 112-es kilométernél található, de a dupla körforgalom lehetővé teszi  mindkét irányból a megközelítést.

Győr fontos ipari központ, kiváló infrastruktúrával. Az egyik legforgalmasabb hazai autópályán kívül közel esik a gönyűi vízi átrakó, a vasúti kapcsolat 2 kilométeren belül elérhető, de nincs sokkal messzebb a legnagyobb szállító repülőgépek fogadására alkalmas péri repülőtér sem. Az intermodális kapcsolatoknak köszönhetően további 70 hektárra várják a beruházók a betelepülő logisztikai cégek jelentkezését.

Kaibinger Tamás