Olvasónk kisebb farönkök szállítására kapott megbízást. Arra kíváncsi, hogy milyen rakományrögzítési szabályokat kell betartania.
Milyen járművet válasszunk farönkök szállítására?
Kis farönkök szállításakor azzal kell számolnunk, hogy ezeket a 25-50 cm-es fahasábokat nem lehet biztonságosan lekötözni. Lekötözés nélkül pedig a rakomány úgy mozog a platón, mint a folyadék. Azaz gyorsításkor, kanyarodáskor vagy hirtelen fékezéskor a farönkök a saját lendületük miatt előre, hátra vagy oldalra csúsznak. Oldalfal nélküli járművel ezért nem szállítható az ilyen rakomány.
A farönköket vagy kör keresztmetszető árukat (csöveket, gerendákat) olyan járművel vihetjük biztonságosan, ami
– merev oldalfalú (pl.: könnyűfém)
– vagy rácsos falú. A rácsnak olyan méretűnek kell lennie, hogy a rakománydarabok ne férjenek ki a nyíláson.
Ezekbe keresztbe és hosszába is rakhatjuk a rönköket. Fontos, hogy a rakomány nem érhet a homlokfal fölé.
A rakományt szelvényekre is oszthatjuk: ekkor az áru részeit keresztben elválasztjuk egymással pl. középrakoncákkal. Ez a plató belső felületén van rögzítve, és az előre-hátra történő elmozdulásoktól véd. Ez megoldható más merev válaszfallal is. Egy szelvény hossza nem lehet több, mint 2,55 m. Minden egyes szelvényt legalább két helyen kell rögzíteni leszorításos lekötéssel.
Milyen a jó lekötözés?
A heveder legyen ép, ne legyen rajta foszlás, szakadás, zsíros szennyeződés vagy rozsda. A spanifer rögzítőképességét a rakomány típusa, súlya szerint kell megválasztani. A megfelelő heveder kiválasztásához nézzük meg annak címkéjét. Az LC értékeket keressük. Ez mutatja meg, hogy mennyi rakomány leszorítására képes a spanifer. Ha a címkén azt látjuk, hogy LC 5000 daN, akkor spaniferünk 5 t (5 000 kg) rakományt képes biztonságosan leszorítani. (1 daN nagyságrendileg = 1 kg = 0,001t). A gyártók a címkéken feltüntetik a kikötéshez és a leszorításhoz tartozó LC értékeket is. A leszorításhoz a nagyobb érték tartozik.
Nem mindegy az sem, hogy milyen szöget zár be a plató a hevederrel: minél kisebb a plató és a heveder által bezárt szög, annál gyengébb a leszorítás. Ha 75 és 90 fok közötti a szög, akkor elég szelvényenként két hevederrel rögzíteni. Ha a plató és a heveder szöge 30 és 75 között van, akkor már kétszer ennyi hevederre lesz szükségünk. Szintén plusz hevedereket kell használni, ha a farönkök felszíne havas vagy jeges.
Arra is ügyeljünk, hogy a rakodófelület se legyen szennyezett! A szennyeződés növeli a balesetveszélyt.
Tűzifa szállítás
kisebb méretű tűzifát (hasított tűzifa) merev oldalfalú járműben szállítjuk hasonlóan a bontott téglához, az építési törmelékhez vagy a kövekhez. Ha a rakomány az oldalfal magasságáig ér, gondoskodnunk kell a takarásról is. A ponyva vagy háló megakadályozza, hogy a rázkódástól leessenek a kisebb fadarabok. Amire ügyeljünk: csak annyi rakományt rögzítsünk vele, amennyit a háló címkéje lehetővé tesz!
Fontos! Az elmaradt vagy hibás rakományrögzítésért 10-300.000 Ft közötti összegű bírságot szabhatnak ki a hatóság emberei.
A rakomány hálózásakor, ponyvázásakor ügyeljünk a munkavédelmi szabályok betartására is! A ponyvázást ne a kerékre felmászva végezzük! Használjunk ehhez magasítót vagy teleszkópos rudakat. A létra, fellépő nem lehet sérült, és elcsúszás elleni védelemmel ellátott talppal kell rendelkeznie.
Medve Irén