A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Sorozatunkban a fuvarozás, szállítmányozás, logisztika területén dolgozó szakemberek tesznek fel egymásnak a szakmát érintő kérdéseket. Decemberben aki válaszol és kérdez: Pekár János, az e-CMR Europe Kft. ügyvezetője, a Magyar Szállítmányozók Szövetségének (MSZSZ) főtitkára.

Aktuális kérdés:

Mikorra várható, hogy Magyarországon elindulhat az elektronikus fuvarlevelek (e-CMR) használata, és miért lesz ez jó a logisztikai ágazat szereplőinek? 

A CMR egyezményt 2008-ban egy jegyzőkönyvvel egészítették ki, amely előírja, hogy a CMR elektronikusan is kezelhető legyen. Ez a jegyzőkönyv 2011. júniusában lépett hatályba. Információink szerint már elkészült az előterjesztés Magyarország csatlakozásáról, ezért nagyon bízunk benne, hogy hazánk is mielőbb elfogadja az egyezmény kiegészítését. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) részéről folyamatban van az e-CMR bevezetéséhez szükséges jogszabályi környezet kialakítása. 

Az e-CMR Europe Kft. részéről az informatikai rendszer fejlesztése zajlik, amit jelenleg tesztelnek az MSZSZ e-CMR munkacsoportjának tagjai. A csapatban megtalálhatóak a szállítmányozó, közúti fuvarozó és handling (kezelő) cégek képviselői mellett adó- és vámkezeléssel foglalkozó, veszélyesáru-szakértő és jogi szakemberek is. A célunk az, hogy mire a jogalkotók megalkotják a szükséges jogszabályokat az elektronikus okmányok használatáról, addigra biztosítani tudjuk a minden üzleti igényt kielégítő portált és felhasználóbarát applikációt a piaci szereplők számára.

Ezzel Magyarország azon államok részese lehet, akik a legnagyobb mértékben vehetik ki részüket az elektronikus okmányok használatának pozitív eredményeiből. Abban minden piaci és állami szereplő egyetért, hogy a digitális okmányok használata mindenki számára előnyökkel jár: nagyobb lesz az átláthatóság, csökkennek a költségek, gyorsabbá válik a számlázás. Ennek köszönhetően nagyobb lesz a likviditás, fokozottabb az árubiztonság és végül, de nem utolsó sorban a környezetünk terhelése is lényegesen csökken.

Kovács Kornéltól, az ITM Gépjármű-Közlekedési és Vasúti Szabályozási Főosztály vezetőjétől kérdezem: Főosztályvezető úr szerint előreláthatólag mikor szavazhat a Parlament a CMR Egyezmény elektronikus fuvarlevelekről szóló kiegészítő jegyzőkönyvének elfogadásáról, és várhatóan mikor jelenhet meg a belföldi közúti fuvarozást szabályozó 261/2011. kormányrendelet szövegében az a mondat, hogy a fuvarlevél elektronikus formában is kiállítható?

—————————————————————————————————————————————————————-

Számos előnye van az elektronikus fuvarlevélnek 

A fuvarokmányok digitalizálása nemcsak azt jelenti, hogy elektronikus formában tároljuk és használjuk őket. Az e-fuvarleveleket egy adatbázisban lehet összesíteni, archiválni tudjuk ezeket, ahonnan bármikor elérhetőek. Így nem fordulhat elő, hogy a fuvarlevél elvesszen, megsemmisüljön vagy ellopják. Az elektronikus fuvarlevelet bármikor, többször is kinyomtathatjuk, ha elkeveredik, akkor pótolhatjuk, méghozzá digitális aláírásokkal, időbélyegzőkkel együtt hiteles okmányként. 

Mivel az elektronikus dokumentumokat online hitelesítik, a fuvarlevél létrejötte, aláírása és iktatása között nem kell eltelnie a szállítás és visszaszállítás idejének, ami 15-25 nap is lehet. 

Az e-fuvarlevél nagy előnye még, hogy az okmányellenőrzés miatt nem kell megállítani és feltartani a gépkocsit, mivel az adatok a weben elérhetőek. Személyes átvizsgálásra csak akkor lehet szükség, ha az okmányokat nem találják rendben a hatósági szakemberek. Ezzel sok időt nyerhetünk. Az elektronikus okmánykezelés ráadásul gyakran elektronikus flottakezeléssel is társul, így az ügyviteli folyamataink gyorsabbá, rugalmasabbá válhatnak. Az elektronikus fuvarlevelek bevezetéséhez egyébként csatlakozott többek között Szlovákia, Szlovénia, Csehország, Bulgária, Luxemburg, Hollandia és Spanyolország is. 

—————————————————————————————————————————————————————-

Szilágyi Katalin