A sikeres fuvarozók szakmai lapja

Ügyfélszolgálat: +36/20-42-300-42
E-mail: info@ujmedia.eu

Előfordulhat, hogy sofőrök hibája miatt a céget büntetik meg. Olvasónk is komoly bírságot kapott, mert járművezetője egy másik kollégájának a tachográf-kártyájával vezetett. Hiába részesültek oktatásban a sofőrök, letagadták, így ki kellett fizetni helyettük a büntetést.   

Olvasónk megfeledkezett a tachográf újrahitelesítéséről. De nem csak ez volt a gond az ellenőrzésen. Kiderült, hogy két sofőrje helyet cserélt egymással, amiről ő nem tudott. A sofőrök kétműszakos munkarendben dolgoztak, és az egyiküknek a pihenőidejét kellett volna töltenie az ellenőrzéskor. Csakhogy pihenés helyett vezetett, ráadásul a társa kártyájával.

Elvileg 600 ezer forintos büntetés járna annak a sofőrnek, aki más kártyájával vezet. A hatóság mégsem a sofőrt büntette, hanem a cégnek kellett a másik szabályszegéssel együtt nagyobb bírságot fizetnie. A sofőrök ugyanis letagadták, hogy rendszeres oktatásban részesültek volna. A hatóság azzal érvelt, hogy a vállalkozásnak ellenőriznie kellett volna a dolgozóit. Az eset kapcsán több probléma is felvetődik. Először is az, hogyan ellenőrizhetjük kellő gondossággal a sofőröket.

– A helyszínen sehogy – szögezi le Kacsó Sándor, az Aszisztencia 561 Kft. ügyvezetője. Hozzáteszi: a cég mindig csak utólagosan tud ellenőrizni. Havonta le kell tölteni a tachográf-kártyát, háromhavonta pedig a fedélzeti egység adatait. A hatóság azt ellenőrzi, történt-e havi rendszerességgel kiértékelés.

A másik, amire érdemes odafigyelni, hogy alaposan dokumentáljuk a sofőrök oktatását. Készítsünk oktatási naplót, oktatási tematikát. A képzésen való részvételt jelenléti ívvel bizonyíthatjuk. Ez tartalmazza a gépkocsivezető nevét, születési idejét, aláírását. Minden évben legalább egyszer legyen oktatás, és akkor is, ha jelentősen változnak a jogszabályok. – Ha ezek a papírok rendben vannak, akkor a cég mentesül a szabályszegés alól – hangsúlyozza Kacsó Sándor.

A szakember szerint annyit tehetünk még, hogy kiemelten ellenőrizzük a járművezetők munkáját. Tudassuk velük, hogy ellenőrzési naplót készítünk. Ebben tüntessük fel a vezetési és pihenő időkkel valamint a menetíró használatával kapcsolatos szabálytalanságaikat. Ezeket az adatokat meg is kell ismertetni a járművezetővel, ennek alapján megtudhatja, hogy betartotta-e a szabályokat. Ha pedig felhívjuk a figyelmét a hibáira, a jövőben talán nem követi el azokat.

Szilágyi Katalin