A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Olvasónk vállalkozásának már hat gyorshajtási bírsága gyűlt össze Olaszországból. Az olaszok kérésére elküldte a sofőrök adatait, de továbbra is a vállalkozástól követelik a pénzt. Mit tegyen?

Külföldi közlekedési szabálysértésnél a külföldi hatóságok lekérhetik az üzembentartó/tulajdonos adatait a magyar gépjármű nyilvántartásból.  Ezután 1 évük van a bírság kiszabására, azaz van egy elévülési idő. Ez az olaszoknál nem a szabálysértés elkövetésétől számítódik, hanem attól az időponttól, amikor az olasz hatóság megkapja az üzembentartó adatait a magyar hatóságoktól.

Tehát alaposan meg kell nézni a bírság papírokat, és megkeresni, hogy mikor kapták meg az olaszok az adatainkat:

– ha 1 éven belül, akkor jobban járunk, ha befizetjük a bírságot. A későbbiekben ugyanis ez az összeg jelentősen megemelkedhet.

– ha 1 éven túl akkor, már hivatkozhatunk a szabálysértés elévülésre. Külföldi bírság esetén általában 60 napunk van a fellebbezésre, de lehetőleg minél hamarabb tegyük ezt meg!

– Ha pedig az olasz hatóság nem tüntette fel a papírokban az adatszolgáltatás dátumát, akkor az 1 éves elévülést a kihágás másnapjától kell számolni.

Sokszor előfordul, hogy a bírságok behajtását a hatóságok átadják behajtó vállalkozásoknak. A behajtó cég felszólítása azonban nem egy hivatalos papír. A hivatalos bírság felszólításnak a rendőrségtől kell érkeznie. Ezt is ellenőrizzük! Ha egy behajtó cégtől érkezik a bírság, érdemes jeleznünk, hogy csak hivatalos hatósági bírságot vagyunk hajlandóak kifizetni.

Hogy kapja meg a sofőr a bírságot?

Ahogy írtuk, a külföldi hatóságok az üzembentartó és a tulajdonos adatait kapják meg. A vétkes sofőrét nem. Tehát a fuvarozó vállalkozás fogja megkapni a bírságot, hiszen a cég tulajdonában, üzemeltetésében vannak az autók. Ahhoz, hogy az olaszok a sofőrre írják át a büntetést, a sofőrnek el kell ismernie a vétségét, mégpedig a saját aláírásával. Ehhez a bírság levélben küldtek egy adatközlő nyomtatványt. Ezt ki kell tölteni és aláiratni a vétkes sofőrrel. Az adatközlőhöz mellékelni kell a sofőr jogosítványának, a személyi igazolványának vagy az útlevelének a fénymásolatát. Az igazolványokról készült másolatot dátumozni kell, és ezt is alá kell írnia a sofőrnek. A sofőr aláírása nélkül egyik dokumentumot sem fogadják el.

Ha nem nyilatkozunk, bírságolnak

Az adatközlő visszaküldésére 60 napunk van. Ha 60 napon belül nem küldjük vissza az adatközlőt, adminisztratív bírságot kapunk, ami 250-1000 euró. Ha az adminisztratív bírságot 5 napon belül befizetjük, akkor 30% kedvezményt kapunk (Codice della Strada 126. §.)

Ha az adatközlőt helyesen, aláírva küldjük vissza, akkor a vétkes sofőr büntetőpontokat kap, ő kapja a pénzbírságot, vagy súlyos szabálysértés esetén akár el is tilthatják az olaszországi vezetéstől egy időre. Olvasónknál az lehet a probléma, hogy aláírás nélkül vagy késve küldte  vissza az adatközlőt.

A külföldi közlekedési bírsággal mindig foglalkozni kell. A bírságot az unión belül ugyanis be tudják hajtani.

Király Viktória