Egyre több olyan hálózat tűnik fel a szállítmányozásban, amely a helyi fuvarozókra épít. Fejlett technológiát hoznak, magas igényeket támasztanak, de aki a partnerükké válik, az üzletileg jól jár. Az egyik ilyen cég a raklapos szállítmányozást végző Palletways, az Imperial nemzetközi logisztikai és ellátási lánc-csoport tagja, amely expressz raklapszállítást végez. Nézzük, mit tanulhatunk az üzleti modelljükből!
A raklapos szállítmányozást kínáló Palletways működési modelljének lényege, hogy a központi cég adja a technológiát, és úgy épít ki világméretű hálózatot, hogy ehhez helyi szállítmányozókat von be partnerként.
A nemzetközi hálózat lehetővé teszi, hogy gazdaságosan össze lehessen szervezni a fuvarokat.
A raklapokon leginkább építőanyagot, hűtést nem igénylő élelmiszereket, italokat, festékeket, zsákolt termékeket, autóipari alkatrészeket, nehéz vagy nagyméretű árukat szállítanak. Vállalnak gyűjtőfuvarokat, és olyan raklapokat is szállítanak, amelyeken többféle áru van. Rendkívül népszerű a “napi fuvar” szolgáltatásuk. Ezt főként a hazai kisvállalkozások veszik igénybe, akiknél a napi egy-két raklapnyi áru rendszeres szállítása megoldja a készletezési, raktározási gondokat.
Egyre többen igénylik a digitális szolgáltatásokat
A Palletways honlapján egy egyszerű regisztrációt követően pár perc alatt bárki megrendelheti a szállítást, legyen az egyszeri vagy rendszeres.
Két fő szolgáltatást kínálnak:
- prémium szolgáltatást: belföldre 24 órán belül vállalják a kiszállítást, külföldre 2-3 napos szállítási határidővel,
- economy szolgáltatás: belföldi szállítás 48 órán belül, külföldi címre 3-4 napos szállítási határidővel, a prémium szolgáltatásnál kedvezményesebb áron.
Mind a feladó, mind a címzett nyomon követheti a szállítmány mozgását. Minden autóban van egy terminál, amivel kinyomtatható az ehhez szükséges címke. Miután a címke felkerült, a nyomkövetés már automatikusan működik. A raktárak kapuira felszerelt szkenner minden beérkezett raklapot automatikusan és azonnal rögzít. Ezzel a központ nemcsak nyilvántartja az áru mozgását, de növeli a szállítmány biztonságát is. A megrendelő és a címzett pedig bármikor információt kaphat az áruja mozgásáról, pillanatnyi helyzetéről a Palletways honlapján. A kézbesítést követően egy digitális átvételi elismervényt kell aláírni a címzettnek, amit az ügyletben résztvevő valamennyi fél elérhet, megnézhet.
Hogyan működik a hálózat?
– A Palletways egy növekvő nemzetközi logisztikai üzlet, amely jelen van a fő ipari ágazatokban, például az autóiparban – mondja Ádám Dániel Márk, a Palletways member support menedzsere. Az anyavállalat, az Imperial, egy sokoldalú nemzetközi logisztikai szolgáltató, amely számos területen jelen van (egészségügy, ipar, vegyipar, autógyártás stb.). Rendkívül értékes ügyfélbázisa és jelenléte a legnagyobb afrikai piacokon további izgalmas lehetőségeket ad a növekvő Palletways hálózat számára.
– A hozzánk csatlakozó szállítmányozók egy európai expressz raklapos hálózat tagjává válnak, ezzel olyan szolgáltatással szélesíthetik kínálatuk, ami Magyarországon is bővül. Partnereink hozzáférést kapnak a felhőalapú informatikai rendszerünkhöz, valamint támogatást kapnak nemzetközi call-centerünktől.
Minden hálózati tag egy-egy területért felel. A partnerek feladata kettős. Egyrészt fuvarszervezőként ügyfeleket kell keresniük és értékesíteni számukra a szolgáltatást. Másrészt a megbízásként kapott árukat el kell szállítani, és a hálózat többi partnerétől kapott árukat kézbesíteniük kell a területükön. Így elvárás, hogy rendelkezzenek saját fuvarkapacitással. De bevonhatnak alvállalkozókat is. A fuvarozókkal maguk szerződhetnek, ennek feltételeibe a Palletways nem szól bele. A lényeg, hogy az alvállalkozóknak is kötelező betartani a hálózat által előírt minőséget. (Például a leigazolt szállítólevelet egy órán belül fel kell tölteni az online felületre a telefonos applikáción keresztül.) Azzal pedig már a szállítmányozó partnercégeknek kell tisztában lenniük, hogy a területük teljeskörű kiszolgálásához milyen autókra lesz szükség. Ami alap: emelőhátfalas járművel rendelkezniük kell, hiszen a Palletways mindenütt egységesen ilyen szolgáltatást nyújt.
A központ egyébként nem szól bele partnerei árképzésébe. A Palletways hálózatán belül viszont fix árak vannak a partnerek között az áru begyűjtéséért és kiszállításáért.
– Partnereink kiválasztásánál fontos a stabil pénzügyi háttér, a kereskedelmi, értékesítési, és csapatjátékosi szellem. Hiszen nálunk több vállalkozásnak kell egy csapatként dolgozni a közös cél érdekében – teszi hozzá Ádám Dániel Márk.
Az csatlakozzon, aki fejlődni szeretne
A Szentmártonkátai székhelyű SZAM SPED Kft. újonnan csatlakozott a Palletwayshez. A tapasztalatokról Pintér Gyulát, a 27 alkalmazottal működő szállítmányozási és fuvarozási cég értékesítési és marketing vezetőjét kérdeztük.
– Mi a csatlakozással egy nagyon jó minőségű háttérszolgáltatáshoz jutottunk hozzá – meséli. – Megvan a saját kizárólagos régiónk: Heves és Nógrád megye, valamint Jász-Nagykun-Szolnok megye egy része. Ezt, és csak ezt a területet kell ellátnunk. Ez egy zártkörű hálózat – mutatott rá Pintér Gyula. Ha egy ideális tagot kellene jellemeznem, azt mondanám rá, hogy elhivatott. Nemcsak bevételt szeretne termelni, de akar, és képes értéket is teremteni.
Mi meg vagyunk elégedve az együttműködés eddigi eredményeivel, és további lehetőségeket látunk benne. Gyorsan beleszoktunk a napi folyamatokba, így most a fejlődés a cél – árulta el az értékesítési és marketingvezető.
Őri András