A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Használt autó vásárlásnál kizárhatja az eladó a garanciát?

“Vennénk egy vontatót használtan, és az eladó bele akarja íratni a szerződésbe, hogy garanciát nem vállal. Ez jogilag helyes, vagy kötelező garanciát adnia a használt járműre is?”

Van-e garancia használt autóra?

A köznyelvi „garancia” szó helyett a jog két fogalmat használ: a jótállást és a kellékszavatosságot. A jótállást ismerjük: az eladó egy bizonyos ideig felelősséget vállal a termékéért. Ha ez idő alatt előjön valami hiba, akkor gondoskodnia kell a javításról, cseréről stb. Ezt például műszaki cikkeknél kötelező vállalniuk, de a használt autóknál nincs ilyen előírás. Ami viszont mindenképpen van, az a kellékszavatosság. Ez lényegében arról szól, hogy az eladónak felelősséget kell vállalnia azért, hogy az adásvétel időpontjában nincs olyan hibája az autónak, amiről a vevő nem tud.

Használt járműveknél sok olyan hiba előfordulhat, amit vevőként nem veszünk észre. Rejtett hibáról akkor beszélünk, ha egy adott hiba a vevő számára nem volt ismert, és nem is volt felismerhető, akkor sem, ha kellő körültekintést tanúsított. Annak, hogy az eladó tudott-e a hibáról, nincs jelentősége. A kellékszavatosság az ilyen rejtett hibáknál jön be a képbe, ezekért az eladó felelősséggel tartozik.

Ha tehát a hiba oka a vásárláskor is ott lapult a járműben, csak éppen nem észrevehetően, akkor élhetünk a kellékszavatossággal. Négy út áll előttünk, ebben a sorrendben:

– a rejtett hibát az eladónak ki kell javítania,

– a vontatót ki kell cserélnie,

– az árat le kell szállítania vagy

– azt teljesen vissza kell fizetnie.

Ezekből a lehetőségekből a vevő választhat, de nyilván egy apróság miatt nem fizettethetjük vissza a teljes árat.

Fontos, hogy ki az eladó és ki a vevő

Ha magánembertől vásárolunk járművet, akkor egy év kellékszavatosság jár (az itt nem számít, hogy magánemberként vagy cégként vásárolunk.) Ugyanez a helyzet, ha kereskedésből vesszük cégként vagy egyéni vállalkozóként: 1 év szavatosságot kell vállalni az eladónak. Ha cégtől magánemberként vásárolunk, akkor két évünk van. Ez az egy és két éves határidő lényegében már a bírósághoz fordulás határideje. Vagyis ennyi ideig érvényesíthetjük az igényünket a szerződéskötéskor már meglévő hiba miatt.

Még egy könnyítés van magánszemélyeknek: ha cégtől magánemberként vásárolnak, akkor a hat hónapon belül előjött hibát úgy kell tekinteni, hogy az már a vásárláskor eleve fennállt. – Ez azt jelenti, hogy a vevőnek nem kell bizonyítania, hogy a járműnek olyan hibája van, ami már a jármű átvételekor is fennállt. Ehelyett az eladónak kell bizonyítania, hogy olyan hibáról van szó, ami bizonyosan a szerződéskötés után keletkezett – magyarázza jogi szakértőnk, Dr. Megyesi Attila. (Például a motor nem azért adta be a kulcsot, mert több tízezer kilométert hajtottak bele és emiatt még az adásvétel előtt szétkoptak benne az alkatrészek, hanem azért, mert a vevő diesel helyett benzinnel tankolta meg).

Ki lehet-e zárni a garanciát?

Említettük már, hogy a jótállás használt dolgokra nem kötelező. Az eladón múlik, hogy vállalja-e önkéntesen. Például, ha  a bizonytalankodó vevőt azzal szeretné meggyőzni, hogy garantálja, hogy meghatározott időn belül a vontató nem hibásodik meg. Ez esetben a jótállási kötelezettsége alól csak akkor mentesülhet, ha tudja bizonyítani, hogy

– a hiba később keletkezett,

– vagy azt mi magunk okoztuk a nem megfelelő használattal, kezeléssel.

Jótállásnál a vevőt ugyanazok jogok illetik meg, mint a szavatosságnál (kijavítás, kicserélés, stb.) A használtautó-kereskedők általában ilyen terhet nem szívesen vesznek a nyakukba, legfeljebb plusz pénzért. De nem is kötelező nekik. Az már izgalmasabb kérdés, hogy kizárható-e a kellékszavatosság?

A válasz nem is olyan egyszerű: igen is, meg nem is. A kellékszavatosság kizárhatósága attól függ, hogy ki kitől veszi a vontatót.

– Ha magánembertől magánemberként vásárolunk, akkor igen, az adásvételi szerződésben ki lehet zárni.

– Ha magánembertől cégként vagy egyéni vállalkozóként vesszük, tehát nem magánhasználatra, akkor szintén kizárható.

– Ha cégtől (például kereskedésből) magánemberként vásárolunk, kizárni nem lehet, de a 2 év csökkenthető, viszont 1 évnél nem lehet kevesebb (tehát lehet például 1 év 3 hónap, de 6 hónap már nem).

– Ha cégtől cégként vagy egyéni vállalkozóként szerezzük be, akkor ugyancsak kizárható.

Mire kell nagyon-nagyon odafigyelnünk?

Ha meg akarjuk kímélni magunkat egy vitától, vagy még rosszabb esetben egy hosszú bírósági eljárástól, akkor a következő dolgokra figyeljünk oda:

  1. Nézessük át szakemberrel a járművet vásárlás előtt!
  2. Olvassuk el az adásvételi szerződést az elejétől a végéig, az apróbetűs részeket is! Akkor is, ha a kereskedésnél ülünk, az eladó pedig ott toporog mellettünk. Tisztelet a kivételnek, de sokszor előfordul, hogy a kereskedők úgy nyitják ki a kiskaput, hogy becsempészik 3 oldal kis betű közé, hogy csak egy év szavatosságot vállalnak. Ha aláírjuk, buktunk egy évet.

– Sajnos azt is sokszor elrejtik a szövegben, hogy kifejezetten rossz vagy bizonytalan műszaki állapotú jármű az adásvétel tárgya. Ez azért gond, mert a szavatossági jogot sem tudjuk érvényesíteni. Ha a szerződés tárgya lénye­gében egy roncsautó, akkor az eladó nem köteles ettől jobb minőségű jármű átadására – osztja meg tapasztalatait Dr. Megyesi Attila ügyvéd. A szavatossági kötelezettség mindig a szerződés tárgyát képező jármű használtságához, korához, futásteljesítményéhez, egyéb szerződéses jellemzőihez igazodik. Gondoljunk egy roncsautó adásvételére! Roncsot is lehet adni-venni, utána hiába hivatkozunk arra, hogy az autó nem működik, ha a szerződés alapján nem is kellett működnie.

  1. Ami a szerződésben ki van részletezve, mint hiba, arra később nem mondhatjuk, hogy nem tudtunk róla! Viszont azzal legyünk tisztában, hogy a „megtekintett állapotban” című rész nem zárja ki az eladó felelősségét a rejtett hibák miatt (Saját “élmény”: Az eladó azt mondta, hogy kicsit nehezen csukódik az ajtó, nyikorog, de semmi komoly. Majd csak az emelőpadon derült ki, hogy az alváz egészen el volt csavarodva egy korábbi baleset miatt. Másik példa: az EGR szelepet betömték, nem jelzett a check-lámpa, de nem működik, a feladatát nem látja el).
  2. Amikor észrevesszük a hibát, azonnal jelezni kell, nem szabad halogatni! Lehetőleg ennek legyen valami nyoma (pl. e-mail, postai levél stb.), vagy a szóbeli megbeszélés tanúk előtt történjen. Ha az eladó nem tudja magát kimenteni a felelősség alól, vagy ami a legtöbbször előfordul, elküld minket melegebb éghajlatra, akkor sajnos mehetünk a bíróságra az igazunkért.

Kis Zsuzsanna

 

A Fuvarlevél szerkesztősége azzal foglalkozik, hogy újságai, szakkönyvei és honlapja segítségével támogassa a szállítmányozó vállalkozások működését. Újságcikkeiben, szakmai írásaiban könnyen érthetővé teszi a magyar jogszabályi előírásokat, bemutatja az új technológiákat és megadja a választ az összes olyan kérdésre, amivel olvasói hozzá fordulnak.

Ügyfélszolgálatunk segítségével előfizetőink gyors és pontos szakmai választ kaphatnak felmerült kérdéseikre.

Hirdetés

Hirdetés megrendelése:
Telefon: 30/628-9945
E-mail: hirdetes@ujmedia.eu